Det kan man nog säga. Jag skall bygga en RFS -2010 hybrid som nästa ökenmoppe...
Chassieutvecklingen tog ett stort steg iom den nya motorgenerationen. Geometrin gjordes om och flexet blev bättre. Dessutom är de nya fjädringskomponenterna bättre från fabrik...
Den nya motorn är också jättebra bortsett från att den inte håller ihop om den inte sköts väldigt väl. Den är lite väl optimerad läs:skör för den vanlige enduromotionären.
RFS motorn kan ta i princip hur mycket stryk som helst och ändå tuffa på, enda sättet att döda den är att övervarva vid MX/SM så att veven börjar leka hopprep. Då rasar staklagret och ramlagren.
Det enda RFS behöver är bättre insugsventiler så man slipper justera dem för jämnan, givetvis finns där händiga kamrater som utvecklat detta...
Den största missen med nya motorn var att man jagade vikt och masscentralisering, splittade oljan mellan motor/vxl låda samt monterade den gudsförgätna hydrualiska kamkedjespännaren. Som rolig anekdot har jag spanat in en fullfabriks EXCR. Kylarna var RFS, kopplingen var bytt till RFS (då nya kopplingen är mindre och börjar slira när det blir varmt), kamkedjesträckaren var manuell, uppfräst kanal mellan vxllåda och vevhus så att där nu bara var 1 oljebad, mer RFS likt slag/staklängd förhållande och en massa annat.
Kort sagt hade det varit enklare att ta en RFS och montera den nya toppen.
Underbetyg till KTM utvecklingsavdelning