går dåligt under 3k...

Zadix

Jag är snabbast!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sl 1000 Falco!
Jag hade inne hojen på service för ett tag sedan. De bytte TPS:en för den var kass (gick mkt ojämnt). Innan de visste att det var TPS en så sa de att - Nä, det e nog bara en synk av förgasarna som behövs.
Kan de ha varit så "dumma" att de försökte synka förgasarna innan de bytte TPS en? För nu är hojen inte alls lika jämn under 3000varv som innan (över det märks dock inget) Mycket irriterande då man ligger i stan/kö på 1 alt 2.an och man måste slira på kopplingen för att inte "hoppa" fram.
Alltså, kan de ha missat att synka efter att de bytte TPS.en? Ska jag gå tillbaks o be dem synka om? (det var ca 2mån sedan servicen)
Tack!

rätta mig om jag har fel :fatta!

TPS - det är en sensor som säger åt INSPRUTSYSTEMET vart troteln är.. då har du ju SPRUT på din cykel och inte förg :kocko

så nej det tror jag inte är felet..

men gå du tillbax och snacka med dom.. finns väl garanti kvar?.. = inte ditt bekymmer :D

Throttle Position Sensor

Darkwing skrev:

TPS - det är en sensor som säger åt INSPRUTSYSTEMET vart troteln är.. då har du ju SPRUT på din cykel och inte förg :kocko

men gå du tillbax och snacka med dom.. finns väl garanti kvar?.. = inte ditt bekymmer :D

Nope...det sitter förknasare på Fazern.

Zadix: Har du kollat så att TPS'en är justerad? Jag kör storebrodern till din hoj och jag fick ställa min TPS själv. Nu borde de såklart ha justerat den på verkstaden. Men kolla för säkerhets skull :)

Darkwing skrev:

TPS har du på vanliga gasare.....Trottel positions givare

Ni har rätt båda. TPS finns på de flesta (alla?) hojar med insprut och på vissa hojar med fuggar.
Används på spruthojar för inställning av bränsle och tändläge (på delgas) och på fuggehojar för inställning av tändläge (på delgas).

Byte av TPS påverkar ej synkningen (man rör inte synkskruvarna vid byte av TPS). Däremot kanske dom inte justerade in TPS korrekt? Resultat skulle då vara att puffran går för fett eller för magert.

Tack.
Min tanke var att de innan de visste att TPS:en var kass försökte fica det med synkning. De kom sen fram till att det inte var det, bytte tps:en och glömde synka om....långsökt? Kan man synka själv?

Zadix skrev:
Tack.
Min tanke var att de innan de visste att TPS:en var kass försökte fica det med synkning. De kom sen fram till att det inte var det, bytte tps:en och glömde synka om....långsökt? Kan man synka själv?
Jag repeterar:
"Byte av TPS påverkar ej synkningen (man rör inte synkskruvarna vid byte av TPS)."
Men behöver alltså inte synka om fuggarna efter byte av TPS!

Lite mer generellt än enbart denna tråden:
Det var då egendomligt. Varför tror så många av er att synkning är nån jävla form av universalmedicin?
Och varför tror ni att man måste synka 3-4 ggr per sommar på en nästan ny maskin?
Åk hoj istället! Tanka mer istället för att slösa stålar på synkning till höger och vänster.
Man synkar en gång sen ger man fan i synkningen de närmsta flera tusentalen mil. Man synkar i princip inte alls förrän det verkligen finns fog för det. Och det gör det inte förrän nåt väsentligt har förändrats, ex vis slitage (mer än 1/2 sommar).
Synkning är INTE nåt som behöver göras titt som tätt. Slua göd verkstäderna, åk hoj istället för faan!

Zadix: Ta inte åt dig personligen, detta var generellt menat. Men första stycket gäller din knarr.

Jag e fullt med på att TPS:en inte påverkar synkningen, och något annat har jag inte heller sagt.... :)
Varför är det såpass vanligt med förg. synk. om det nu inte behövs..?!

Zadix skrev:
Jag e fullt med på att TPS:en inte påverkar synkningen, och något annat har jag inte heller sagt.... :)
Varför är det såpass vanligt med förg. synk. om det nu inte behövs..?!

Det kan mycket väl vara som du misstänker, men inte med synkningen (att alla förgasarspjäll öppnar samtidigt) för det ställer man in så är det bra sen
Däremot kan de skruvat på tomgångsblandningen i tron om att det var felet fast det egenligen var en trasig TPS (precis som du är inne på :lol )

Min hoj blev en "ny hoj" när jag bara gjorde en synkning (obs inte tomgångsblandning) för några veckor sen så visst har det betydelse om det är fel.

Jag utgår ifrån att TPSen är rättjusterad, R1an är jäkligt kinkig på instrumentet, det räcker att man blir tvungen att ändra tomgångsvarvet efter justering så är den "ur spår", vad sen det gör i praktiken har jag ingen aning om :hihi

Zadix skrev:
1. Jag e fullt med på att TPS:en inte påverkar synkningen, och något annat har jag inte heller sagt.... :)
2. Varför är det såpass vanligt med förg. synk. om det nu inte behövs..?!
1. Utmärkt! :tummenupp Men det verkade så, jag kanske missförstod.

2. Faan vet? Men bland många mindre kunniga verkar ordet "förgasarsynkning" vara ett universalmedel så fort en knarr inte går rätt med resultat att det synkas i tid och otid trots att fuggar (och motor) inte går ur synk på tusentals mil.
Det verkar ibland som om ordet används ungefär som ordet "jordfel" för alla former av elfel bland dom som inte kan skilja på kabel och batteri. Typ.
Det kanske är så att "myten" om synk underhålls av profithugriga eller okunniga mekaniker också.
Läget är alltså att omsynk inte behövs förrän fuggarna eller motorn har hunnit slitas påtagligt (och assymetriskt) , först då behövs omsynk då synkningen gör att fuggarna jobbar lika (dvs att varje cylinder bidrar lika mycket tillmotorns gång).

Jag tror i detta fall på fel position på TPS eller möjligen som Ozzian skrev, fel blandning. :tummenupp

Med risk att förvirra mer... Skulle ställa in TPS:en, men fick inte till det hur jag än vred och vände (varvräknaren ska ge utslag vid rätt inställning). Plockade bort TPS:en helt, och lyckades paja den såklart... Satte tillbaka den och fortsatte att köra med den, och beställde ny. Mekade dit den nya men lyckades inte ställa in TPS positionen nu heller. Inser att kablaget är felvänt (har andra fuggar än original, beställde TPS:en från leverantören av fuggarna, och där medföljde en instruktion jur kablarna skulle vara kopplade). Kopplade om och voila, nu gick det bättre.

Jag har alltså kört med en TPS som gått åt "fel" håll, dessutom en trasig som felanmälde via varvräknaren, sedan en hel TPS fortfarande felvänd och till sist med den rättvänd. Under tiden har jag kört hojen tre gånger i bänk för att justera förgasarna, och har fått ungefärligen samma kurvor hela tiden. Har heller inte märkt att hojen gått dåligt pga TPS:en. När TPS:en är trasig, dvs när den varvtalsmätaren felvisade, så ska den uppenbarligen automatiskt ställa in sig på maximal förtändning.

Min undran är därför om TPS:en kan vara orsaken till såna fel? Det är kanske olika på olika hojar? Jag har fått för mig att den ska justera om tändningen på ett visst varvtal på en viss växel för att klara avgas eller buller normer, och att det är allt den gör. Men som sagt, det är kanske olika?

edit: ovanstående mekförfarande kallas på tyska "Kaputtreparieren", rekommenderas inte, bättre med "if it aint broken, don't try to fix it... ;)

HansJ skrev:
... den ska justera om tändningen på ett visst varvtal på en viss växel för att klara avgas eller buller normer, och att det är allt den gör. Men som sagt, det är kanske olika?

edit: ovanstående mekförfarande kallas på tyska "Kaputtreparieren", rekommenderas inte, bättre med "if it aint broken, don't try to fix it... ;)
Det kan nog vara olika på olika hojar men en annan möjlig användning av TPS skulle vara att ställa på mer förtändning på delgas eftersom motorn då klarar mer förtändning utan att spika. Resultatet av sådan användning är bättre bränsleekonomi vid touring men jag vet alltså inte säkert hur TPS används på fuggehojarna.

Och jag håller med om din edit! :) :tummenupp

Back