Har fått probem med motorgången på höga varrv på min thunderace efter en klotning.
Efter vurpan fick jag svetsa och bocka om avgasröret strax efter exupventilen och så kortade jag av min micron ljuddämpare på mitten och så rensade jag det på bomulen.
Problemet är att när den kommer upp i lite varrv så är det precis som den inte får soppa nog. Motorn går helt jämt upp till varvstoppet men känns ändå som tappad effekt och den har tappat den där vassheten i judet med. Svårt att förklara ljudet men är precis som att han får för lite soppa och tappa komp i celyndrarna eller skulle gå på 3 celindrar.
Men på låga varv så märks det knappt eller inte alls.
Han smäller en hel del på tomgång och när man släpper av på gasen efter pådrag.
Han kan även bete sig dumt om man varrvar den på en hög växel och sen släpper gasen helt för då lägger den av på en eller alla celyndrar i nån bråkdels sekund och sen hoppar den igång igen och går som vanligt.
Har bytt stiften och dom såg ok ut.
Kolla även brännslefiltret och luftfilltret och det såg ok ut.
Soppaslangen ligger inte i klämm.
Mina gissningar själv är att det är ventilerna som håller på att ge upp eller så är det fel munstycken i förgasarn efter modifikationen på ljuddämparen.
Men jag är ingen expert så behöver era kvallifiserade gissningar med.
Drygt att riva när man inte är säker på att det gör nytta.
Efter vurpan fick jag svetsa och bocka om avgasröret strax efter exupventilen och så kortade jag av min micron ljuddämpare på mitten och så rensade jag det på bomulen.
Problemet är att när den kommer upp i lite varrv så är det precis som den inte får soppa nog. Motorn går helt jämt upp till varvstoppet men känns ändå som tappad effekt och den har tappat den där vassheten i judet med. Svårt att förklara ljudet men är precis som att han får för lite soppa och tappa komp i celyndrarna eller skulle gå på 3 celindrar.
Men på låga varv så märks det knappt eller inte alls.
Han smäller en hel del på tomgång och när man släpper av på gasen efter pådrag.
Han kan även bete sig dumt om man varrvar den på en hög växel och sen släpper gasen helt för då lägger den av på en eller alla celyndrar i nån bråkdels sekund och sen hoppar den igång igen och går som vanligt.
Har bytt stiften och dom såg ok ut.
Kolla även brännslefiltret och luftfilltret och det såg ok ut.
Soppaslangen ligger inte i klämm.
Mina gissningar själv är att det är ventilerna som håller på att ge upp eller så är det fel munstycken i förgasarn efter modifikationen på ljuddämparen.
Men jag är ingen expert så behöver era kvallifiserade gissningar med.
Drygt att riva när man inte är säker på att det gör nytta.
Last edited: