Gå vid sidan av mäklaren

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Tjena!

Lek med tanken att mäklaren råkar berätta namnet på den som jag lägger bud mot. Är det då ok att ringa upp honom för att höra efter hur långt han vill gå tex.?

Det gäller en lgh.

Ja för då vet ni ju båda om mäklaren försöker fuska och låtsas driva upp priset för att tjäna mer pengar. Finns ju såna idioter. :tungan

Går du utanför mäklaren i det läget är det kontraktsbrott, och genomförs affären kan du debiteras iaf med hänvisning till kontraktet..

Däremot har du ju alltid rätt att neka affär..

Mark skrev:
Tjena!

Lek med tanken att mäklaren råkar berätta namnet på den som jag lägger bud mot. Är det då ok att ringa upp honom för att höra efter hur långt han vill gå tex.?

Det gäller en lgh.

Jag antar att du menar att du som köpare skulle kontakta en annan köpare? Kan faktiskt inte tänka mig att det skulle va nått fel. Du har ju då inget kontrakt med mäklaren som skulle förhindra detta.

Klart du ska ringa, inget fel i det.

Naturligtvis har du en mörk, hotfull röst när du "diskuterar" hur långt han vågar gå...:gnissla

Finns ju något som kallas "öppen budgivning". Dvs alla som är med och budar får via mäklaren reda på övriga spekulanters bud. Oftast brukar dessa spekulanter inte presenteras för övriga budgivare med namn/tel av någon konstig anledning :va Personligen tycker jag det vore fair om jag kunde kontrollera övriga budgivare vid en budgivning

Men, jag tror som sagt det inte är reglerat hur budgivningen ska ske och jag kan inte se att det skulle vara fel och snacka med den andra parten för att se hur långt de är villiga att gå.

Jag har köpt ut folk vid bilaffärer när det har varit budgivning. Då har jag kontaktat den andra intressenten och erbjudit honom några tusenlappar för att dra sig ur och på så vis tjänat en större hacka. Borde väl gå att göra samma sak vid en lägenhetsaffär, att du erbjuder den andra budgivaren en summa för att dra sig ur?

Finns ju något som kallas "öppen budgivning". Dvs alla som är med och budar får via mäklaren reda på övriga spekulanters bud. Oftast brukar dessa spekulanter inte presenteras för övriga budgivare med namn/tel av någon konstig anledning :va

Är inte helt säker, men tror att mäklaren vid förfrågan måste kunna lämna ut namn på övriga budgivare!

Är inte helt säker, men tror att mäklaren vid förfrågan måste kunna lämna ut namn på övriga budgivare!

Jag har för mig att det är så numera ja.

När jag skulle köpa hus så hoppade jag av ett flertal budgivningar och blev efteråt kontaktad av mäklarna som förklarade att "den andra budgivaren har problem att få lån så du kan få köpa för ditt sista bud"

Om det hade hänt i en eller två budgivningar, men det hände i nästan alla jag hoppade av och det var ändå på den tiden alla fick låna...

Det slutade med att jag köpte ett hus efter att ha prutat på utgångsbudet.

Jag har för mig att det är så numera ja.

När jag skulle köpa hus så hoppade jag av ett flertal budgivningar och blev efteråt kontaktad av mäklarna som förklarade att "den andra budgivaren har problem att få lån så du kan få köpa för ditt sista bud"

Om det hade hänt i en eller två budgivningar, men det hände i nästan alla jag hoppade av och det var ändå på den tiden alla fick låna...

Det slutade med att jag köpte ett hus efter att ha prutat på utgångsbudet.

Känner igen det där,var med till 1350´ men tyckte det räckte då.
En vecka senare ringer mäklaren och säger att de 2 som jag budat tillsammans med bägge hoppat av och frågade om mitt bud stod!

Vart ute ett tag senare för 925´.........

Henrik

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...