Går det att räkna ut??

Jag gav ett svar på denna fråga

Men färgen på rödljusen har fortfarande ingen koppling till hastigheten... skulle du räkna ut hastigheten skulle du ju fortfarande inte kunna räkna ut vem som körde mot rött.
Att ha ett vittne som säger vem som körde mot rött är sättet att säga vem som körde mot rött. ;)
Hastigheten hos båda kan möjligtvis användas för att när du vet om EN av dem körde mot rött, räkna ut om den andra också gjorde det under förutsättningen att du undersökt hur ljusen slår om, och att det inte finns någon variation i hur de slår om och allt annat såntdär skoj.

Vad är respektive hastighet på vägarna?
Brukar vara 70/80 km/h vid korsningar & rondeller.
Och 50 km/h vid övergångar för fotgängare.
Och 120 km/h före & efter.

Cenario ett:
Den ena kommer i 120 km/h, det är grönt, han förflyttas då med 33 m/s.
Han kommer att pasera korsningen på c:a 2 s.

Din Syster står stilla och det blir grönt, hon har en dragster till bil som gör 401 meter på 10s, lite förenklat så har hon kommit 40m på 1s
Nu tror inte jag att din syrra har så snabb reaktion/bil.
Antag att hon inte kom iväg förän efter 1s, då kan det hända att hon blev påkörd i den bakre delen av bilen.

Fattar du nu att själva skadorna på bilarna är av intresse?

Så om jag bifogar bilder på vraken kan du då räkna ut vad?

Om man vet vilken energi som tagits upp i smällen går det att räkna ut hastigheten någorlunda. Energin går hyfsat att räkna ut om man ser på deformationer och förflyttning. Sedan är det alltid bra att veta vinkeln på kollisionen också. ;) Och vikten på fordonen såklart.

Var bilarna träffar varandra är alltid bra att veta för att luska ut vem som träffade vem, och var de befann sig i förhållande till varandra en stund innan typ...

Om man vet vilken energi som tagits upp i smällen går det att räkna ut hastigheten någorlunda. Energin går hyfsat att räkna ut om man ser på deformationer och förflyttning. Sedan är det alltid bra att veta vinkeln på kollisionen också. ;) Och vikten på fordonen såklart.

Var bilarna träffar varandra är alltid bra att veta för att luska ut vem som träffade vem, och var de befann sig i förhållande till varandra en stund innan typ...

Exatemente!!

Tack.

Jag fixar fram foton på båda bilarna och övrig info.
Kan du eller någon vänlig själ hjälpa till med att få fram information om krocken.

Det torde vara omöjligt att bevisa om och vem som körde mot rött även om det går att beräkna hastigheterna och ingångsvinklarna vid kollisionen.

Kom båda körandes eller stod någon stilla vid ljuset och började köra vid grönt?

Last edited:
Det torde vara omöjligt att bevisa om och vem som körde mot rött även om det går att beräkna hastigheterna och ingångsvinklarna vid kollisionen.

Kom båda körandes eller stod någon stilla vid ljuset och började köra vid grönt?

Båda kom körandes.
Enligt ett vittne så körde Bil A på gränsen:va(tyvärr vet jag ej va det betyder då jag inte pratat med honom än!).

Uppe på rödljusen finns det en timer som räknar ner.
Timer A är 20sec. grön, 3 sec. gul, 20sec. röd, slår om från röd till grön på 1sec.

Timer B samma.

Last edited:
Släpp det här. Du har för många okända variabler för att ens komma i närheten av en uppskattning, men jag tror inte du inser detta. Det finns ingen "magisk formel" i vilken du kan peta in att din syster körde en Suzuki Swift och att den andra föraren körde "på gränsen" och på så sätt få fram ett matematiskt bevis på att din syrra inte klantat sig i trafiken.

Båda kom körandes.
Enligt ett vittne så körde Bil A på gränsen:va(tyvärr vet jag ej va det betyder då jag inte pratat med honom än!).

Uppe på rödljusen finns det en timer som räknar ner.
Timer A är 20sec. grön, 3 sec. gul, 20sec. röd, slår om från röd till grön på 1sec.

Timer B samma.

Finns det vittnen eller inte? :confused:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5182862&postcount=10

Om inga vittnen finns behöver du veta den exakta tidpunkten som trafiksignalerna visar respektive färg. När du vet det, behöver du veta den exakta tidpunkten som respektive bil passerar sitt trafikljus. Då har du svaret.

Lycka till.

Last edited:
Släpp det här. Du har för många okända variabler för att ens komma i närheten av en uppskattning, men jag tror inte du inser detta. Det finns ingen "magisk formel" i vilken du kan peta in att din syster körde en Suzuki Swift och att den andra föraren körde "på gränsen" och på så sätt få fram ett matematiskt bevis på att din syrra inte klantat sig i trafiken.

Nej syrran har inte klantat sig i trafiken, hon har kört enl. reglerna...

Finns det vittnen eller inte? :confused:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5182862&postcount=10

Om inga vittnen finns behöver du veta den exakta tidpunkten som trafiksignalerna visar respektive färg. När du vet det, behöver du veta den exakta tidpunkten som respektive bil passerar sitt trafikljus. Då har du svaret.

Lycka till.

Ja, det finns ett vittne, han stannade för gult och blev omkörd av bil A som krockade med syrrans bil.

Jag ställde frågan för att få reda på om det finns någon uträkning/formel i fall det INTE finns vittnen och båda har kört mot "grönt ljus".
Hur gör försäkringsbolag, vem får skadorna reparerade?

Jag ställde frågan för att få reda på om det finns någon uträkning/formel i fall det INTE finns vittnen och båda har kört mot "grönt ljus".
Hur gör försäkringsbolag, vem får skadorna reparerade?

Nej, det går inte att beräkna vem som körde mot rött ljus utifrån hastigheter och liknande.
Det enda sättet att veta det är att på sekunden veta den exakta tidpunkten för kollisionen och läget som trafikljusen befann sig i vid den tidpunkten.
Det går antagligen inte att beräkna trafikljusens läge med utgångspunkt från deras läge vid en senare tidpunkt eftersom att trafikljus brukar ha en sensor som slår om dem till grönt när det kommer bilar från bara ett håll, och annat såntdär...

Det är ett oerhört komplext system med en hel del stokastiska variabler, så att beräkna vem som eventuellt körde mot rött är i praktiken (och jag skulle våga påstå även teorin) omöjligt.

Försäkringsbolag brukar vara rätt pragmatiska och dela på kostaderna, även om de kan kohandla lite om vem som ska pröjsa mest.

Hur vet du det?

Min syster ljuger inte...:mad::arsele

Jag har inte anklagat någon, frågade bara om det går att mattematisk räkna fram.

Så vem som är skyldig får domstolen klura ut.

Var den andra föraren man så har vi nog räknat ut vem som var vållande ;)

Sannolikheten att han har kört mot rött är ganska hög.

Nej, det går inte att beräkna vem som körde mot rött ljus utifrån hastigheter och liknande.
Det enda sättet att veta det är att på sekunden veta den exakta tidpunkten för kollisionen och läget som trafikljusen befann sig i vid den tidpunkten.
Det går antagligen inte att beräkna trafikljusens läge med utgångspunkt från deras läge vid en senare tidpunkt eftersom att trafikljus brukar ha en sensor som slår om dem till grönt när det kommer bilar från bara ett håll, och annat såntdär...

Det är ett oerhört komplext system med en hel del stokastiska variabler, så att beräkna vem som eventuellt körde mot rött är i praktiken (och jag skulle våga påstå även teorin) omöjligt.

Försäkringsbolag brukar vara rätt pragmatiska och dela på kostaderna, även om de kan kohandla lite om vem som ska pröjsa mest.

Tack för att du tar dig tid att svara på mina korkade frågor.:tummenupp

EDIT: TACK till ALLA som som har svarat i tråden. :tummenupp

Last edited:
*/ ?>
Back