Går det att ha slang som tål bränsle som bromsvätskeslang?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ska köpa transparent slang för bromsvätskebehållaren och vet att alla slangar inte tål bromsvätska. Nu har jag hittat transparent slang som tål bränsle som diesel, bensin och antar att det även tål etanol. Funkar detta även för bromsvätska?

Det är väl sån slang man använder om jag inte missminner mig.
Men för säkerhetsskull är det väl bara o ta en stump o hälla i lite vätska o låta stå ett tag.

Det är väl sån slang man använder om jag inte missminner mig.
Men för säkerhetsskull är det väl bara o ta en stump o hälla i lite vätska o låta stå ett tag.

Ja det låter logiskt att det även ska funka för bromsvätska, men min fundering uppstod när jag såg samma märke av slang som en säljare säljer för bromsvätska var rätt mycket dyrare än den slang som var för bränsle som en annan säljare säljer. Det är av samma märke Tygon som används för industriella laboratorier men det är 2 olika typer av slang.

Polytetraflouretylen torde väl va redigt bra, vette fasen om de finns i transparent dock.

viktigt är väl att slangen inte flexar? dvs att den pallar trycket...

Tror du missuppfattade det hela, ska inte vara bromsslangarna ner till oken utan den lilla slangen mellan pumpen och bromsvätskebehållaren, där bildas inte sådant tryck eller att det gör nåt ifall det flexar lite.

Jag har använt bensintålig transparent slang till det, men märkt att den hårdnar och blir vit dvs otransparent.
Jag skulle satsa på den dyrare slangen för att slippa byta ofta.

Det finns väldigt få transparenta slangar som i längden tål bromsvätska. Hrc säljer en som dock är ganska dyr. Själv kör jag på billig slang som blir vit på 3år, du byter ju ändå bromsvätska varje år så att byta slangstumpen ibland får ingå

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort