Går det att registrera en USA-import?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag såg en annons på en USA-importerad hoj. Killen som säljer hojen säger att det inte gick att registrera hojen 2005 (då den köptes ny i USA och togs in till Sverige). Stämmer detta fortfarande, eller vad gäller? Går det att regga in en 2005 års modell nu om man vill?

Tacksam för svar, då Vägverket inte öppnar förrän på måndag.

Njaaa...inte helt 100% Men vad jag hört så kan det bland annat knasa sig när det gäller avgasrening. Men lita inte på vad jag säger =P

Njaaa...inte helt 100% Men vad jag hört så kan det bland annat knasa sig när det gäller avgasrening. Men lita inte på vad jag säger =P
Jag snackade med killen för en stund sedan, och det går tydligen att registrera in den. Han har beställt papper, så vi får väl se hur det blir.

Om det inte gick 2005 så går det knappast i dag heller, jag skulle tro att anledningen till att det inte gick då var att det saknades papper på hojen (vilket papper vete fan) om han sen grejade det saknade papperet (då eller nu) så kan den gå att rega.

Om han säljer den billigt för att den inte är regad misstänker jag att den fortfarande inte går att rega, annars skulle han ha lagt dom ca 2000:- på registreringen själv och sålt den till marknadspris.

Har också sett annonsen jag tror det rör sig om. Tror som någon redan skrivit i tråden att om det inte skulle vara något problem att regga in den så skulle ägaren göra det själv och enkelt tjäna in dom pengarna vid en försäljning.

Berätta gärna vad du kommer fram till, kan vara nyttig kunskap. :tummenupp

När jag tog hem min cbr 900 från usa så fick jag skaffa fram kvitto på bromsbelägg och kopplingslameller så dem vet att dem är asbestfria.sen db mätning.vägning etc sen var det bara att köra . i vissa fall så måste man ha intyg att den klarar vissa avgas standarder. vissa importörer i sverige säljer dessa intyg. lättast är ju att be importören i det land man köper från skaffa fram intyg. för man får ofta tråkigt bemötande här hemma..
vilket är förklarligt.

flyttgods behöver ej uppfylla alla krav .är lättare att få godkänt.

vet en kille som lever på att fixa fram mc i usa. ca 5000 plus ev fraktkostnader i usa för att få hem till sverige . 1000 kr för allt jobb med pappaer etc och ca 4000 för oversea frakten . pm om du vill ha hans mail och tel

är hojar så mkt billigare i usa att det är värt arbetet?

Ja....

När jag tog hem min cbr 900 från usa så fick jag skaffa fram kvitto på bromsbelägg och kopplingslameller så dem vet att dem är asbestfria.sen db mätning.vägning etc sen var det bara att köra . i vissa fall så måste man ha intyg att den klarar vissa avgas standarder. vissa importörer i sverige säljer dessa intyg. lättast är ju att be importören i det land man köper från skaffa fram intyg. för man får ofta tråkigt bemötande här hemma..
vilket är förklarligt.

flyttgods behöver ej uppfylla alla krav .är lättare att få godkänt.

vet en kille som lever på att fixa fram mc i usa. ca 5000 plus ev fraktkostnader i usa för att få hem till sverige . 1000 kr för allt jobb med pappaer etc och ca 4000 för oversea frakten . pm om du vill ha hans mail och tel

Det låter som en ganska bra affär, vilken stat är din kontakt i?

Last edited:
hm,, en tanke,, om man köper en hoj i USA,, frakt+tull+reggning, hur mkt billigare blir det än att köpa en i sverige?

tror inte man tjänar så mkt på det i slutändan, sen ska ju han ha betalt som importerar och fixar allt om man skaffar en sån kille,,

en tanke bara ....

Ja....

Det låter som en ganska bra affär, vilken stat är din kontakt i?

ingen aning för han hade annons på tradera . har mailat och han har egen hemsida men den funkar inte riktigt men om det är någon som vill ringa så postar jag hans telefon nummer
telefon 001 252 589 1122 eller mobil 001 252 642 7500
efter kl 14.00 svensk tid pga tidskskillnad Jarl heter killen. är svensk

han ger dig inloggning på sidor där du kan köpa kraschade hojar från försäkringsbolag . i gengäld vill han ta hand om pappersbiten 1000 kr och frakten ca 4000 kr + ev frakt i usa . sen tillkommer 10 % tull och 25 % moms

som i mitt fall hittade jag en skadad harley nightrod special 07 för ca 4400 $ ca 30000 kr plus 5000 plus 10% + 25% så för 490000 har man en mindre skadad nightrod special hemma sen ytterligare :- för delar och regbesiktning

nu blev det ju tyvär ingen harley . cbr:n jag köpte var en 94:a som jag köpte för 65000hemma och klar 95 .. få mil vassare kammar , tändförställning oxå genom försäkringsbolag .

http://www.salvagedirect.com

Last edited:
252 area code är North Carolina, jag är medveten om den där sajten, det finns ett par till som säljer krockade hojar.
65000 för en 94a CBR?
Hoppas det är en nolla för mycket med i det priset :)

ingen aning för han hade annons på tradera . har mailat och han har egen hemsida men den funkar inte riktigt men om det är någon som vill ringa så postar jag hans telefon nummer
telefon 001 252 589 1122 eller mobil 001 252 642 7500
efter kl 14.00 svensk tid pga tidskskillnad Jarl heter killen. är svensk

han ger dig inloggning på sidor där du kan köpa kraschade hojar från försäkringsbolag . i gengäld vill han ta hand om pappersbiten 1000 kr och frakten ca 4000 kr + ev frakt i usa . sen tillkommer 10 % tull och 25 % moms

som i mitt fall hittade jag en skadad harley nightrod special 07 för ca 4400 $ ca 30000 kr plus 5000 plus 10% + 25% så för 490000 har man en mindre skadad nightrod special hemma sen ytterligare :- för delar och regbesiktning

nu blev det ju tyvär ingen harley . cbr:n jag köpte var en 94:a som jag köpte för 65000hemma och klar 95 .. få mil vassare kammar , tändförställning oxå genom försäkringsbolag .

http://www.salvagedirect.com

Jag snackade med killen för en stund sedan, och det går tydligen att registrera in den. Han har beställt papper, så vi får väl se hur det blir.
Nyfiken, hur gick det? Kan vara bra att veta vad du kom fram till så berätta gärna. :)

En polare plockade nyligen hem en porsche carrera -05 från staterna, och han skickade den istället till tyskland där den reggades, och sen körde hem den hit och reggade den här.. För att komma runt systemet på nåt sätt. Kanske värt att kolla upp?

En polare plockade nyligen hem en porsche carrera -05 från staterna, och han skickade den istället till tyskland där den reggades, och sen körde hem den hit och reggade den här.. För att komma runt systemet på nåt sätt. Kanske värt att kolla upp?

Tackar!

Problemet med denna är dock att den importerades som ny till Sverige, och aldrig varit påställd i USA.
Det i sin tur leder till någon form av byråkratisk problematik.

Ska dock ha ditt tips i åtanke ifall det blir tal om att importera själv. Priserna på hojar är som bekant sjukt mycket lägre där borta.

Poängen med regg i tyskland är deras lägre tull och moms satser på fordon...

Back