Går det att starta en R1 -07 utan nyckel

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Jag hade en jävla diskution idag om det går att starta en R1 2007 utan nyckel. Altså om man har tappat bort alla och inte har några.... mitt svar var NEJ... men den andra personen i fråga gav sig inte utan menade att det gick bara att byta tändlåste och så skulle det gå... men jag har en ny Suki Suki och det sitter startspärr på den.. då ska det väl inte gå starta ändå... (måste ha nyckel) är det inte likadant på R1... eller finns det nått annat sätt att göra en att köpa nyckel?

Tacksam om tråden inte spårar ut...

Ja byter du tändningslås måste man också byta CDI-box, om man inte är ett datasnille utav rang. Till min R6-05 kosta det 27 000.

Det räcker inte byta enbart tändningslåset, utan även elektroniken måste bytas.

Om man nu har problem med "borttappade" nycklar så misstänker jag att det blir billigare att köpa en race el-kit. Du har bara en start o stoppknapp o ingen nyckel alls.

spontant utan att ha någon som helst fakta bakom det, så är jag helt på din sida. Dom sätter ju inte dit ett startspärr bara för skojs skull som är aslätt att gå förbi.

men som dom här ovan påpekat, elektroniken måte bytas och det är väll inget man springer runt med i innerfickan, en uppsättning el-prylar till var och varannan hoj, det går inte på ett hujj att sno en hoj hur som helst.. :P

Det räcker inte byta enbart tändningslåset, utan även elektroniken måste bytas.

Om man nu har problem med "borttappade" nycklar så misstänker jag att det blir billigare att köpa en race el-kit. Du har bara en start o stoppknapp o ingen nyckel alls.

på tal om det... vad ligger ett el-kit till raceing på då?

Sitter ett chip i nyckeln till min CB1300:a vill jag minnas. Går då inte ens att starta med en kopia av nyckeln (tillverkad hos låssmeden).

Märkligt egentligen, att på mc-sidan, att man ska behöva byta även CDI-boxen.

På lastbilsidan (SCANIA) räcker det med att man har nyckelkoden.
Vill man ha en nyckel till, "nollställer" de systemet och programmerar varje nyckel för sig in i systemet (måste göras vid ett och samma tillfälle).
Detta var möjligt redan 1999.

Sitter ett chip i nyckeln till min CB1300:a vill jag minnas. Går då inte ens att starta med en kopia av nyckeln (tillverkad hos låssmeden).

Vill man ha en nyckel till, "nollställer" de systemet och programmerar varje nyckel för sig in i systemet (måste göras vid ett och samma tillfälle).

vet inte vad för chip det är i hojar men bilnycklar med chip går o få fixat hos en låssmed.. dom kan avkoda o koda om nycklar nu för tiden :)

Scandinaviensålda R1 -07 ska ha startspärr original men inte hojar på den Amerikanska marknaden, så är det en utlandsimporterad så kan det mycket väl gå att få igång den. Vet dock inte vilka marknader i övrigt som har det som standard.

Inte till Mercedes E-klass fr o m årsmodell -00.

På mercorna som har "päronnycklar" så går det inte att få nya hos låsmeden, Dessutom vid beställning för nya nyklar så måste man ha pass och regbevis med sig vid beställning av nya nyklar, kodningen tar ca 5min på de nyare bilarna, kodningen på de gamla bilarna tar ca 1timme, chrysler,jeep o dodge tar ca 2min o koda ;)

Det är alltså inte nyklarna som ska kodas, de e bilen som ska kodas in efter den nya nyckeln.

Alltså, som svar på din fråga (trådskaparen) Om man inte har en nyckel och ska starta en cykel (samma prinsip på bilen) så finns det 2 sätt, antingen skaffa en ny nyckel och koda in eller så får man byta nyckelstyrdonet (vet ej vad de heter på mc, men på mercedes heter dem EZS) och låscylinder och ny nyckel som även den måste kodas in, o då måste man ju ha kodningsdator.

Dessa delar går inte heller bara att "plocka bort" Motorstyrdonet måste få en startfrigivning innan den låter bilen/mc starta.

PS: som ni kanske fattade så jobbar jag på mercedes verkstad,

Så kan man göra på duccarna med Immobilizer, man får en Blå eller Röd specialnyckel, den får man INTE tappa bort, den går att använda för att koda om nya nyckelämnen, eller så kanske det är så att man kodar in en ny nyckel i ECU'n, kommer inte ihåg riktigt.

Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!