Går det att manipulera mätare smidigt?

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Håller ju på och ev köpa hoj!
Tycker ju att det inte vore så lätt att manipulera dagens mätare när det nu är digitalt :va
Men hur kan så många gått så få mil?
Jag menar, exempel = man tar en hoj från säg år 2000, som gått 3000 mil = 250mil om året, när jag körde så inte körde man under 6-700 mil!
Verkar Knepigt!
Någon som vet :)

Genom att inte utgå från dig själv enbart, så kanske du kan komma till insikt att väldigt många, förmodligen betydligt äldre än 18 år, kör MAX 200 mil om året, och dessutom tycker att det är "rätt mycket".

I ett normalt familjeliv, med ett normalt mc-intresse, så finns inte tiden, viljan och orken att köra mer. Men kanske ekonomin att ha en hoj stående några år. Dvs helt omvänt från en körkåt 18 åring.

Det är inte omöjligt att hojarna går 250 mil om året, så skriv inte av det pga det. Inte helt sällsynt med förare som kör så lite varje säsong.
Men det går antagligen koppla ur mätaren, eller byta den för att få lägre mil om inte annat. Och bara för att den är digital betyder det inte att det är svårare, bara att det behövs annan utrustning. Är det mjukvara/firmware går det alltid att programmera om.

I ett normalt familjeliv, med ett normalt mc-intresse, så finns inte tiden, viljan och orken att köra mer. Men kanske ekonomin att ha en hoj stående några år. Dvs helt omvänt från en körkåt 18 åring.

Familjeliv har jag, och ett någorlunda normalt mc-intresse... Men jag har ändå kört 600 mil i år, trots att hojen stått still i snart en månad. ;)
Men det är ju inte alls otroligt att folk helt enkelt inte har mer tid eller lust för att köra runt 200 mil per säsong. Speciellt år med mycket regn.

Last edited:
har 2 ungar här hemma, och senaste 3 åren har det blivit 200-300 mil max per år... har en 96a som gått 4500mil..

Ja, det är rätt enkelt (med rätt utrustning). Blev erbjuden det för något år sedan (digital mätare, yamaha från 2005), tror att det skulle gå på en tusenlapp eller liknande.

Dels kör väldigt många ganska lite. Körde själv mer än tusen mil om året första åren med hoj då jag var singel. Nu 11 år senare då jag är både gift och med barn så blir det betydligt kortare, tror senaste hojen har rullat under 3000 mil på fem år och då körde jag betydligt mer dom första åren jag ägde den än jag gör nu.

Sen ska man inte underskatta att det: 1) även går att manipulera digitala mätare (extremt vanligt på bilfronten, sök på "mätarservice" så hittar man mycket), 2) går att byta instrument (finns folk som annonserar ut mätare med få mil) 3) går att köra utan mätare, exempelvis med cykeldator, iof fått intryck att det var vanligare förr.

Som vanligt är det viktigare att se på skicket på hojen än dom antal mil som mätaren påstår att den har gått. Men det visste du redan.

Finns det vettig dokumentation kan man i regel verifiera miltal också. För mig är det en total gåta att det inte finns papper på vad antingen man själv eller verkstad gjort. Tex, gör man service själv, hur svårt är det att skriva datum och vad som är gjort på kvittot och spara i en pärm?

Tillbaka till frågan - nej det är inte svårt att banka en digital mätare.

Slutligen, har själv precis blivit farsa och visst blir det mindre mil. Jag kör nog lika ofta som förr, men det är i princip slut med 27 milaturer runt Österlen. Jag är ofta bara iväg på 5-6 mil, kör man då 3 dagar i veckan gånger 8 månader som jag gör så blir det knappt 500 mil på ett år. Att bara köra hälften av det är lätt hänt om man har lite annat som hindrar en.

Genom att inte utgå från dig själv enbart, så kanske du kan komma till insikt att väldigt många, förmodligen betydligt äldre än 18 år, kör MAX 200 mil om året, och dessutom tycker att det är "rätt mycket".

Jodå, jag är själv likadan nuförtiden, kör nog inte mer än 2-300 på nästkommande hoj!
Körde 1500mil när man hade fått kortet!

Det går säkert.. men man får försöka bedöma säljaren (även om man givetvis kan bli blåst).. och även försöka kolla övriga delar på hojen.. t ex så borde en hoj som enligt säljaren bara har gått ett par hundra mil se i princip ny ut på varenda pryl..

Vad gäller lågmilare.. brukar precis som dig bli skeptisk till hojar som är "gamla" men gått väldigt lite.. men som sagt.. då utgick jag från mig själv.. körde 1000+ varje säsong förut, i år tror jag att jag kört totalt 30 mil gata och ett par bandagar. 150 mil totalt på sin höjd.. Så det behöver inte vara konstigt med låga mil. Men kolla gärna om det går att följa historiken på hojen mh a protokoll från besiktningar, service:ar och påställningsperioder i bilregistret.

Personligen så tror jag dock att det är vanligare att folk säljer gamla banhojar som gått helt utan milräknare som lågmilare än att man tar en hoj som gått långt och backar flera 1000 mil.. (man har ju sett ett antal hojar både på blocket och sh där en hoj sålts som helt original och i nyskick.. 1 månad senare säljer samma lirare öhlinare, kraschkåpor och 30 set slicks som av en ren slump är till en likadan hoj.. :tummenupp

Last edited:
Nu har jag fått reda på att det går smidigt att göra det, men undrar iof hur många som vet om detta?
Känns så konstigt ibland när man sätter sig och kollar annonser, alla säljs runt 4000 mil och det kan väl vara att det är den magiska gränsen att kunna sälja?
Men ingen har knappt gått 7-8000 mil som många borde ha gjort!
Låt säga 5st av kanske 7st har gått 3800 allihop

Märkligt eller varför.....

Det går säkert.. men man får försöka bedöma säljaren (även om man givetvis kan bli blåst).. och även försöka kolla övriga delar på hojen.. t ex så borde en hoj som enligt säljaren bara har gått ett par hundra mil se i princip ny ut på varenda pryl..

Vad gäller lågmilare.. brukar precis som dig bli skeptisk till hojar som är "gamla" men gått väldigt lite.. men som sagt.. då utgick jag från mig själv.. körde 1000+ varje säsong förut, i år tror jag att jag kört totalt 30 mil gata och ett par bandagar. 150 mil totalt på sin höjd.. Så det behöver inte vara konstigt med låga mil.

Personligen så tror jag dock att det är vanligare att folk säljer gamla banhojar som gått helt utan milräknare som lågmilare än att man tar en hoj som gått långt och backar flera 1000 mil.. (man har ju sett ett antal hojar både på blocket och sh där en hoj sålts som helt original och i nyskick.. 1 månad senare säljer samma lirare öhlinare, kraschkåpor och 30 set slicks som av en ren slump är till en likadan hoj.. :tummenupp

500 mil i mina händer så ser hojen allt annat än ny ut:D

En racinghoj genomskådar man lätt! Det är värre med gathojar :)
Nu tittar man ju på gamla mc, dom nyare ser ju ut att stämma bättre!

Jag kan sminka grisen med mattsvart färg klä den i original klädsel och sälja den som en solskens maskin :) intresserad? Endast 700 mil:fakta

Min far kör max 200 mil om året... min 05'a R1'a har just passerat 5000 mil (hade gått 2700 när jag köpte den för snart 2 år sen).... alla är vi olika :crash

Men man ser ju rent generellt på skicket på hojen hur den ser ut. Saker slits ju mer man använder dom.

Jag kan sminka grisen med mattsvart färg klä den i original klädsel och sälja den som en solskens maskin :) intresserad? Endast 700 mil:fakta

Hm nja kan du sätta dit ett Suzukimärke utan att jag märker det så är det deal :)

Ja man får gå efter skicket helt enkelt men vissa kan ju vårda dom....

Tackar för alla svar!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...