Går det att byta 1 vevstake eller måste alla 4 bytas?

Geronimoe

Medlem
Gick med
15 Aug 2011
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Hej

Jag har råkat ut för vevlagerras. En vevstake är förstörd men resten är av motorn är i fan i nyskick.
Någon sa åt mig att jag inte kunde byta bara den förstörda vevstaken utan att alla fyra måste bytas, pg.a. balansen i motorn.
Är det verkligen så illa?

Det enda som händer är att du får lite mer vibrationer. Om det var perfekt innan.
Lyckades skära ena kolven i en BMW R60, boxermotor.
Lät borra den cylindern till överdimension och satte in nästa kolvstorlek 0,5mm större.
Inte borrade jag båda. Kändes helt OK.
Beror på hur känslig du är. Jag märkte inget.

Man kan vikta in (väga) stakarna och slipa bort överflödigt gods från dom tyngsta stakarna.
Stor och lilländen bör vägas var för sig.
Med denna metod skall det inte vara något problem att blanda gamla och nya stakar om dom är någorlunda lika.

Last edited:
Man kan vikta in (väga) stakarna och slipa bort överflödigt gods från dom tyngsta stakarna.
Stor och lilländen bör vägas var för sig.
Med denna metod skall det inte vara något problem att blanda gamla och nya stakar om dom är någorlunda lika.

Och har man en gnutta flax så är den nya staken tyngre än de gamla stakarna.
Eller väger lika mycket som de gamla vevstakarna.
Minskar i värsta fall filandet med 67%.

Kolla om du inte kan få tag på en komplett vevaxel inkl. stakar på nån skrot eller ebay annars!

Det enda som händer är att du får lite mer vibrationer. Om det var perfekt innan.
Lät borra den cylindern till överdimension och satte in nästa kolvstorlek 0,5mm större.

Varför ska det bli mer vibrationer? Menar du att TS ska byta till vevstake av annat fabrikat än original? Som väger annorlunda. Monterar han en originalstake bland tre originalstakar lär ju inte obalansen skilja sig särskillt mycket mot tidigare eller mot andra originalhojar.

Ingen hojmotor är perfekt :fakta Hojarna skulle kosta 3 gånger så mycket om allt i motorn skulle blueprintas och balanseras, och även om det är hyggligt snäva marginaler så är det en hel del fluktuationer i både vikter och mått.

om vevstaken tagit stryk så har väl vevtappen nog tagit stryk och måste väl slipas/poleras???

stakarna skiljer nog inte mycket i vikt inom samma model/årsm. utan Yamaha har nog en vikttolerans som stakarna måste hålla sig inom innan de kommer till monteringen.

mest på extremt högvarviga motorer som man viktar supernoga.

men jag tror att du måste plocka ur veven för koll...

eller menar du kolvbultslagret?????????

Med vänlig hälsning

Smäller du på en orginal stacke går det... Dem har ju antagligen tollerans nivåer hur mycket dem får slå på från fabrik,så det ska inte vara några problem.

Tack för alla svar.

Veven är skrot så den ska bytas. Lagret har skurit runt/i veven och karvat ur vevstaken.

Det är orginalstakar det handlar om. Ska tydligen vara en tolerans på max 5 g vid tillverkning har jag läst.

Helst av allt skulle jag vilja få tag på en komplett beg. vev med stakar och kanske kolavar. Men V-maxxen fick nya kraftigare stakar -97 (har en 99:a) och alla som ligger ute på Ebay kommer från äldre modeller eller är så svindyra att det blir billigare att köpa en hel motor.

Men V-maxxen fick nya kraftigare stakar -97 (har en 99:a) och alla som ligger ute på Ebay kommer från äldre modeller eller är så svindyra att det blir billigare att köpa en hel motor.

En grej värd att tänka på när du är inne i prisresonemanget.. om du inte kan göra jobbet själv, eller har väldigt goda kontakter som gör det åt dig, utan tänker lämna ifrån dig hojen till en "vanlig" verkstad så blir det förmodligen bli billigare att byta hela motorn ändå även om du lyckas få tag på en lite billigare vev..

Dom brukar vara viktklassade

Siffran brukar stå för mått tolerans på hålet

sen brukar det stå en bokstav för vikten

Hittar du samma så är det ju helt lugnt

Annars är det väl bara å väga dom å eventuellt korrigera vikten

En grej värd att tänka på när du är inne i prisresonemanget.. om du inte kan göra jobbet själv, eller har väldigt goda kontakter som gör det åt dig, utan tänker lämna ifrån dig hojen till en "vanlig" verkstad så blir det förmodligen bli billigare att byta hela motorn ändå även om du lyckas få tag på en lite billigare vev..

Jag gör det själv, men jag skulle gärna låta någon annan mäta ut och montera vev/ram lagrena, men inte till viket pris som helst:tummenupp

hur pass sargad var veven? överdimension på ram/vevlager är väl i 1/4mm.. 1.a 0,25mm... 2.a 0,50mm etc.

det skulle inte gå att slipa ner tappen eller alla tappar nån ÖD och köra me samma vev???

alt. så brukar man ju svetsa vevtappar när man inte får tag i en utbytesvev.

även om man bara slipar 1 tapp så lär den ju värmas för att härdas och då lär man ju kontrollera rakheten på veven.

nån kunnig svetsare både ju kunna rädda staken med då den både gå att svetsa

Förstår om du vill ha ihop grejerna så du kan köra i sommar men fuska lagom både tidsmässigt och ekonomiskt....:fakta

man får ju tänka lite på det ekonomiska med då hojen ligger runt 50k i värde me...

hur pass sargad var veven? överdimension på ram/vevlager är väl i 1/4mm.. 1.a 0,25mm... 2.a 0,50mm etc.

det skulle inte gå att slipa ner tappen eller alla tappar nån ÖD och köra me samma vev???

alt. så brukar man ju svetsa vevtappar när man inte får tag i en utbytesvev.

även om man bara slipar 1 tapp så lär den ju värmas för att härdas och då lär man ju kontrollera rakheten på veven.

nån kunnig svetsare både ju kunna rädda staken med då den både gå att svetsa

Förstår om du vill ha ihop grejerna så du kan köra i sommar men fuska lagom både tidsmässigt och ekonomiskt....:fakta

man får ju tänka lite på det ekonomiska med då hojen ligger runt 50k i värde me...

Jag har hittat vevstakar på tyska ebay och vevaxel i USA. Blir ca 2000 ink. Frakt. Jag har hört att det inte går att få tag på överdimensionslager till v-maxxen?

Detta måste vara rätt tråd för denna frågan, hur kommer det sig att verkstadshandböckerna inte nämner ett skvatt om viktklasserna på vevstakarna till min hoj? Skulle inte tro att de gör det på andra gsxr´er heller, men kan ha fel.

Är det så pass liten skillnad att det inte spelar någon roll om man blandar olika klasser?
Det står nämligen inte heller att man måste byta alla 4?
Skulle även vara kul att veta skillnaden på t.ex en stake märkt V och en som är märkt N.
Är det hela alfabetet de kodas som?

Detta måste vara rätt tråd för denna frågan, hur kommer det sig att verkstadshandböckerna inte nämner ett skvatt om viktklasserna på vevstakarna till min hoj? Skulle inte tro att de gör det på andra gsxr´er heller, men kan ha fel.

Är det så pass liten skillnad att det inte spelar någon roll om man blandar olika klasser?
Skulle även vara kul att veta skillnaden på t.ex en stake märkt V och en som är märkt N.

Du lär inte märka någon skillnad. Men är du anal så kan du ju låna en bra våg. väga upp dom och slipa bort lite material.

Two stroke man skrev
Du lär inte märka någon skillnad. Men är du anal så kan du ju låna en bra våg. väga upp dom och slipa bort lite material.

Gör du som Two stroke man föreslog, glöm inte att lätta veven! :7peta

OBS: Ovanstående kan innehålla spår av ironi !
Jag hade glömt allt sånt här finfilande, är okänslig ! :)

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back