gå upp bakan med 25kw

Shadow

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Hej allihop!

Jag har ju tyvärr ett år kvar innan jag får ta bort mitt stryp på min CBR. men jag tycker mig hela tiden se folk med 125:or som går upp på bakan långa sträckor och jag själv lyckades faktiskt få upp framhjulet i någon sek när man hade 125:an..

Men då är min fråga:
Finns det någon som har någon erfarenhet av att göra detta på 25kw-SPORTHOJAR? kan ni ge mig en förklaring på hur ni gör och vad man bör tänka på?

POPCORN.

Låg växel och ge bra med gas brukar väl vara en början. Lite beredskap på bakbrom skadar väl inte heller ifall det skulle bli för mycket. Finns åtskilliga guider för hur man lär sig att slanga, en bra regel brukar vara att börja smått.

Pizzadrev bak hjälper också.

POPCORN.

Låg växel och ge bra med gas brukar väl vara en början. Lite beredskap på bakbrom skadar väl inte heller ifall det skulle bli för mycket. Finns åtskilliga guider för hur man lär sig att slanga, en bra regel brukar vara att börja smått.

Bra med gas? Har du kört en 25kw någon gång? :huvet

Dreva om, prova med kopplingen, får nog bli i 1an. Prova i 2an först, som tidigare talare, var beredd med bakbromsen.
Fööörsiiiktigt nu va! :D

hahahhaha good luck! :tummenupp snart kommer CS och sågar dig vid fotknölarna din hemska fara för allmänheten! fy o skäms på dig!

:arsele:arsele:arsele:D:D

träning ger färdighet! :tummenupp

POPCORN.

ursäkta att man är lite nybörjare va, men vad är pizzadrev?:gnissla
Bra med gas? Har du kört en 25kw någon gång? :huvet

Dreva om, prova med kopplingen, får nog bli i 1an. Prova i 2an först, som tidigare talare, var beredd med bakbromsen.
Fööörsiiiktigt nu va! :D

hehe jag vet att det inte är jääääääääätte kolt med 25kwattare.. men jag är åtminstone inspirerad:D

Det måste nog bli ettan.. tror inte jag får så mycket effekt av tvåan. Men ja det där med fotbromsen är nog viktigt, det kan lätt bli för mycket.

Sen känns det bara som man misshandlar motorn med att släppa kopplingen så jävla snabbt med så mycket varv som man behöver för att få effekt, men det ska inte göra något lr?

hahahhaha good luck! :tummenupp snart kommer CS och sågar dig vid fotknölarna din hemska fara för allmänheten! fy o skäms på dig!

:arsele:arsele:arsele:D:D

träning ger färdighet! :tummenupp

ska vi inte starta en bett om hur snart CS kommer och påpekar något? Vad ska vi ha för insatser?:hihi

Last edited:
En sporthoj är en sporthoj, tror dock dämparna tar mer stryk av att slå i nu i början :)
Prova slira lite lätt på kopplingen för känna av exakt var det tar innan du börja hugga så du inte slår över.

Mitt råd är att öva på olika tekniker. Ett hett tips på nätet är ett kallt på asfalten.

En sporthoj är en sporthoj, tror dock dämparna tar mer stryk av att slå i nu i början :)
Prova slira lite lätt på kopplingen för känna av exakt var det tar innan du börja hugga så du inte slår över.

ok tack för tipsen:D ska ta hojen bort till en lång fin halkbana här i närheten och testa mig fram lite imorrn eller på söndag beroende på när den inte används:tummenupp

Pizza drev kallas de bakdreven som stuntarna har på sina hojar, de är enorma och hojen blir jävligt rapp. men dessvärre så kommer din hastighetsmätare visa för hög hastighet ifall du har mätaren på framdrevet.

öva öva öva..det går ju att slanga med en moppe..varför inte en 25kw 600cc hoj ??:va:rolleyes::D

Hade tidigare en er5a 25kw som jag försökte dra upp på olika sätt och koppla är det enda alternativet! Du får helt enkelt lägga i ettan, varva upp och släppa kopplingen. Det besvärliga här är att du är ovan och fronten sticker upp väldigt snabbt. Så det enda tipset är = fot på bakbroms.

Utöver det känns det ovant när hojen lyfter och du lutar dig lätt framåt för att det är din naturliga reaktion. Det ska du försöka att tänka på och sitta med avslappnade men utsträckta armar, den hållningen hjälper dig att hålla vikten mer bakåt.

Får önska lycka till, själv ska jag också ut och öva mer när jag snart köper hoj!

har samma problem :( går lite sådär när man kopplar och ger varv kommer väl ju mer man varvar. vill knappast ligga på varvstopp och släppa kopplingen nu:P

öva öva öva..det går ju att slanga med en moppe..varför inte en 25kw 600cc hoj ??:va:rolleyes::D
jag har tänkt precis samma sak, och jag tvivlar inte på att det inte går, behöver bara hjälp med hur:)
Hade tidigare en er5a 25kw som jag försökte dra upp på olika sätt och koppla är det enda alternativet! Du får helt enkelt lägga i ettan, varva upp och släppa kopplingen. Det besvärliga här är att du är ovan och fronten sticker upp väldigt snabbt. Så det enda tipset är = fot på bakbroms.

Utöver det känns det ovant när hojen lyfter och du lutar dig lätt framåt för att det är din naturliga reaktion. Det ska du försöka att tänka på och sitta med avslappnade men utsträckta armar, den hållningen hjälper dig att hålla vikten mer bakåt.

Får önska lycka till, själv ska jag också ut och öva mer när jag snart köper hoj!
Tack så mycket:) det där kommer nog till mycket hjälp, speciellt det där med hur jag ska använda bakbromsen när den reser sig. måste väll bara träna in hur mycket bakbrom man ska ge.

Vilken hastighet bör man utföra detta i tror folk då? man vill ju gärna ha lite fart och sen stegra upp, känns ju jävligt fånigt att börja från 5-10km/h:va
Stryp INTE av den. All heder till dig som inte gjort det.
tack, jo men jag känner att det är smartare att börja med begränsningen och sen byta upp sig när man hanterar den effekten i sömnen:tummenupp
har samma problem :( går lite sådär när man kopplar och ger varv kommer väl ju mer man varvar. vill knappast ligga på varvstopp och släppa kopplingen nu:P
jo jag har tänkt det samma, iaf det där med att maxa varvet och sen släppa kopplingen.. det känns lite riskabelt:confused: men nu har man ju iaf fått några råd!:yoparty

Oroa dig inte för hastigheten, det kommer garanterat att behöva gå långsammare än vad du tänkt dig ;)

Visst går det absolut att dra upp hojen med 25kw men det blir lite bökigt. Skulle fundera på, som tidigare talare sagt, att skifta till ett annat drev, då blir hojen rappare och du kan ev köra med 2an i uppförsbacke!

Men återigen, det finns ju redan 1000 trådar om detta. O hur ska du lära känna din hoj o vart du har draget genom att läsa på ett forum? Under tiden du suttit här framför datorn nu, hade du lätt lärt dig köra bakhjul om du va på ett flygfällt o öva! :fakta

hur ska du lära känna din hoj o vart du har draget genom att läsa på ett forum? Under tiden du suttit här framför datorn nu, hade du lätt lärt dig köra bakhjul om du va på ett flygfällt o öva! :fakta
Alltid bra att läsa på lite först så att man vet vad man ska öva på när man kommer till flygfältet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti