går dåligt när det regnar???

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
en kompis till mig har en gammal fyrtakt hoj från tidigt 80-tal. när det är fint väder ute går den bra, men när det regnar/snöar/duggar så går den skitdåligt. när man vrider på gasen så dör den nästan. vad beror det på?
är det bara så enkelt att man måste justera förgasaren på något sätt när luftfuktigheten ändras?
isåfall hur?

Tändhatten? Eller någonting kring tändspole, tändkabel. Kommer kanske in vatten/fukt där. Men då borde den kanske starta eller inte starta alls. Men det kanske är värt ett försök med en ny, tätare sådan. Som du märker så blev det ett par kanske där :)

Out_Spinner skrev:
Tändhatten? Eller någonting kring tändspole, tändkabel. Kommer kanske in vatten/fukt där. Men då borde den kanske starta eller inte starta alls. Men det kanske är värt ett försök med en ny, tätare sådan. Som du märker så blev det ett par kanske där :)

man kanske borde testa att dra en massa tejp och plastpåsar och sånt runt tändspolen och köra ut i regnet och kolla ifall det blir någon skillnad. budgetvarianten liksom.

Borsiin skrev:
Jag skulle nog satsa på kass bestyckning

jag kommer aldrig ihåg vad som menas med bestyckning men är inte det storleken på nålarna och sånt i förgasaren? man kan väl inte behöva skruva isär hela förgasaren och byta grejer bara för att köra en tur när det regnar?

den går alltså som en klocka när det inte regnar ute.

bmwjohan skrev:
luftfiltret är borttaget så det är raka vägen in som gäller :D

Kanske regnar det in i förgasaren? :kocko

Bestyckning är storlek på munstycken och nålar. Ingår flottörinställningen i "bestycningen" ?

cRoC skrev:
Kanske regnar det in i förgasaren? :kocko

Bestyckning är storlek på munstycken och nålar. Ingår flottörinställningen i "bestycningen" ?

Wooooha....Killen är på rätt spår faktiskt!!!! :Bugar

Det är ju så att kör han utan luft burk och filter så suger den i sig vatten när det regnar och lägger till slut av!
Har samma problem då jag kör med trattar rätt ut i fria luften!
Testa med K-sprit och se om det hjälper.( K-sprit = Karburator sprit.. Inte Kylar Glykol... dom som testat med fel typ blir besvikna!)

Ett annat alternativ är ju att om han tagit bort luftburken och inte bestyckat om förgasarna med nål nivåer och munstycken så får den säkerligen fel luft bränsle blandning...Troligen för lite soppa då burken ger ett motstånd för luften!
Och när det då är fuktigt ute så blir det kallare och den får mera luft och då går riktigt dåligt!
I så fall höj nålarna ett par snäpp = mer soppa till förbränningen!
Ar han riktigt seriös så ska han ju kalibrera dom och köra i bänk för bästa resultat!!!

Flottör nivån är inte inräknad i bestyckningen...
Men den måste ligga på rätt nivå i flottörhuset för att inte få för lite soppa eller flöda över! Viktigare än man kan tro faktiskt!

Last edited:
Enklaste å kolla är ju om det är överslag i någon tändkabel lr något eftersom den går bra när det är fint väder?
Bestyckning mm tror jag ju inte på :kocko

Ta en duchspruta med saltvatten å spraya mot mororn å kolla efter överslag när den går/ett litet tippps bara :lol

99% säkert ett tändfel, ex vis överslag i tändhattar etc. Tipset om saltvatten var riktigt bra, saltvatten leder ström betydligt bättre än sötvatten = indikerar bättre vad som är fel.
Bestyckning? Nänä, glöm det!

Här kan ni få en liten historia från det glada 80-talet:
Hade en Fiat 125, pigg krabat men gick Kalle Anka i blötväder. Tog in den i _ljusa_ garaget, såg inga direkta fel. Blev förbannad, tog ut bilen och åkte hem. Gick skit. Stannade på _mörka_ landsvägen och lyfte på läppen med motorn hackande på tomgång. Det formligen lyste om tändkablarna! Överslag överallt, jag är än idag imponerad av att härken överhuvudtaget gick. Nya tändkablar = gick kanonbra!

Alltid när det verkar vara beroende av fukt så misstänker man tändsystemet först, det är liksom ingen ide att felsöka nåt annat innan man är säker på att tändningen är helt schysst!
"Men den går ju bra på tomgång, borde det inte vara lika stora problem då?"
Nej, inte nödvändigtvis:
Med ökande varvtal respektive ökande fyllnadsgrad (dvs mer gas) så ökar den spänning över elektrodgapet som behövs för att få gnistan att hoppa över. Detta innebär att man kan få en svag gnista som orkar hoppa över (och antända soppan) på tomgång men inte på gas.

Kolla upp tändsystemet på den där knarren så blir det nog bra!

Jag har haft några gamla hojar som inte har gillat regn och det har lättast avhjälpts med 5-56, en ordendlig dusch på och i tändhattar,spole, kablar osv.
så har problemet varit borta. :tummenupp
Annars så tycker jag mej ha märkt att många äldre hojar gå bättre när det är fuktigt ute (under förutsättning att elsystemet är okey).
Lycka till. :)

jäklar vad jag gillar detta mekanikerforum. man får suveräna svar på nolltid :tummenupp

nu ska jag ringa min kompis och ge han alla felsökningstips. det är bara en sak jag inte förstår. dom där överslagen ni pratar om på tändkablarna. hur ser man dom. ser man hur det gnistrar om kablarna eller? alltså så att man får gå in i det mörka garaget. dra igång den och spruta saltvatten och sen kollar man efter fyrverkerier eller?

En variant är isbildning i förg. Det brukar yttra sig som att den går dåligt på under halvgas m bra över. (Spännande värre i snöglopp...) Förg är ofta isig utanpå oxå. Om den får stå avstängd ett par min så går den bra igen; ett tag åtminstone. Brukar inträffa under +5 gr och fuktigt i luften. Har även hänt m bil.
Ett tips 'i tiden' sas.
Ang. överslag så har min bmw dummat sig länge, trodde det var inte helt ovanliga bmw-boxer-ryckningar. Men vid start i mörkt garage så såg jag att det gnistrade vid tändhatten. Hördes oxå faktiskt. Har köpt ny kabel o hatt, men siliconfixen av den gamla håller än....
/u

Last edited:
Börja med ett luftfilter! Även om det kanske inte löser problemet, slipper du vansinnigt onödigt slitage!

varför hojen körs utan luftfilter och sånt är bara för att den är en gammal skrothög som är värd kanske 2000kr. när det gamla filtret var igensatt var det väl helt enkelt billigast att köra utan istället för att köpa nytt.

ulf_lundin.. den har faktiskt betett sig lite så som du beskriver. att den går dåligt på undre registret och rätt ok på övre. när man vrider på gasen från tomgång så dör den nästan, men det klarar sig lite bättre uppe i varv.

det där med isbildning i förgasaren, får man bara det ifall man kör utan luftfilter eller kan man få sånt i alla fall?

eftersom att det här är en riktig snikhoj kanske det finns någon här som kan komma med förslag på hur man kan göra ett eget luftfilter. typ skumgummi i en tygpåse och sen bara lägga i utrymmet där filtret ska va. nån som har några idéer?

Isbildning i fuggar påverkas i stort sett inte alls av luftfiltret (om det inte är oerhört igensatt). Så här går det till:
Då luften brakar genom venturit (Bernoulli igen!) så sjunker trycket och därmed temperaturen. Tillsammans med fuktig väderlek och bara några grader över noll resulterar detta i att fuggarna kan tjäla. Jag har aldrig varit med om det på knarr men däremot på bil. Ex vis min Renault saknar slangen till förvärmingen (lat ägare!) med resultat att den ogärna går på tomgång omedelbart efter längre motorvägskörning i sånt väder, antagligen blir det igloo i spjällhuset (monopoint insprut). Hade en gång en Ritmo, åkte till Tokholmia, fick stanna i Malmby eftersom bilen gick Kalle Anka, lyfte på läppen, tog bort luftfilterlocket (hade alltså mina misstanklar) och kikade. Ren igloo! Hålet ner i fuggen var bara hälften så stort som det brukar vara. Lite hacka med skruvmejsel så gick den där italienska härken som den skulle igen.

Isbildning i förgasare uppträder efter en viss tid i oväder medan tändfel uppträder i stort sett med en gång. Isbildning ger sig om den får tina medan tändfelen inte ger sig förrän hojen kommer inomhus och får torka upp.

Ang att använda 5-56:
Alla oljor samlar mer eller mindre damm och andra föroreningar med tiden. Dessa leder ström. Inte alls lika bra som metaller men vi pratar hög spänning och oerhört låga strömmar här. Det behövs alltså inte särskilt låg övergångsresistans (låg övergångsresistans = hög läckström till jord) för att gnistan ska utebli. Med andra ord kan 5-56 etc vara bra för att få liv i liket så man kommer hem men sen bör det torkas bort och felet åtgärdas på rätt sätt, annars kan man få nya "intressanta" fel på sikt. 5-56 kan med andra ord (i samband med tändfel) jämställas med punkaspray. Peta i punkasprayen för att kunna komma hem och sen åtgärda bättre.
(I andra sammanhang kan 5-56 vara kanonbra)

Last edited:
Jag har råkat ut f isbildning både på en vw 1200, suz 400 o transalp. Alla m luftfilter. Spec spännade på TAn, 3.5 mil hem efter jobbet; trafik, nollgradigt, blötsnö, blåst, 5 cm snö på vägarna. O en hoj som inte går under 1/2 gas.

Tror att enda medlet är förvärmd insugsluft. Sprut funkar nog bättre eftersom avkylningen pga soppans förgasning kommer först i motorn då, sas.
/u

ulf_lundin skrev:
...Sprut funkar nog bättre eftersom avkylningen pga soppans förgasning kommer först i motorn då, sas.
/u
Min Reanult har insprut, visserligen monopoint men ändå. Det är ju inte bara soppans förångning som orsakar nedkylning. Men det kanske minskar problemen om man har ett sprut med spridarna "sent" i insuget.
Men som sagt, det enda som definitvt alltid hjälper är förvärming.
Orsaken till att jag aldrig råkat ut för det på knarr är givetvis att jag inte orkar åka knarr i snöglopp! :-)

1) kyla pga förångning var bara ett tillägg till Robbans beskrivning av fenomenet
2) snöglopp inte nödvändigt; några plusgrader o fuktigt räcker oxå för isbildning ibland.
/u

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back