Gå från KTM 1190 AVD till Triumph Tiger 800

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag vet att denna jämförelse är lite ojämn men jag funderar på att byta ner mig till en Triumph Tiger 800 pga ekonomiska skäl, Tigern är ca hälften så dyr i försäkring och 30-40k billigare i inköp men hur är offroadegenskaperna och körupplevelsen i största allmänhet? Att sitta upprätt körandes i 260 kan jag leva utan även om det är rätt häftigt :näsblod
 
Jag gick åt andra hållet sas.
Från 800 roadie till KTM 1290adv.
Jag var väldigt nöjd med Trajjan.
Körde också ett antal mil på polarens XC.
Trajjan var bra på allt men KTM'n är ännu bättre på allt imo.
Framförallt är det effekten som skiljer vad jag kommer ihåg.
Trajjan var på inget sätt långsam men alls inte så hysterisk som KTM'n.

Testa en och se vad du tycker. :)
 
Frugan har en Tiger 800 -14 som hon stormtrivs med. Jag har lånat den lite då och då, och jag tycker den här helt ok också, även om det är lite DT50-känsla om man precis har klivit av en K1300S :hihi

Hon är 170, och hade lite problem med turbulens med original kåpglas, det blev bättre med ett förhöjt. Vi tycker båda att det låter mer av vindbruset på den, min K1300S är betydligt tystare i brushänseende. Sen blir den ju som en mindre bil om man kastar på ett par packväskor, dom sticker ut en hel del...

Men i det stora hela så är det en kul och trevlig hoj, ganska snäll och förlåtande i chassit.
 
Frugan har en Tiger 800 -14 som hon stormtrivs med. Jag har lånat den lite då och då, och jag tycker den här helt ok också, även om det är lite DT50-känsla om man precis har klivit av en K1300S :hihi

Hon är 170, och hade lite problem med turbulens med original kåpglas, det blev bättre med ett förhöjt. Vi tycker båda att det låter mer av vindbruset på den, min K1300S är betydligt tystare i brushänseende. Sen blir den ju som en mindre bil om man kastar på ett par packväskor, dom sticker ut en hel del...

Men i det stora hela så är det en kul och trevlig hoj, ganska snäll och förlåtande i chassit.

Jag är 204 och den finns ingen serietillverkad kåpa som reducerar turbulens för mig, kör med lägsta kåpan för att undvika så mycket turbulens från den som möjligt. :D
 
Jag är 204 och den finns ingen serietillverkad kåpa som reducerar turbulens för mig, kör med lägsta kåpan för att undvika så mycket turbulens från den som möjligt. :D
Jag är 193, och lider inte speciellt mycket av turbulensen, åtminstone skakar inte huvudet omkring på mig :D Men det är helt klart sämre aerodynamik än sportigare hojar. Jag klarar mig hyggligt utan öronproppar på min hoj, men det är inte en sportmössa att köra hennes utan :fakta
 
Jag är strax över 1,70.
Jag bytte originalrutan till en Madstad.
Transformerade hojen.
Innan kunde jag prata i headsetet i 70km/h efter i 160+.
Har en Madstad på KTM'n också men den tar inte lika bra som på trajjan.
 
Körde polarens Triumph Sprint st 1050, herrejävlar va tråkigt register, är tigern likadan så får jag verkligen gå all in och bygga en 790 V-twin.
 
O jag som tycker Speed Triple 1050 har ett riktigt bra register...

Sprint ST kanske har lite annat men nog är det en av hojvärldens trevligare motorer... Eftersom mellanregistret är så pass bra tror nog en del från början att den saknar effekt på toppen. Tills de kollar på hastighetsmätaren.

Gillar man ketchupeffekt och tycker att det är definitionen på "roligt" register kan man ju börja köra 80cc cross.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top