Går det att köra uppkörning med en VFR?

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Allt klart och enbart uppkörning kvar. Finns inga körlektioner här uppe att få tag på så låna/hyra en hoj från trafikskolan är uteslutet.
Har en Honda VFR 90 års mod och undrar om det verkligen går att köra lågfarten med?
Serpentinen är inga problem men sista svängen även med full svängning (tills det tar stopp) så går framhjulet över det kritiska strecket. Som att vända en tanker på göta kanal:gnissla

Frågan är hur pass noga dom är med att hela hojen lär vara innanför strecket (bakhjulet håller sig innanför) eller ger dom lite dispens beroende på hoj?

Störande när det är så nära nu och har t.o.m börjat glo på andra hojar enbart inför uppkörningen. Vill helst inte byta bort min underbara pärla just nu men nöden har ingen lag.

Om ni har kört upp med någon svår hoj så ös på med tips hur jag skall svänga med tankern:huvet
 
körde upp på mellan yzf750r och tung sv1000s, så ja allt går:rolleyes:
 
Finns alltid enklare hojar att köra upp på LÄS: offroad. Vfr:en är lättkörd men har ju rätt kass svängradie. Allt hänger på din planering och känsla så öva på :tummenupp
 
Finns alltid enklare hojar att köra upp på LÄS: offroad. Vfr:en är lättkörd men har ju rätt kass svängradie. Allt hänger på din planering och känsla så öva på :tummenupp


Håller med att den är lättkörd på många sätt. Behöver enbart ha tomgång och vridet sköter resten men svängradien är inge höjdare. Är dom stenhårda med strecket?
 
Tankfull i Köping hyr ut mc, BMW 650 gs eller vad det är:vaVet fler som hyrt hoj enbart för uppkörning och klarat det galant:tummenupp

Är inte så långt att åka för att hyra , och jag tror det är lättare med lite övning på den hojen.

http://www.tankfull.se/default.asp?h=3&m=11
 
När jag körde upp (1994, stenåldern alltså) tog kontrollanten den hoj vi skulle köra upp på och knuffade runt den med max styrutslag . Detta (+20cm) blev området vi skulle göra "garagevändningen" i. Avpassat till den hojen man kör alltså, vilket verkar rimligt. Man kolla med någon körskola för säkerhets skull.

Och framför allt: lycka till! :tummenupp
 
När jag körde upp (1994, stenåldern alltså) tog kontrollanten den hoj vi skulle köra upp på och knuffade runt den med max styrutslag . Detta (+20cm) blev området vi skulle göra "garagevändningen" i. Avpassat till den hojen man kör alltså, vilket verkar rimligt. Man kolla med någon körskola för säkerhets skull.

Och framför allt: lycka till! :tummenupp


Vet att den "gamla" garagevändningen gick efter hojen. Nu skall det ha blivit enklare men inte för oss som har veteran hojar:D
 
När jag körde upp (1994, stenåldern alltså) tog kontrollanten den hoj vi skulle köra upp på och knuffade runt den med max styrutslag . Detta (+20cm) blev området vi skulle göra "garagevändningen" i. Avpassat till den hojen man kör alltså, vilket verkar rimligt. Man kolla med någon körskola för säkerhets skull.

Och framför allt: lycka till! :tummenupp

Garagevändingen anpassades efter hojen ja, men det gör inte dagens manöverbanor.
 
Körde upp med min GSX-R.
När jag övade lågfart (som en idiot:D) märkte jag att jag inte kunde hålla fullt utslag åt höger utan att tappa gaskontrollen.

Efter mycket trilskande fann jag att man kan tajta till svängen avsevärt genom att hänga av hojen lite. Inte nåt slags posörhäng utan bara en liten förskjutning av röven i svängens riktning s.a.s:arsele

Prova det några gånger så ska du se att du kan vända tankern i göta kanal!:yoparty
 
...och de har förståelse för att vissa hojar har sämre svängradie, det är inte cirkuskonster de vill se, de vill se att man har kontroll på hojkörningen innan de släpper ut dig i trafiken.
 
Körde upp med min GSX-R.
När jag övade lågfart (som en idiot:D) märkte jag att jag inte kunde hålla fullt utslag åt höger utan att tappa gaskontrollen.

Efter mycket trilskande fann jag att man kan tajta till svängen avsevärt genom att hänga av hojen lite. Inte nåt slags posörhäng utan bara en liten förskjutning av röven i svängens riktning s.a.s:arsele

Prova det några gånger så ska du se att du kan vända tankern i göta kanal!:yoparty


Haha skön beskrivning av röv-utskjutningen:D
Ska fortsätta öva såklart och testa me lite röv sväng oxå. Klart det finns dom som kört upp med svårare hojar men hur dom gjorde de är det intressanta.
Fortfarande ingen som vet om dom är stenhårda med linjerna?
 
Haha skön beskrivning av röv-utskjutningen:D
Ska fortsätta öva såklart och testa me lite röv sväng oxå. Klart det finns dom som kört upp med svårare hojar men hur dom gjorde de är det intressanta.
Fortfarande ingen som vet om dom är stenhårda med linjerna?

När jag körde upp för en vecka sen så strök en av dom andra linjen och fick ändå godkänt. Såg inte hur mycket dock, men hörde att han sa det.

Men det varierar nog mkt från kontrollant till kontrollant.

EDIT:
Hela provet är en helhetsbedömning, det är dom noga att poängtera. Om du är väldigt säker på allt annat så tror jag dom godkänner trots ett litet övertramp på linjen om du hade god balans osv.
 
Jag körde upp på en -93 VFR. Den var väl inte direkt något under av smidighet men det gick bra.

Ska väl kanske tilläggas att det var 17 år sedan.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top