gå upp bakan med 25kw

Men du lär ju ha nån polare som kan slanga lr? :va
Tror inte TS kommer komma ihåg hälften av vad ni har skrivit när han väll sitter på hojen, o svårt o se vad man gör för fel själv... det e därför det finns tränare... bättre han frågar om nån vill följa me han ut o öva istället...:tummenupp

Alltid bra att läsa på lite först så att man vet vad man ska öva på när man kommer till flygfältet.

använd kopplingen och ett visst mått av våld..:rolleyes:

var glad att du har en 25kw cbr och inte en gammal touringhoj på 25kw iaf...:gnissla

Tror inte TS kommer komma ihåg hälften av vad ni har skrivit när han väll sitter på hojen, o svårt o se vad man gör för fel själv... det e därför det finns tränare... bättre han frågar om nån vill följa me han ut o öva istället...:tummenupp
Inte alla som känner någon som kan med det. Det jag tänkte på var enklare tekniska knep och riktmedel som gör att han inte behöver lägga en massa tid på att själv komma på att han gör helt fel.

Håller med om att det är bäst att ha en polare med som kan visa och se vad man gör fel. Och det är definitivt bra att ha någon i närheten om man skulle kracha. :tummenupp

En till anledning att ha någon med är att jag inbillar mig att en 25kware är svårare att börja lära sig på än en ostrypt då du har mindre effekt att utnyttja. Dvs du måste upp högre för att få någon ork i den och kan inte öva gaskontroll med låga wheelies på samma sätt som på en literhoj. Vilket ger en större risk för krasch i början. Men jag har själv aldrig kört en 25kw sporthoj så jag kan ha fel.

Jag fick upp min max 10cm med ryck, fullvarv och dumpad koppling på 1an från 5km/h :4skrika.... fast jag hann inte öva så mycket på det. Kanske kan hjälpa att stå med ena foten på skjutspinnen och den andra på vanliga så att man kan komma åt bakbromsen, detta för att kunna flytta bak vikten ännu mer än vad jag kunde. Svårt att komma bak så mycket om man inte har SF styre.

Det var därför jag skrev att det finns redan 1000 trådar som berör detta :tummenupp
Men visst, så fort nån vill lära sig köra på slangen så släng upp en ny tråd vettja:rolleyes::glömdet

Det jag tänkte på var enklare tekniska knep och riktmedel som gör att han inte behöver lägga en massa tid på att själv komma på att han gör helt fel.

.

Det var därför jag skrev att det finns redan 1000 trådar som berör detta :tummenupp
Men visst, så fort nån vill lära sig köra på slangen så släng upp en ny tråd vettja:rolleyes::glömdet
En tråd som sticky i stuntforumet med de vanliga tipsen, rekommendationerna och länkar till de instruktionsvideos som brukar användas kanske?

Oroa dig inte för hastigheten, det kommer garanterat att behöva gå långsammare än vad du tänkt dig ;)

Visst går det absolut att dra upp hojen med 25kw men det blir lite bökigt. Skulle fundera på, som tidigare talare sagt, att skifta till ett annat drev, då blir hojen rappare och du kan ev köra med 2an i uppförsbacke!
jag var inte orolig för att det skulle vara en hög hastighet om det var det du menade:tungan

ok jag antar att du skämtar, eller orkar seriöst inte din upp för backar på låga varv på 2:an?

Inte alla som känner någon som kan med det. Det jag tänkte på var enklare tekniska knep och riktmedel som gör att han inte behöver lägga en massa tid på att själv komma på att han gör helt fel.

Håller med om att det är bäst att ha en polare med som kan visa och se vad man gör fel. Och det är definitivt bra att ha någon i närheten om man skulle kracha. :tummenupp

En till anledning att ha någon med är att jag inbillar mig att en 25kware är svårare att börja lära sig på än en ostrypt då du har mindre effekt att utnyttja. Dvs du måste upp högre för att få någon ork i den och kan inte öva gaskontroll med låga wheelies på samma sätt som på en literhoj. Vilket ger en större risk för krasch i början. Men jag har själv aldrig kört en 25kw sporthoj så jag kan ha fel.

Jag fick upp min max 10cm med ryck, fullvarv och dumpad koppling på 1an från 5km/h :4skrika.... fast jag hann inte öva så mycket på det. Kanske kan hjälpa att stå med ena foten på skjutspinnen och den andra på vanliga så att man kan komma åt bakbromsen, detta för att kunna flytta bak vikten ännu mer än vad jag kunde. Svårt att komma bak så mycket om man inte har SF styre.

Idag var jag faktiskt ute och tränade vid ett flygfält/halkbana. sådeså:D Och när jag kolla igenom tråden idag ser jag att jag faktiskt kom ihåg nästan allt.. men det är nog sant att jag skulle kunna behöva någon som hjälpte en. Men såhär gick det:

Mestadels blev det som Calle.s säger, att det bara blir väldigt ryckigt. tror till och med koplingshantaget drogs upp lite för att det ryckte en massa. så jag fick skruva tillbaka det och skruva ner spärren hårdare nu när jag kom hem igen. Vid alla försök låg jag i ca 25-28 km/h. Jag vet inte om det är att jag placerar mig fel, men om jag flyttar bak så blir jag så framåtlutad och då känns det som man inte har så bra kontroll över hojen då jag bara kan klämma åt tanken med lite av knäna. sitter jag för långt fram känns det som hojen inte orkar.
Jag fick till en tekniskt bra (men inte inte så värst hög) stegring, men då förstod jag inte vad jag gjorde rätt, så därför skulle jag behöva någon som kunde hjälpa en.

jag undrar också över det här med att man ska ha raka armar, kan inte de lägga mer tyngd på framdelen av hojen? Sen när jag tänker tillbaka på tiden när man cyklade vanlig cykel som en dåre och stegrade med den la man gärna till ett litet ryck upp i styret och lite smått bak med kroppen(samtidigt), är det något man kan pröva?

Om det finns någon i sthlm som är trevlig och har lust att hjälpa mi så pm:a, vet ett jätte bra ställe man kan öva på där de även har manöverbanor om personen som hjälper mig vill roa sig med något annat i när man är klar för dagen.

Last edited:
Din hoj mår väl inte så bra med 25kw strypningarna heller? Alltså att motorgången är väldigt hackig?

Jag skulle prova på ettan kanske runt 5 tusen varv in med kopplingen och fullgas. samtidigt som du ger fullgas trycker du ner hojen fram och när framgaffeln är på väg upp igen släpper du upp kopplingen och förhoppningsvis är du på bakhjulet :)

Din hoj mår väl inte så bra med 25kw strypningarna heller? Alltså att motorgången är väldigt hackig?

Jag skulle prova på ettan kanske runt 5 tusen varv in med kopplingen och fullgas. samtidigt som du ger fullgas trycker du ner hojen fram och när framgaffeln är på väg upp igen släpper du upp kopplingen och förhoppningsvis är du på bakhjulet :)

tack för tipset:D har prövat det själv på en 25kw eller?

Jag har trottelstop så motor är helt oförändrad, men jag kan bara be en tredjedels gas av vad hojen kan ostrypt.

tack för tipset:D har prövat det själv på en 25kw eller?

Jag har trottelstop så motor är helt oförändrad, men jag kan bara be en tredjedels gas av vad hojen kan ostrypt.

Nej faktiskt inte :) Min hade BARA insugsbrickor och därför gick den som skit. Det är insug på den så därför har man bara insugsbrickor.

Men eftersom din "bara" har trottelstop så tycker jag det borde gå ändå :P

Men eftersom din "bara" har trottelstop så tycker jag det borde gå ändå :P

jag sa aldrig att det inte skulle gå:arsele

Ok, vi alla verkar vara överens om att det går, men att det är lättare om den inte är strypt. Men min hoj är strypt och jag kommer inte strypa upp den för ens det faktiskt är dags.

Men då är det ända jag kan göra är att lära mig tekniken och som någon(tror det var nollvision) sa så är det bättre att man lär sig det ordentligt och få hjälp med det än att göra massa fel och krasha hojen.

Ring mig så drar vi ut o slangar... jag kan visa så sitter du bakpå! Right!?

har du tråkigt eller?:rolleyes:

Last edited:
Nej jag skämtar inte.. Det fanns inte en chans att hojen skulle gå upp på 2an i uppförsbacke, då hade jag heller inte pizzadrev! Det är bara att inse, 25kw är inget muskelberg till hoj men du får kämpa på ;) Ett tips är att be en polare följa med och filma dig. På det sättet får du själv se hur högt du 'verkligen' kommer upp, ta det bara lugnt i början! Att bli filmad kan vara både på gott och ont!

Klart du ska följa med bakpå en rutinerad slangare, bättre skola finns inte! Självklart får du släppa alla studier av hojen och inrikta dig mer på tekniken.

nej men du ville väll lära dig?:va

Klart du ska följa med bakpå en rutinerad slangare, bättre skola finns inte! Självklart får du släppa alla studier av hojen och inrikta dig mer på tekniken.

jaha, det var seriös?:confused: det är svårt att veta om folk är seriösa ibland här, men om det är det bästa sättet att lära sig så visst, pm:a nr så kan vi bestämma när:)

Även jag kör 25kw och har försökt att få upp den men det är i princip omöjligt med original drevet. Det gick att lätta lite PÅ FRAMHJULET med min hemmamek-pakethållare, som går en bit bakom, full med packning och passagerare på 1ans växel ala dumpa kopplingen >.<

Vilken hastighet bör man utföra detta i tror folk då? man vill ju gärna ha lite fart och sen stegra upp, känns ju jävligt fånigt att börja från 5-10km/h:va
ju snabbare du cruisar, desto lättare är det att ha kontroll över hur snabbt fronten lyfter. började själv wheela från 15-20 km/h och det var lite svårare än i 40.

Jag föreslår att du ligger på 40 km/h i ettan, varvar upp till 8k rpm med kopplingen inne, och släpper upp kopplingen. FOTEN PÅ BAKBROMSEN bara i fall att .. prova ha en halv sekund mellan momenten
1.dra in koppling
2.varva upp till 8k rpm
3.släpp koppling

såja, det var mina 50 öre

Även jag kör 25kw och har försökt att få upp den men det är i princip omöjligt med original drevet. Det gick att lätta lite PÅ FRAMHJULET med min hemmamek-pakethållare, som går en bit bakom, full med packning och passagerare på 1ans växel ala dumpa kopplingen >.<

går det med moppe så går det även med 25kw hoj med någon sittandes över styret

Last edited:
Om man hade suttit mer upprätt och tagit bort några kilon kanske jag hade lyckats^^

Last edited:
Jag rasade min koppling när jag hade övat bakhjulsåka i en kvart, lamellerna blev glaserade. Så därför har jag inte vågat pröva nå mer, men jag tror dock att lamellerna har suttit i de 5400 milen hojen har gått så dem kanske bara var jävligt gamla :gnissla

Men min fråga är, varför kör ni 25kW? Antar att det är på grund av försäkringen. Annars ser jag liksom ingen anledning att sitta med 25kW mellan benen, om det nu inte är så att ni börjar med "mellan" och inte kört lätt-mc nån säsong innan.

Provade lite bakhjulsåka med 25kW, gick inte. Men med 92kW gick det däremot lite bättre, tills kopplingen rasade som sagt :gnissla

Har inga problem att köra en bit med motard dock. Prova att låna av en kompis och se hur det känns:tummenupp Körde bättre bakhjul med en Honda FMX 650(25kW, och den är slö som fan redan i original) än med min egen hoj :gnissla

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti