Går dåligt på höga varrv!

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Har fått probem med motorgången på höga varrv på min thunderace efter en klotning.
Efter vurpan fick jag svetsa och bocka om avgasröret strax efter exupventilen och så kortade jag av min micron ljuddämpare på mitten och så rensade jag det på bomulen.

Problemet är att när den kommer upp i lite varrv så är det precis som den inte får soppa nog. Motorn går helt jämt upp till varvstoppet men känns ändå som tappad effekt och den har tappat den där vassheten i judet med. Svårt att förklara ljudet men är precis som att han får för lite soppa och tappa komp i celyndrarna eller skulle gå på 3 celindrar.
Men på låga varv så märks det knappt eller inte alls.

Han smäller en hel del på tomgång och när man släpper av på gasen efter pådrag.
Han kan även bete sig dumt om man varrvar den på en hög växel och sen släpper gasen helt för då lägger den av på en eller alla celyndrar i nån bråkdels sekund och sen hoppar den igång igen och går som vanligt.
Har bytt stiften och dom såg ok ut.
Kolla även brännslefiltret och luftfilltret och det såg ok ut.
Soppaslangen ligger inte i klämm.

Mina gissningar själv är att det är ventilerna som håller på att ge upp eller så är det fel munstycken i förgasarn efter modifikationen på ljuddämparen.

Men jag är ingen expert så behöver era kvallifiserade gissningar med.
Drygt att riva när man inte är säker på att det gör nytta.

Last edited:
eftersom du har ändrat på avgassystemet kan det ju ha med det att göra.

Jo det är ju det jag misstänker med men jag tänker inte sätta på orginal för jag har ingen. Sen är den ju bänkad med mitt micronljuddämpare med sen långt innan krachen.

Vad kännertecknar fär låg repektive för hög blandning?

Last edited:
tja mitt namn e martin jag kör en cbr 600f 1998 med nästan samma problem och jag vet fan int vad de e för fel men jag har oxå bytt stift nyligen kanske e det felet?.jag provade med mitt orginal blås för jag skulle bes men den var exakt lika dann. jävla skit hoj ,em kommer jag på felet så här jag av mig.

Tackar för det men vi får hoppas nån bussig kunnig person kan hjälpa oss snart.
Krukset är ju att byter jag munstycken så är man väll tvungen att bänka om den med och det tar ju tid som fan och det kostar ju en slant med och så visar det sig att det inte är det som är felet även om ja tor det.

Men snälla ingen som haft det här problemet och sen hittat en lösning som den kan dela med sig av?

Din bänkning gäller ju inte längre efter du modifierat avgassystemet ? Du har ju ändrat på förutsättningarna o dina förgasare är inte inställda efter det "nya" avgassystemet.
Skulle mkt väl kunna vara att du behöver peta i ngt större huvudmunstycke....

Låter precis som de problem jag haft på min retta. Kolla exupventilen/spjället så inga vajrar eller något annat där gått av/fastnat.

Ok skall kolla, Men jag har ju nyligen kollat tycker jag och som jag såg det så såg det bra ut från utsidan men möjligt det är nått skit i alla fall. Är den knepig att ta ur eller är det bara lossa skruvarna och dra den rakt ut?

Jo jag tänkte ju bänka i höst vinter men ok följdfråga då jag själv aldrig bänkat förut.
Hur lång tid tar det från det man ger dom hojen tills dess att den är klart
Byter dom munstycken om dom anser det behövs?
Vad brukar det kosta i snitt att få den bänkad?

Last edited:
Det lättaste måste vara att ta väck "inspektionslocket" på exupen och kolla att allt rör sig som det ska osv. Öppnar/stänger vid tändning etc. Om allt ser fint ut där och kablarna löäper smidigt kan du iaf utesluta det. Det är lätt att kolla under förutsättning att skruvjävlarna inte satt sig men vajrarna borde du se iaf.

Ok skall kolla, Men jag har ju nyligen kollat tycker jag och som jag såg det så såg det bra ut från utsidan men möjligt det är nått skit i alla fall. Är den knepig att ta ur eller är det bara lossa skruvarna och dra den rakt ut?

Jo jag tänkte ju bänka i höst vinter men ok följdfråga då jag själv aldrig bänkat förut.
Hur lång tid tar det från det man ger dom hojen tills dess att den är klart
Byter dom munstycken om dom anser det behövs?
Vad brukar det kosta i snitt att få den bänkad?

Exupen borde du ju se eller höra om den lever.

Bänkning funkar så att du lämnar hojen alt väntar om du tål höra den plågas på fullvarv.
Brukar ta ett par timmar beroende på hur många munstycksbyten det blir.

Pris med nya munstycken monterat och klart runt 2-3000 kr.

Går den illa så bänka den nu!

Jo men det har jag kollat och det ser ju bra ut så och jag har lossa vajrnarna och känt manuelt å spjället och det har ju kännts het ok. Så därför trodde jag inte att det vr det som är felet. Men som sagt aldrig öppnat och sett den inneifrån. Var nån här på SH som påstod att han hade lyckats bränna sönder exupen genom körning. Inte för att jag vet om det var sant då jag aldrig såg någr bilder och aldrig hört om det innan och det låter rätt otrolgt.
Man hör ju lite klonkande/rasslande från exupen ibland på tomgång. Men som jag harförstått så är det typ standard på rasseloke som jag kör.
Men skall dubbelkolla i alla fall och se hur det ser ut.

Ok jag skall fan ta och göra det så fort lönen kommer men näsa fråga. Vart kan man bänka närmast om man bor i Falun?
Nån som är duktig då.

Last edited:
ok ska försöka forska runt lite då men känns som att avesta är närmaste yamahaverkstad men vet ju inte om dom har bänk där. Men uppsala har väll annars va?

Då blir det Uppsala helt klart. Om nån kan fixa nummret eller namnet på firman så vore ni ju guld värd.

Superbussigt har ringt honom och han verkar jäkligt vettig så ska dit sen när hans semester är slut.
Tack igen

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...