Går det att Svetsa kedjelåset?

c.falk

15000 RPM är fanimej livsfarligt..
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6
Har hört ganska mycket om att kedjelås har gått upp för folk. Så jag undrar om det är någon som vet om det går att sätta en svetsloppa på kedjelåset och sen slipa ner bara för att "säkra" lixom.. eller ryker o-ringarna direkt då?

c.falk skrev:
2379531 Har hört ganska mycket om att kedjelås har gått upp för folk. Så jag undrar om det är någon som vet om det går att sätta en svetsloppa på kedjelåset och sen slipa ner bara för att "säkra" lixom.. eller ryker o-ringarna direkt då?

Varför inte nita kedjan ??????????:confused: . En kulhammare o ett mothåll sen är ju problemet ur världen ??

har funderat på det med.. men hörde att man måste ha en massa special verktyg för det.

c.falk skrev:
2379546 har funderat på det med.. men hörde att man måste ha en massa special verktyg för det.

Specialverktygen är en kulhammare att nita med o ett mothåll att ha bakom kedjelåset. Nån mindre slägga , en tyngre hammare , en järnklump...vad som...

Njae, det är väl en förenklad version av det hela, man har speciella "mothåll" så att man inte nitar ihop den för tight eller löst. Så att trycket mot o-ringarna blir samma överallt i kedjan. En kedja är inte starkare än.... :tungan

c.falk skrev:
2379531 Har hört ganska mycket om att kedjelås har gått upp för folk. Så jag undrar om det är någon som vet om det går att sätta en svetsloppa på kedjelåset och sen slipa ner bara för att "säkra" lixom.. eller ryker o-ringarna direkt då?

Nej, inte svetsa! O-ringarna är det lilla problemet, fettet i länken kokar bort och framförallt så förstörs härdningen i länken så det blir antagligen den svagaste länken i kedjan.
Gör rätt i stället, montera ett kedjelås på det sätt det är tillverkat för.
Clips eller nit, det viktigaste är att göra rätt.

Annars kan du göra som jag gjorde efter att ha tappat 2 st kedjelås (dock så höll kedjan ihop som tur va).
Jag tog en tunn ståltråd och najjade runt själva kedjelåset och den bakomvarande kedje-brickan två varv, och sedan kleggade jag på lite silikon på utsidan av kedjelåset.
De sitter vill jag låva.

c.falk skrev:
Jag har personligen inte hört nåt om att kedjelåset gått upp utan anledning, kan tänka mig om man monterar det fel eller brukar onormalt våld för att få på det på plats så kan det gå åt he...te. Har nån här på forumet hört att låset släppt så vore det intressant att höra om det. Jag vet att helnitad kjedja är det bästa, men om man inte hanterar det på bästa sätt så måste väl ett kjedjelås vara det bästa för amatörerna. Ni som har kjedjor som havererat på grund av svaga lås, lägg gärna ett inlägg i detta forom.

c.falk skrev:

Har två kedjelås på min xt600 (kapade för många bitar)

Ett år senare sitter dom fortfarande kvar. Fast har bara 45hk i motorn men det borde inte spela någon roll, då vibrationerna som gör att dom ramlar av eller har jag fel:va

SilentPlanet skrev:
2379945 Har två kedjelås på min xt600 (kapade för många bitar)

Ett år senare sitter dom fortfarande kvar. Fast har bara 45hk i motorn men det borde inte spela någon roll, då vibrationerna som gör att dom ramlar av eller har jag fel:va

När jag körde moppe så gick kedjan sönder, så jag lagade ju det med ett kedje lås. Det gick upp 3 gånger eftersom jag hade kedjan för spänd så, så fort jag körde över ett gupp small det av. :D

Men annars om det är rätt monterat så tror jag det ska kunna hålla bra.

Undvik clipslås har haft ett "haveri" pga att jag skulle sätta dit ett nitlås senare med rätt verktyg han tyvärr inte det. Clipset var rätt monterat (rätt hål) dock ej låst med silicon
Om ni tycker att det är svårt att nita använd ett skruvlås finns till ett flertal kedjor.

jag fick för mig härom kvällen att smörja kedjan på gixxer-88:an med lite castrol kedjevax. Då råkade jag se att låsbrickan på kedjelåset var borta.
Nu sitter visserligen den yttre länken på kedjelåset tämligen tajt men det var ändå lite skakande att upptäcka. Jag hittade sedan ett kedjelås som jag kunde ta en passande låsbricka från så nu är det fixat. So, gentlemen inspect your chains..

Jag har alltid kört med kedjelås på mina hojar - monterade med ett pressverktyg och säkrade med silikongegga. Har aldrig loosat en kedja.

R1 racer skrev:
2380416 Vilken silikongegga lämpar sig bäst för att säkra med?

Vanlig typ akvarie/bygg silikon är väl inte att rekomendera :confused:

Jag kör med flytande packing

Tappade kedjan på SZR:en igår. Mindre trevlig upplevelse då det var första gången det inträffade. Så nu blir det av att åka till Yamahacenter efter jobbet och köpa nytt kedjelås.

Fick en väldigt positiv överraskning då det var flera hojåkare som stannade och frågade om de kunde hjälpa till. Trodde möjligtvis att någon enstaka skulle stanna men i princip alla som åkte förbi stannade och frågade.
Tack till alla som erbjöd sin hjälp :Bugar Kom därifrån med hjälp av en kompis lastbil tillslut.

Freedom skrev:
2379625 Jag har personligen inte hört nåt om att kedjelåset gått upp utan anledning, kan tänka mig om man monterar det fel eller brukar onormalt våld för att få på det på plats så kan det gå åt he...te. Har nån här på forumet hört att låset släppt så vore det intressant att höra om det. Jag vet att helnitad kjedja är det bästa, men om man inte hanterar det på bästa sätt så måste väl ett kjedjelås vara det bästa för amatörerna. Ni som har kjedjor som havererat på grund av svaga lås, lägg gärna ett inlägg i detta forom.
Jag har gett upp efter för många tappade clips, dock har aldrig pressplattan släppt, problemet är att clipset fläker ut sig och lossnar när man kör +250 (Lagligt på Autobahn).

Nitade lås eller najade + silicon är det enda som funkar för min del.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg