uppdatering:
fick svar på min fråga:
"Hej!
Tack för ditt mejl.
Svaret på din fråga ser du i bifogad PDF."
läste pdf'en, här är en länk till den:
http://www.gangsport.com/files/{31FEF480-76F0-4AF4-9EF8-CA64A7504525}.pdf
och svarade såhär:
"Hej xxx och tack för ditt mejl!
Jag har läst det bifogade dokumentet, men min fråga besvaras inte egentligen (dvs hur det kommer sig att gång klassas som sport), utan artikeln Ni använder, ev. som någon form av standardsvar på tex en frågeställning som min och liknande, handlar mest om att försvara sitt utövande med att peka finger på andra sporter som verkar 'konstiga' med 'konstiga regler', eller att ni, liksom all övrig sport, just har regelverk med domare som ser till att reglerna följs och sålunda är en 'bedömningssport'.
Att inte kunna försvara sig med riktiga argument, utan bara jämföra sig med andra sporter, är ju inte riktigt konstruktivt eller försvarbart. Och att i samma veva kalla sig för 'idrottens verkliga rebeller' utan att det egentligen framgår varför, är klumpigt. Man blir ju ingen rebell, bara för att 'man blir hånad' som artikelförfattaren skriver. Känns mer som att man vaknat på fel sida och vill gnälla av sig lite.
'Reason to be' bör kunna svaras på utan inblandning av andra sporter och hur de utövas och varför. Tycker jag. Jag är dessutom väldigt övertygad om att, när gång övergick till 'sport' för många år sedan, så gjorde de det INTE för att 'titta, det finns ju andra konstiga sporter därute, då kan vi också klassas som sport' utan snarare för att de hade en egen övertygelse om sin förträffliga utövning. Och varför det ska klassas som sport.
Jag sökte lite på nätet för att försöka förstå och fann denna sida:
http://walkingclubofgeorgia.com.100...abid/65/Default.aspx#So ... Why Not Just Run?
Jag citerar:
"So... Why Not Just Run?
Racewalking provides all of the cardiovascular benefits of running. Just as a runner can jog or sprint, a racewalker can walk at any speed - maintaining any heart rate up to his or her maximum. But racewalkers enjoy certain advantages over runners.
First, racewalking provides a much better upper-body workout than running because of the accentuated use of the back, shoulders and arms.
Second, racewalking is much less injury-prone than running. Because of the smooth and fluid stride, the body lands with much less force than in running, resulting in less pounding on the feet, legs, knees, hips and back. Because of the erect posture, racewalkers rarely encounter back problems. The prospect of fewer injuries brings many runners into racewalking, allowing them to extend their fitness programs and competitive careers well into their golden years.
Racewalking is much more than just walking fast. An Olympic sport since 1908, racewalking combines a unique blend of endurance and technique to propel elite walkers at surprisingly high rates of speed."
De menar att anledningen/fördelarna med gång (och därmed att man inte bör springa) är 1. bättre träning för överkroppen och 2. färre skador.
Walking club of Georgia (obs! ej Georgien utan staten i USA) har naturligtvis inget med Er att göra, men om man trots det ska ta tillfället i akt och tycka någonting om deras åsikt om varför inte springa utan snarare gå, finner jag det märkligt att det ska vara orsaken till att gång klassas som sport. De sätter det i relation till någonting annat och då kan vem som helst snart inse att ALL sport bör läggas ned, eftersom skador uppstår. Till slut har vi bara schack kvar, men även det kan orsaka mentala skador (för mycket tänka tänka) i det långa loppet misstänker jag. Se bara på Bobby Fischer.
Slutklämmen dock i Georgias gångklubb (som dock finns med nästan överst på sidan) är denna:
"Remember... you do not have to race to racewalk!"
Återigen, deras ord och inte Era, men oftast så har samma utövare en gemensam filosofi samt åskådning om sitt utövande och jag finner det märkligt att Georgias gångklubb uttrycker sig som de gör; sport innebär att ett tävlingsmoment ingår. Annars vore det inte sport.
I min värld är gång snarare mer åt motionshållet; det har ingenting med att det ser fånigt ut (det finns andra sporter som gör det också) eller att reglerna känns väldigt amatörmässiga (svårt att själv se varför den ena diskas men inte den andra) och naturligtvis kan man även tävla i det, precis som i allt annat mellan himmel och jord. Men att det officiellt klassas som sport och att det också är en av OS-grenarna, förstår jag faktiskt inte. Artikeln Ni bifogar ger inget svar på den frågan heller. Möjligtvis bara en önskan om att bli förstådd och accepterad som en 'riktig sport'. Vilket det ju inte är. Isåfall behöver jag ett bättre svar, bättre argument, bättre övertygelse än jag fått hittills. Och det helst utan att jämföra sig med andra sporter.
Mvh,
........"
mysteriet, för mig, kvarstår...