Går dåligt när den blir varm, tändspole?

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Har ett problem med min GSX-R 750 -91 som började med att den plötsligt dog vid ett rödljus och därefter vägrade starta (något jag aldrig haft innan ens efter vinteruppehåll). Hade då kört ca 1 timme i hyfsat tempo och kommit in i stan en stund med trafikljus, långsammare trafiktempo och allt det där. Startproblemen höll i sig 10-15 minuter och det var då efter mycket segkörning med startmotorn då man kunde få till något som liknade startförsök. När den väl startade gick den dåligt och under 4000rpm så fick man gasa ordentligt för att motorn skulle hålla sig vid liv (annars kostade det 15-20 minuter till med startförsök).

Efter hemkomst insåg jag att felet var temperaturberoende eftersom den gick helt normalt (nästintill åtminstone) när den var kall (det verkar vara runt 70-80°C oljetemp som är kritiska gränsen). Jag har nyligen mixtrat med förgasarinställningarna men eftersom det inte hjälper att choka så kan felet knappast vara för lite bensin. För mycket borde ju inte ge dessa problem. Därför känns det mer sannolikt att det är elektroniken som spökar och då känns tändspolarna kanske som största möjliga felkälla. Är det en rimlig tanke?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard