Går det att räkna ut??

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
ZX6R -07
Behöver lite hjälp från alla mattegenier här på SH.
Två bilar har krockat vid punkt X.
A och B är fasta punkter(rödljuset).
Frågan är, kan man räkna ut hastigheten på respektive bil vid kollisionen?
Hur?
Det jag vill räkna ut är vilken av bilarna har kört mot rött.
Båda förarna är säkra på att dom hade grönt ljus!?

VH
Jannis

Bifogat

• ABX.jpg
    ABX.jpg
    31.4 KB · Visningar: 100
I min värld helt omöjligt att räkna ut. Den ena bilen kan ju kört i 200 och en andra i 10 innan någons ljus slog om.

Oavsett så ljuger den ena av förarna. Eller så är det fel på trafikljusen.

Det blir ett underbestämt ekvationssystem tyvärr. Du behöver veta något mer om deras läge eller hastigheter, t.ex hur långt ifrån de var från korsningen när det slog om.

I min värld helt omöjligt att räkna ut. Den ena bilen kan ju kört i 200 och en andra i 10 innan någons ljus slog om.

Oavsett så ljuger den ena av förarna. Eller så är det fel på trafikljusen.

Om man tar den fasta punkten A,B och räknar avståndet till X så blir det olika antal meter, skulle man inte kunna räkna ut hastigheten med den informationen. En bil som kör i 40 km/h kommer 11,11m/s

Tänker jag fel...

Last edited:
Om man tar den fasta punkten A,B och räknar avståndet till X så blir det olika antal meter, skulle man inte kunna räkna ut hastigheten med den informationen. En bil som kör i 40 km/h kommer 11,11m/s

Tänker jag fel...

Då måste man ju veta hur lång tid det tog att ta sig från A eller B till X.

Tänker jag fel...

Sträckan = Hastighet * Tid
Hastighet = Sträckan / Tid
Tid = Sträckan / Fart

Du måste känna till fler variabler än bara avståndet för att kunna räkna ut det du vill veta.

Hade du ett videoklipp eller liknande på situationen så skulle du utifrån omgivningen kunna räkna ut hastigheten (givna mått på vägmarkeringar, övergångsställen, osv.), men det du försöker räkna ut kommer inte vara mer än spekulationer.

Dessutom, hur sjutton skulle vilken hastighet de hade spela någon roll för vilken av dem som körde mot rött?
Men det går att beräkna ungefärlig hastighet med deformationer och eventuell förflyttning av kraften i kollisionen... Men det blir rätt yxigt.

Det går inte att räkna ut!
Men jag tolkar det som att detta är ett exempel ifrån Grekland? då gäller andra regler än i Sverige, om man Tutar när man kör in i en korsning så räknas det som om man har "grönt ljus", så svaret blir att "B's" tuta inte fungerade eller att "A" inte hörde signalen.

Det går inte att räkna ut!
Men jag tolkar det som att detta är ett exempel ifrån Grekland? då gäller andra regler än i Sverige, om man Tutar när man kör in i en korsning så räknas det som om man har "grönt ljus", så svaret blir att "B's" tuta inte fungerade eller att "A" inte hörde signalen.

Korrekt, ett live scenario från Grekland.

Syster som har grönt kör in i korsning och smäller.
Inga vittnen

Finns det någon formel man kan ställa upp och peta in olika parametrar ex. km/h eller meter och få fram olika scenario på olyckan?

Ex. båda körde i 40km/h kollisionen sker x meter från punkt A och x meter från punkt B

Last edited:
Du måste veta exakt när ljusen slog om, hur snabba respektive bil var på att reagera samt inse att det inte kan hända om det inte är signalfel.

Dessutom kan du i bästa fall räkna ut medelhastigheten, men inte ingångs- eller kollisionshastigheten utifrån det. Hur som så lär inte hastigheten varit konstant.

Men nej, det saknas variabler.

Du behöver veta vid tillfället uttagen effekt, vikt, friktion, luftmotstånd, markens lutning osv på respektive bil, samt veta om de stod helt stilla eller vilken hastighet och riktning de hade innan osv för att kunna räkna ut nåt annat än spekulationer.

Last edited:
Du behöver veta hur stora skador det blev på bägge bilarna, längden på eventuella bromsspår och bilarnas vikt.
Men med tanke på att det tar c:a 3s mellan att det blir "Rött" för den ena tills det blir "Grönt" för den andra föraren, så kan ju den ena ha kört när det var grönt, men då behöver man veta vägarnas bredd.
Om en normal vägbredd i grekland är 11 meter typ, så om motparten körde precis innan det slog om, i 3 m/s (10 km/h) så kan din syrra ha kört in i honom.
Men hon borde ha sett att det fanns en nästan stilla stående bil mitt i korsningen, då det torde ta c:a 4 sekunder för A att pasera korsningen!

Det vet jag inte faktiskt, men om A och B motsäger varann och inget vittne finns spelar uträkningen ingen roll eftersom det är fysiskt möjligt att köra mot rött. :(

Omöjligt??
Jag har kört mot rött ett flertal gånger.

Last edited:
Du behöver veta hur stora skador det blev på bägge bilarna, längden på eventuella bromsspår och bilarnas vikt.
Men med tanke på att det tar c:a 3s mellan att det blir "Rött" för den ena tills det blir "Grönt" för den andra föraren, så kan ju den ena ha kört när det var grönt, men då behöver man veta vägarnas bredd.
Om en normal vägbredd i grekland är 11 meter typ, så om motparten körde precis innan det slog om, i 3 m/s (10 km/h) så kan din syrra ha kört in i honom.
Men hon borde ha sett att det fanns en nästan stilla stående bil mitt i korsningen, då det torde ta c:a 4 sekunder för A att pasera korsningen!

Omöjligt??
Jag har kört mot rött ett flertal gånger.

Va och kollade på trafikljusen idag, från systerns riktning.
Det tog 1sec för hennes ljus att slå om till grönt när det blivit rött för korsande väg.

Ska tillägga att ett vittne(polis till yrket) kommer att vittna att bil A va på gränsen(jag vet ej om han såg rött eller gult efter krocken eller innan).

Vad det var för färg på trafikljuset har ingen som helst koppling till hastigheten fordonen höll.

Jag gav ett svar på denna fråga

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back