Gå ur svenska kyrkan?

Varför vill man gifta sig i kyrkan om man inte är kristen?

Antingen så är man kristen, betalar för sig och får ta del av det den "klubben" erbjuder eller så är man inte kristen, betalar inte och är inte intresserad av deras aktiviteter.

Att gå ur för att sedan gå med bara föra att få gifta sig där och lova inför en gud man inte tror på är jäklig märkligt tycker jag.

Joe Schmoe skrev:
2485945 Varför vill man gifta sig i kyrkan om man inte är kristen?

Antingen så är man kristen, betalar för sig och får ta del av det den "klubben" erbjuder eller så är man inte kristen, betalar inte och är inte intresserad av deras aktiviteter.

Att gå ur för att sedan gå med bara föra att få gifta sig där och lova inför en gud man inte tror på är jäklig märkligt tycker jag.
Instämmer helt. Precis som vilket företag som helst så anser jag att Kyrkan får betala sina renoveringar själv av sina fastigheter, dit går oxå en del av skatten, Svenska Kyrkan är ett mycket rikt företag.

Matulda skrev:
2485954 Instämmer helt. Precis som vilket företag som helst så anser jag att Kyrkan får betala sina renoveringar själv av sina fastigheter, dit går oxå en del av skatten, Svenska Kyrkan är ett mycket rikt företag.

Jag ska gå ur kyrkan nu i dagarna. Jag vill inte betala deras verksamheter utan tar nog en del av besparingarna från kyrkoskatten och lägger på välgörenhet efter eget tycke och smak.

Däremot tycker jag det är vettigt att en del av skattepengarna går till att hålla en del av våra kyrkor i bra skick. Många är meningslösa men gamla kyrkor är en nationel kulturskatt och deras historia är värda att bevara.

korvgubbe skrev:
2485963 Jag ska gå ur kyrkan nu i dagarna. Jag vill inte betala deras verksamheter utan tar nog en del av besparingarna från kyrkoskatten och lägger på välgörenhet efter eget tycke och smak.

Däremot tycker jag det är vettigt att en del av skattepengarna går till att hålla en del av våra kyrkor i bra skick. Många är meningslösa men gamla kyrkor är en nationel kulturskatt och deras historia är värda att bevara.

Håller med.

När jag gick ur frågade jag om jag kunde vara med och betala för byggnaderna men inte för verksamheten men det gick inte.

Joe Schmoe skrev:
2486011 Håller med.

När jag gick ur frågade jag om jag kunde vara med och betala för byggnaderna men inte för verksamheten men det gick inte.

Jag tror iofs att det lär bli så i slutänden. När allt fler går ur kyrkan kommer till slut staten gå in och betala för underhåll av många av de finare, kulturminnesmärkta kyrkorna. Det är en spekulation från min sida.

korvgubbe skrev:
När allt fler går ur kyrkan kommer till slut staten gå in och betala för underhåll av många av de finare, kulturminnesmärkta kyrkorna. Det är en spekulation från min sida.

Kyrkan är inte fattig, de har fett med pengar(efter alla år man sponsrat dom...) så byggnaderna behöver ni inte oroa er för.

KGK skrev:
2486559 Kyrkan är inte fattig, de har fett med pengar(efter alla år man sponsrat dom...) så byggnaderna behöver ni inte oroa er för.

Kyrkan är rik men de lokala samfunden är inte lika täta. Det är de små, mysiga kyrkorna som inte ligger i storstäderna som jag tänker på. Men visst, i dagsläget är jag inte särskillt orolig och min kommentar skall snarare ses som ett "OM" eller möjligen "NÄR"....

OM/NÄR svenska kyrkan är så decimerad att den inte längre har råd att förvalta och renovera våra gamla kyrkor så tycker jag att det är värt att lägga en skatteslant på att hålla dem i fint skick av rena kulturhistoriska skäl...

korvgubbe skrev:
2486571 Kyrkan är rik men de lokala samfunden är inte lika täta.

Då tycker jag att den rika kyrkan kan öppna plånboken för sina fattiga lokala samfunden, när kyrkorna behöver repareras.

korvgubbe skrev:
Det är de små, mysiga kyrkorna som inte ligger i storstäderna som jag tänker på.

ah, de säljs och blir bostäder, barer m.m. har jag sett i en del tidningar.

Ekberg skrev:
2486603 Då tycker jag att den rika kyrkan kan öppna plånboken för sina fattiga lokala samfunden, när kyrkorna behöver repareras.

där får de stryka lite på foten tror jag, så mycket pengar har de nog inte, det finns ju ett antal kyrkor i sverige, antalet som gapar tomma ökar för varje år, kyrkan har börjat ge sig ut i skidbackar och andra ställen för att hitta anhängare då fler och fler inte önskar komma till kyrkan på påsk osv.

Last edited:
KGK skrev:
2486665 ah, de säljs och blir bostäder, barer m.m. har jag sett i en del tidningar.

Det har jag inga som helst problem med. Tycker det är vettigt att avsakralisera vissa kyrkor och sälja ut dem. Däremot tycker jag många kyrkor är viktiga för stadsbilden och områdets kulturella historia och i de fallen kan staten gå in om nödvändigt. På samma sätt som Visbyborna knappast har någon praktisk användning av en stadsmur är det självklart att den skall bevaras.

Jag gick ur för flera år sen.

Föds man fortfarande in i kyrkan?

/odöpt, okonfirmerad djävulsdyrkare.

KGK skrev:
2486665

där får de stryka lite på foten tror jag, så mycket pengar har de nog inte, det finns ju ett antal kyrkor i sverige, antalet som gapar tomma ökar för varje år, kyrkan har börjat ge sig ut i skidbackar och andra ställen för att hitta anhängare då fler och fler inte önskar komma till kyrkan på påsk osv.

Jag trodde iofs att dom hade mer pengar.
Men detta är väl vad dom har att röra sig med.

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/12/jsp/flframeset.jsp?a=87860&d=147&redirectTo=/content/1/c6/08/78/60/kyrkan.swf&mediaType=flash&mediaFile=kyrkan.swf

Thundercat skrev:
2485426 Vet att det har funnits någon tråd om det innan, någon som kan hitta den eller beskriva hur man bär sig åt?

När du har skickat in din ansökan kommer 4 präster och binder fast dig i sängen vartefter dom utövar exorcism (läs stjärtsex) på dig. Klarar du testet får du gå ur, inte annars. Har jag hört iaf, vet inte om det stämmer...

KGK skrev:
2485607
de tar avgift på varje krona du tjänar så det finns ingen övre gräns
Tur att man jobbar i Norge då :)

Sedan är det ju inte så svårt att bara "säga upp sig" från svenska kyrkan.

Brevet var förberett redan innan så de hade det på min 18-årsdag.
Fatta vad pengar ni bränt som gått och dragit på det en massa år.
:näsblod

Men bättre sent än aldrig förstås...

Jag har valt att fortsätta vara med, inte minst p g a alla kulturskatter (byggnader etc) som finns men också p g a en helt annan sak: Det är att präster och andra inom svenska kyrkan är otroligt duktiga på krishantering.

Efter katastrofer som t ex Tsunamin, Göteborgsbranden, Estonia m fl har de varit där och hjälpt skadade och anhöriga. Har också själv varit med om ett trauma där en prälle var kanon att samtala med efteråt. Och då pratade vi inte om gubbar i himlen eller på kors.

De möter ju människor med sorg dagligen, så de får ju rutin inte minst. Kan vara nåt att tänka på då vi hojåkare själva lever i riskgruppen......

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti