Går det att teckna försäkring på en hoj som någon annan äger?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om jag vill/behöver använda någon annans hoj en längre period (en till två månader) vill jag givetvis att den ska vara försäkrad på mig, då jag kommer vara den huvudsakliga ägaren. Kan jag då teckna en försäkring som gäller mig, trots att hojen ägs av någon annan eller måste jag göra ägarbyte för att för att kunna teckna försäkring?

Varför fråga på sporthoj där du får 10 olika svar vilket innebär att du ändå måste ringa och fråga FB.

Jag tror mig ha svaret men jag vet inte. Därför svarar jag inte.

Varför fråga på sporthoj där du får 10 olika svar vilket innebär att du ändå måste ringa och fråga FB.

Jag tror mig ha svaret men jag vet inte. Därför svarar jag inte.

Du har en poäng. Dock tänker jag att det kanske kan vara olika mellan olika försäkringsbolag och om det finns någon som har gjort detta så vet de med vilka bolag de funkar eller inte funkar.

Det dom brukar säga är ju att den som använder hojen ska vara den som står för försäkringen.

dom två gånger jag köpt hoj har jag ringt och försäkrat hojen innan jag kört den hem, trots att ägarbytet inte är postat än, dom har inte knorrat när jag gjort det, trots att jag sagt hur det ligger till.
Det säger ju iofs inget om hurvida man får ut nåt om man skulle krasha.

Men ringa bolaget(en) måste ju vara det bästa, jag använt folksam båda gångerna.

For the record:

Endast ägaren till fordonet kan teckna försäkring. Dels ringde jag till folksam och länsförsäkringar och kollade, dels så fick jag svar i en annan tråd (efter att jag startat denna, var annars ett inlägg i den tråden som var ursprunget till denna).

Case closed.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...