Gå ur Svenska kyrkan

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Denna fråga har varit uppe förut, orkar inte leta.
Någonstans finns det en blankett för utträde ur
kyrkan att fylla i.
Frågan är var?

BMW R90s skrev:
Denna fråga har varit uppe förut, orkar inte leta.
Någonstans finns det en blankett för utträde ur
kyrkan att fylla i.
Frågan är var?

Skriv en egen och skicka till din församling... Funkar lika bra.

Det går utmärkt med en egen lapp, sen kommer en bekräftelse på posten. Vet ej om det är lokala regler eller om det gäller samma i hela landet men jag var tvungen att gå ur senast i november tror jag det var. Annars är man medlem även kommande år...

Går du ur nu kommer du alltså vara medlem under hela 2005 (om det är samma regler som när jag gick ur.)

Tack mamma och pappa för att ni fixad detta åt mig redan vid födseln :Bugar :)

Vad förlorar man på att inte vara medlem?

Jag är själv något av en extremateist så det känns lite löjligt att man varit medlem i svenska kyrkan i 26år.

När man förr eller senare lägger ner verksamheten, vad händer då?
För min del får de gärna använda kroppen som fyllnadsmassa vid närmaste byggarbetsplats.
Men man vill ju inte strula till det för anhöriga i onödan.

erik skrev:
Det går utmärkt med en egen lapp, sen kommer en bekräftelse på posten. Vet ej om det är lokala regler eller om det gäller samma i hela landet men jag var tvungen att gå ur senast i november tror jag det var. Annars är man medlem även kommande år...

Går du ur nu kommer du alltså vara medlem under hela 2005 (om det är samma regler som när jag gick ur.)

Nåt sånt där har jag för mig det var med, gick ur i oktober eller nåt sånt. Lägger snart mina skattepengar till katolska kyrkan istället.

Har aldrig varit medlem själv :tummenupp

Däremot om man planerar att dra nytta av kyrkans tjänster tycker jag gott att man kan betala för sig.

Man får begravningsplats även om man inte är med i kyrkan. Dock får man inte gifta sej i kyrkan om andra parten också har gått ur.

Emmi skrev:
Man får begravningsplats även om man inte är med i kyrkan. Dock får man inte gifta sej i kyrkan om andra parten också har gått ur.

Rättelse: Man betalar fortfarande 0,13% av förvärvsinkomsten i begravningsavgift trots att man gått ur. Därmed får man begravas.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Rättelse: Man betalar fortfarande 0,13% av förvärvsinkomsten i begravningsavgift trots att man gått ur. Därmed får man begravas.

//jaG

Fast det blir nog rätt ner i hålet, får inte ha nån cermoni i kyrkan.

Gick själv ur för två år sen.

Tjänar man 300000 om året sparar man 200-250:-/månad genom att gå ur....det är inte så illa. Nästan ett bredbandsabonnemang :)

Har för mig att man inte får nån begravningsplats om man gått ur/inte är med i sv kyrkan. MAn blir begravd givetvis, men får ingen jordfästning utan kremeras och hamnar i en minneslund. Dom sa nåt sånt till mig när jag gick ur för typ 6 år sen...

An3Azz skrev:
Har för mig att man inte får nån begravningsplats om man gått ur/inte är med i sv kyrkan. MAn blir begravd givetvis, men får ingen jordfästning utan kremeras och hamnar i en minneslund. Dom sa nåt sånt till mig när jag gick ur för typ 6 år sen...
Vilken propaganda. Begravningen blir borgerlig, men annars är det ingen större skillnad. Kista, sten och sånt får man väl betala för i vilket fall?

zykl0n skrev:
Vad förlorar man på att inte vara medlem?

Jag är själv något av en extremateist så det känns lite löjligt att man varit medlem i svenska kyrkan i 26år.

När man förr eller senare lägger ner verksamheten, vad händer då?
För min del får de gärna använda kroppen som fyllnadsmassa vid närmaste byggarbetsplats.
Men man vill ju inte strula till det för anhöriga i onödan.

Läs på blanketten.. Där står vad man går miste om (och vad som gäller kring begravning)
http://www.humanisterna.org/uturkyrkan/blankett.pdf

mb skrev:
Vilken propaganda. Begravningen blir borgerlig, men annars är det ingen större skillnad. Kista, sten och sånt får man väl betala för i vilket fall?

Jo förmodligen, mig kvittar det liksom när det är dags :D

Jag gick ur så sent som i förra året. Tycker att allt som har med kyrkan är rätt menlöst, den generation innan mig är nog den sista som håller kyrkan flytande. Fler och fler drar sig ur. Snart är det bara moskéer kvar i det här landet, för de får statliga bidrag till uppförandet.

Den dag jag kolarvippen är det ändå inte mitt bekymmer vad som händer med mig. :rolleyes:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park