Går bara på tre...

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Såld!
Hej på er...

Igår tog tjejen o jag en sväng på typ 30 min genom stan, åkte sen till en kompis, hojen lämna vi ute i typ två timmar och sen när vi skulle iväg så gick den bara på tre cylindrar. :(

Åkte direkt till garaget o börja plocka ner hojen. Det jag hann med va att kolla tändstift, tändhatarna "spolarna" och kablar.
Tänkte felsöka vidare idag, ska kolla förgasarna om det är stopp i nån...

Har någon tips eller varit med om liknande?

-97:ans GSXR-600
 
Igenslaggade tändstift ger gnista vid låg eller ingen kompression. Däremot när det är iskruvat och kompression går upp emot 12:1 så kommer gnistan att kortslutas via de oförbrända kolföreningarna (sotet).

Körde du mycket lugnt innan och efter det hände så är chansen 99% att det är ett tändstift som inte ger gnista. Du har då förmodligen fettat upp tomgång och lågfart så att stiften slaggar igen. Kan fixas genom att bränna stiftet/mittelektrodens isolatordel körsbärsröd med gasolen.

Hur ser stiften ut annars, dvs isolatordelen i mitten? Svarta, mörkröda, ljusbruna, gråvita eller ser de sprillans nya ut?
Dvs för fet, normal eller för klen?
 
Bj.O.rn skrev:
Hähä.. gammalt rallytips :tummenupp

/B

Jag har alltid eldat på mina stift.. det började med en Saab 99 turbo... den var så påställd i laddning, så för att få den att inte spika så måsta man spjäla på mekansprutet vilket gjorde att mán dränkte stiften vid "käringkörning"....

Mathias
 
Ja, jag körde ganska lungt och som skrivet va vi två på hojen och det är inte så ofta det händer... Lite tungt för motorn + slö körning kanske orsakade problemet...

Stiften va typ ljus bruna nästa mörka...

Nu skall jag til garaget och felsöka vidare...

Tack!

andersbrink skrev:
Igenslaggade tändstift ger gnista vid låg eller ingen kompression. Däremot när det är iskruvat och kompression går upp emot 12:1 så kommer gnistan att kortslutas via de oförbrända kolföreningarna (sotet).

Körde du mycket lugnt innan och efter det hände så är chansen 99% att det är ett tändstift som inte ger gnista. Du har då förmodligen fettat upp tomgång och lågfart så att stiften slaggar igen. Kan fixas genom att bränna stiftet/mittelektrodens isolatordel körsbärsröd med gasolen.

Hur ser stiften ut annars, dvs isolatordelen i mitten? Svarta, mörkröda, ljusbruna, gråvita eller ser de sprillans nya ut?
Dvs för fet, normal eller för klen?
 
Nu går den på fyra...

Jag vet inte riktigt vad jag gjorde men nu går den....
Plocka bort förgasarbryggan och kolla lite mer på stiften sen plocka jag ihop den och den gick på alla fyra när jag starta...
Kanske glapp kontakt...?
Jaja... :D
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top