Går den igenom besiktningen?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Har en CB 125 som ska besiktigas snart.. kruxet är att givaren till bromsljuset som sitter på frambromsen inte funkar.. all annan el fungerar. Jag undrade, får jag en 1a eller en 2a för det.
Sen var det så att frambromsen inte tar så bra.. Det är jättefina belägg och fin skiva men de nyper inte.. kanske går..

philsson skrev:
Har en CB 125 som ska besiktigas snart.. kruxet är att givaren till bromsljuset som sitter på frambromsen inte funkar.. all annan el fungerar. Jag undrade, får jag en 1a eller en 2a för det.
Sen var det så att frambromsen inte tar så bra.. Det är jättefina belägg och fin skiva men de nyper inte.. kanske går..

Jag skulle nog fixa till bromsljuset innan jag åkte till besiktningen.

HanneZ skrev:
Det är typ den viktigaste lampan på hela hojen så den lär dom väl sänka dig för.
får nog fixa det då.. :( få se bara om man lyckas lösa det på nåt sätt.. vad tror du om frambromsen då.. kan den gå igenom om den tar dåligt.. det är wirebroms.. jag vet inte hur bra de ska ta ..

philsson skrev:
hade velat veta om det blir en 1a eller 2a för det blir nämligen väldigt knepigt att fixa det..

Bromsljuskontakten är ALLTID viktig!

Jo du får 2:a = efterkontroll

Eftersom det är en CB så antar jag att det är en Honda du har. Är det microbrytaren på undersidan av handtaget som pajat ur?
Kolla om den inte bara har hakat upp sig!

motardnisse skrev:
Bromsljuskontakten är ALLTID viktig!

Jo du får 2:a = efterkontroll

Eftersom det är en CB så antar jag att det är en Honda du har. Är det microbrytaren på undersidan av handtaget som pajat ur?
Kolla om den inte bara har hakat upp sig!
Det går ingen sladd från den över huvudtaget.. själva brytaren är kasst om man så säger.. hinner nog inte köpa en ny innan besiktning.. :tungan Och vart man nu kan få tag på en sådan vet jag inte.. kanske bara finns på skroten..

philsson skrev:
får nog fixa det då.. :( få se bara om man lyckas lösa det på nåt sätt.. vad tror du om frambromsen då.. kan den gå igenom om den tar dåligt.. det är wirebroms.. jag vet inte hur bra de ska ta ..

Den ska börja ta när du börjar använda bromshandtaget, likaså gäller bromskontakten för fot bromspedalen

Kan man dra in bromshandtaget ända in till handtaget och den fortfarande rullar så är den underkänd = 2:a "Bromsreserv kort"

philsson skrev:
Det går ingen sladd från den över huvudtaget.. själva brytaren är kasst om man så säger.. hinner nog inte köpa en ny innan besiktning.. :tungan Och vart man nu kan få tag på en sådan vet jag inte.. kanske bara finns på skroten..

Vet ej hur stor sävsjö är men kolla efter en befintlig kontakt från någon annan hoj t,ex! Jo jag vet att det kliar i fingrarna att ut och åka men jag skulle fixa det först och sen besikta annars förlorar du 180:- "det kostar efterkontrollen" och de pengarna kan du lägga på ny kontakt!

motardnisse skrev:
Den ska börja ta när du börjar använda bromshandtaget, likaså gäller bromskontakten för fot bromspedalen

Kan man dra in bromshandtaget ända in till handtaget och den fortfarande rullar så är den underkänd = 2:a "Bromsreserv kort"
aja .. men de gör den inte.. oventilerad skiva och vajerbroms.. jag vet inte vad som förväntas av den.. :3freak
foobar skrev:
Underskatta inte din lokala Honda-handlare. :rolleyes:
finns ingen MC handlare närmaste 3 mil.. och jag har körförbud på hojen!.. :gnissla
motardnisse skrev:
Vet ej hur stor sävsjö är men kolla efter en befintlig kontakt från någon annan hoj t,ex! Jo jag vet att det kliar i fingrarna att ut och åka men jag skulle fixa det först och sen besikta annars förlorar du 180:- "det kostar efterkontrollen" och de pengarna kan du lägga på ny kontakt!
mycket sant.. surt att man inte vet vart man ska få tag på kontakten bara..

motardnisse skrev:
Mmmm ja du!

Nå var det en microbrytare under handtaget?
det är en brytare där JA.. när handtaget är i normalläge så är en kolv eller va man ska kalla det instryckt.. den åker ur när man bromsar.. men inga sladdar går från den.. man ser att de e nån som slitit dän dom.

Jag besiktade min yamma igår och då visade det sig att bromsljusgivaren för bakbromsen inte fungerade (jag hade kollat allt utom precis det..). Fast jag slapp ombesikning. Men jag kan mycket väl tänka mig att jag hade fått det om det var frambromsgivaren som strulade, den är ju en smula viktigare.

URRninja skrev:
Jag besiktade min yamma igår och då visade det sig att bromsljusgivaren för bakbromsen inte fungerade (jag hade kollat allt utom precis det..). Fast jag slapp ombesikning. Men jag kan mycket väl tänka mig att jag hade fått det om det var frambromsgivaren som strulade, den är ju en smula viktigare.

2:a = efterkontroll gäller även bromskontakt i bak!

De hade inte givare hemma här i stan men jag skruva isär den gamla och lödde dit nya kablar :tummenupp så förhoppningsvis är de bara att koppla i de i samma krets som de till bakbromsen så ska de funka.. (fulkoppling) bara de funkar så..
Ah just de.. beläggen VAR kass.. jag som kollat fel.. :näsblod Måste beställa nya.. hoppas jag hinner bara.. *** leveranstid!. :gnissla

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D