gå upp i avgasdimesion?

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
jo, så här tokigt har det blivit..

min -92 cbr har fått nybyggd maskin, den består av bla dessa bitar: wiseco smidda 72mm kolvar 12:1 komp 945cc, portat lock med std ventiler, crane kammar, dock har jag inte fått kläm på vad dom är förnåra!, HRC tändbox, kehin FCR39:or o akrapovic helsystem..

den går bra, tycker jag iaf..

MEN!!


den ska upp i dynon snart, för att bekänna färg..


håller på att smida ett avgas i 63mm rör i stället för det som sitter nu, ca 52mm.. tanken är att använda akra-grenröret o kona upp efter kollektorn.. det blir en ny ljuddämpare oxå, den håller även den 63mm..


nu är det toppeffekt som jagas!!

teorier? erfarenheter?
 
HenRRik skrev:
jo, så här tokigt har det blivit..

min -92 cbr har fått nybyggd maskin, den består av bla dessa bitar: wiseco smidda 72mm kolvar 12:1 komp 945cc, portat lock med std ventiler, crane kammar, dock har jag inte fått kläm på vad dom är förnåra!, HRC tändbox, kehin FCR39:or o akrapovic helsystem..

den går bra, tycker jag iaf..

MEN!!


den ska upp i dynon snart, för att bekänna färg..


håller på att smida ett avgas i 63mm rör i stället för det som sitter nu, ca 52mm.. tanken är att använda akra-grenröret o kona upp efter kollektorn.. det blir en ny ljuddämpare oxå, den håller även den 63mm..


nu är det toppeffekt som jagas!!

teorier? erfarenheter?

Att öka dimensionen efter kollektorn resulterar nog bara i mer oväsen, längden och dimensionen på rören mellan avgaskanal och kollektor är viktigare, röret efter kollektorn spelar naturligtvis en viss roll, men du får knappast mer toppeffekt med en skorsten som slutrör. Mitt tips är att låta röret vara. Du har ju inte ökat kubiken särskilt mycket så Acrapovic röret bör funka gott nog som det är. Vill du ha mer effekt på höga varv så spelar toppen mer roll, en mindre insugskanal(högre gashastighet) ger generellt mer vrid, men att göra hålen större är ingen garanti för hög toppeffekt. Avgaskanal, ventiler, kammar, kompressionsförhållande och kamtiming måste anpassas till varandra och vilken typ av register man söker. Mitt tips är att ta reda på vad det är för kammar och hur dom är timade, med inställningen av kammarna kan man styra effektregistret rätt så mycket.

Mvh/Stålis
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top