Går den på alla cylindrar? Nya tändkablar?

nesse11

Medlem
Gick med
5 Jan 2011
Hoj
Kawasaki zx9r
FZR 1000 94
Jag misstänker att den inte går på alla cylindrar hela tiden.
Tändhattarna nästan faller lös från kablarna, och dom är för korta för att kapa nå mer..
Kan man fölänga dom?
Sitter dom fast i tändspolarna eller?
Hur vet man om alla cylindrar är med..när man kör?
På tomgång så är det ganska stor skillnad på rören när jag mäter med en ir termometer...men dom är ändå varmare än om man plockar bort tändhatten från en cylinder..
Kan dom typ "halvtända"?

FZR 1000 94
Jag misstänker att den inte går på alla cylindrar hela tiden.
Tändhattarna nästan faller lös från kablarna, och dom är för korta för att kapa nå mer..
Kan man fölänga dom?
Sitter dom fast i tändspolarna eller?
Hur vet man om alla cylindrar är med..när man kör?
På tomgång så är det ganska stor skillnad på rören när jag mäter med en ir termometer...men dom är ändå varmare än om man plockar bort tändhatten från en cylinder..
Kan dom typ "halvtända"?

Det hörs rätt tydligt på motorljudet och märks tydligt när du drar på gasen att den går ojämnt om en cylinder skulle ha fallit bort.

Är tändkablarna så dåliga som du beskriver så rekommenderar jag att du köper nya omgående. Beroende på vad det är för spolar så kan kablarna sitta fast i dom, men ofta är det någon form av kontaktstycke i spolen där man stoppar i tändkabeln, i alla fall på äldre hojar.

Hur stor skillnad är det i temp mellan rören? 30-50 grader eller 100-150 grader?

Dålig gnista kan du ha men "halvtända" är nog svårt, fast det kan nog bli lite så om tändhattarna glappar och får dålig kontakt med tändstiften. Ena sekunden kommer spänning till stiften fram, den andra inte.

Men som sagt, vet du med dig att tändkablarna är skrot - byt!

Det hörs rätt tydligt på motorljudet och märks tydligt när du drar på gasen att den går ojämnt om en cylinder skulle ha fallit bort.

Är tändkablarna så dåliga som du beskriver så rekommenderar jag att du köper nya omgående. Beroende på vad det är för spolar så kan kablarna sitta fast i dom, men ofta är det någon form av kontaktstycke i spolen där man stoppar i tändkabeln, i alla fall på äldre hojar.

Hur stor skillnad är det i temp mellan rören? 30-50 grader eller 100-150 grader?

Dålig gnista kan du ha men "halvtända" är nog svårt, fast det kan nog bli lite så om tändhattarna glappar och får dålig kontakt med tändstiften. Ena sekunden kommer spänning till stiften fram, den andra inte.

Men som sagt, vet du med dig att tändkablarna är skrot - byt!

Har ju inte haft den här hojen så länge så jag är lite osäker på hur den ska kännas..alltså när man drar på..har ett lite dåligt drag i vissa register.
Första veckan inna jag märkte att ett rör aldrig vart mer än hundrar grader..alltså inte gick alls på den cylindern..så fattade jag ju inte att den gick på tre..:rolleyes:

ir mätaren går till 250 och när det varmaste röret är där så så ligger det kallaste på 120 kanske.....så?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman