Går det att konventera en KTM 450 -04 så den får nya plast?

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Jag har som skrivet en 450 exc, men skulle vilja ha den lite nyare plasten, snacka med killarna på Lelles om detta, det var väldigt krångligt, men tänkte att ni kanske vet något mer, är det så svårt?

Enduron om det spelar roll!

Den är ju inte ens lik de nya bågarna, så du får räkna med en hel del pyssel med infästningar i ramen. Troligen inte värt det. Alls. Köp ny båge istället.

Vilken plastgeneration?

-08 plasten kan du glömma då den har andra infästningar precis överallt och du behöver byta huvudram för att få in tanken....

03sidopaneler till nyare generationen med 1 plastgjutning till baken går att byta om du byter bakram och luftburk.

Var det inte marcus alden som hade en superkittad KTM 450-07/08 till salu i somras?
Vid närmare koll så var det den gamla ramen och motorn med den nya plasten.

Får man bara på den nya tanken så är det inga problem att få på resten av plasten.

Var det inte marcus alden som hade en superkittad KTM 450-07/08 till salu i somras?
Vid närmare koll så var det den gamla ramen och motorn med den nya plasten.

Får man bara på den nya tanken så är det inga problem att få på resten av plasten.

Nja. Jag tror det är en Dev-tech ram. Dvs. Gamla motorn, special ram med nya plasten.

allt går.. beror mer på hur mycket du är villig att pyssla

Vart vill du komma? Har du testat att göra bytet själv? Klart allt är möjligt om man har en oändlig plånbok och tillgång till rätt kompetens.

Eftersom tank och kylarvingar absolut inte passar till RFS ramen så är enklaste sättet att ta sin RFS motor och lyfta i den i nya generationens chassie. Då behöver du bara svetsa om nedre motorfästet, fräsa av svingen för den bredare motorn samt tillverka ett one-off avgasystem som går fritt från främre ramröret.....

Och det var den enkla metoden....:banana

Vart vill du komma? Har du testat att göra bytet själv? Klart allt är möjligt om man har en oändlig plånbok och tillgång till rätt kompetens.

Eftersom tank och kylarvingar absolut inte passar till RFS ramen så är enklaste sättet att ta sin RFS motor och lyfta i den i nya generationens chassie. Då behöver du bara svetsa om nedre motorfästet, fräsa av svingen för den bredare motorn samt tillverka ett one-off avgasystem som går fritt från främre ramröret.....

Och det var den enkla metoden....:banana
Får en känsla av dina inlägg att du gillar den gamla motorn bättre men föredrar det nyare chassit. Har jag rätt?

Får en känsla av dina inlägg att du gillar den gamla motorn bättre men föredrar det nyare chassit. Har jag rätt?

Det kan man nog säga. Jag skall bygga en RFS -2010 hybrid som nästa ökenmoppe...

Chassieutvecklingen tog ett stort steg iom den nya motorgenerationen. Geometrin gjordes om och flexet blev bättre. Dessutom är de nya fjädringskomponenterna bättre från fabrik...

Den nya motorn är också jättebra bortsett från att den inte håller ihop om den inte sköts väldigt väl. Den är lite väl optimerad läs:skör för den vanlige enduromotionären.

RFS motorn kan ta i princip hur mycket stryk som helst och ändå tuffa på, enda sättet att döda den är att övervarva vid MX/SM så att veven börjar leka hopprep. Då rasar staklagret och ramlagren.
Det enda RFS behöver är bättre insugsventiler så man slipper justera dem för jämnan, givetvis finns där händiga kamrater som utvecklat detta...

Den största missen med nya motorn var att man jagade vikt och masscentralisering, splittade oljan mellan motor/vxl låda samt monterade den gudsförgätna hydrualiska kamkedjespännaren. Som rolig anekdot har jag spanat in en fullfabriks EXCR. Kylarna var RFS, kopplingen var bytt till RFS (då nya kopplingen är mindre och börjar slira när det blir varmt), kamkedjesträckaren var manuell, uppfräst kanal mellan vxllåda och vevhus så att där nu bara var 1 oljebad, mer RFS likt slag/staklängd förhållande och en massa annat.

Kort sagt hade det varit enklare att ta en RFS och montera den nya toppen.
Underbetyg till KTM utvecklingsavdelning:brinnerup

kopplingen var bytt till RFS (då nya kopplingen är mindre och börjar slira när det blir varmt), kamkedjesträckaren var manuell,

Har haft stora problem med min 450 SXF-07. Kopplingen slirar när jag drar ur den på 3:an o 4:an på asfalt (ombyggd till motard). Luftade och la till extra brickor för att öka förspänningen. Nu upptäckte jag att den tjuvnöp luft i huvudcylindern och det berodde antagligen på att cylindern är lackad och det lossnar färgflagor mot packningen (dum konstruktion). Slipade ur cylindern för att bli av med detta och har sedan dess bara kört cross.
Men det kanske är så enkelt att kopplingen är för klen. Har aldrig haft problem med min 450 SMR-06.

Har frågat runt lite på crossbutiker etc men dom har självklart aldrig sett några problem med detta.

Har frågat runt lite på crossbutiker etc men dom har självklart aldrig sett några problem med detta.

Men de har ju aldrig hört något även om där skulle kommit officiell recall på grejerna. Jag renoverade en sxf250 och den hade 1,8mm kolvringsgap efter 40h motionscross, frågade min lokala KTM handlare (en av sveriges största) och de hade aldrig hört om detta förut. Det visade sig att där fanns en batch felhärdade ringar som slets som smör och i USA så delade man ut nya ringar som goodwill....

Nya kopplingen är byggd för att ge mindre gyrokrafter. Baksidan är att den pallar mindre värme innan den överhettar och/eller slirar. Lameller med häftigare friktionsegenskaper och styvare fjädrar brukar räcka annars finns där uppgraderingskoppling för de som bygger storCC cyklar...

Det kan man nog säga. Jag skall bygga en RFS -2010 hybrid som nästa ökenmoppe...

Chassieutvecklingen tog ett stort steg iom den nya motorgenerationen. Geometrin gjordes om och flexet blev bättre. Dessutom är de nya fjädringskomponenterna bättre från fabrik...

Den nya motorn är också jättebra bortsett från att den inte håller ihop om den inte sköts väldigt väl. Den är lite väl optimerad läs:skör för den vanlige enduromotionären.

RFS motorn kan ta i princip hur mycket stryk som helst och ändå tuffa på, enda sättet att döda den är att övervarva vid MX/SM så att veven börjar leka hopprep. Då rasar staklagret och ramlagren.
Det enda RFS behöver är bättre insugsventiler så man slipper justera dem för jämnan, givetvis finns där händiga kamrater som utvecklat detta...

Den största missen med nya motorn var att man jagade vikt och masscentralisering, splittade oljan mellan motor/vxl låda samt monterade den gudsförgätna hydrualiska kamkedjespännaren. Som rolig anekdot har jag spanat in en fullfabriks EXCR. Kylarna var RFS, kopplingen var bytt till RFS (då nya kopplingen är mindre och börjar slira när det blir varmt), kamkedjesträckaren var manuell, uppfräst kanal mellan vxllåda och vevhus så att där nu bara var 1 oljebad, mer RFS likt slag/staklängd förhållande och en massa annat.

Kort sagt hade det varit enklare att ta en RFS och montera den nya toppen.
Underbetyg till KTM utvecklingsavdelning:brinnerup

Det är alltid trevligt att läsa dina svar!
Riktigt intressant läsning. Perfekt innan läggdags.
Tack!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...