gängtapp för tändstift

Skulle nog sattsa på en vanlig tapp modell dyr hällre än ev förvärra med ett "fultema" verktyg !

Jag köpte ett kit med liknande verktyg på Biltema, fast inte för tändstiftgänga utan för lite mindre dimensioner. Funkade bra att snygga till gängor med. Tapparna är lixom inte lika "aggresiva" som vanliga gängtappar.

När vi ändå halkat in på bilar, citroen 2cv är nerlusat med m7 och m9.

Citroen 2CV är en fantastisk bil, mamma hade en sådan som söt leksak att åka till stranden med, ned med taket och blås upp bad-djuren med kompressorn hemma och låt de sticka ut genom taket.

Att man sen lättast juisterar ventilerna genom en lucka i hjulhuset gör inte saken sämre.

:D

3183830 Jag kan briljera med att i min fars förråd hittar man både gängtapp M7 och M13:tummenupp

När jag praktiserade på metso för några år sedan, då skojjade vi med inköparen genom att jag tog med gängtapp M7 eller om det var M13 till honom och sa att jag behövde en ny ifrån (SKF?) det fanns inte med i några listor, han kliade sig i skallen ett tag innan jag berättade att dom inte var så vanliga.
Galet rolig industri-humor :tungan :gnissla

jag har letat runt lite på internet men hittar ingen som säljer M14*1,25... vet ni någon affär som säljer gängtappar i den dimensionen?

Dum fråga kanske , men i vilket läge behöver man en gängtapp för tändstift

Har man svetsat igen det gammla hålet,bearbetat sig ett nytt hål och behöver gänga detta

Om inte så är det väl helicoil eller gängbussning man behöver?

Jag har använt det om jag lyckats med att få sned ingångsgäng ,, och då har jag avhjälpt detta med att lyfta toppen o grada ur gängar från förbränningsrummet med gängtappen ,,
oavsett om du använder bussningar eller vad som så måste ju toppen av och smidigast är väl o rädda den gamle gängan om möjligt är.

Har man svetsat igen det gammla hålet,bearbetat sig ett nytt hål och behöver gänga detta

För gängning till bussning/ helicoil (samma gängtapp) finns specialtappar som har den gammla gängan i början för att styra rakt

Sen blir dom grövre och skär frigång och gängar det nya hålet i ett moment

Klockrent , sedan bara att dra i bussning / helicoil

Nu skall den gamla herren berätta för er.
Har skruvat lite engelska cyklar.
Hade dessa haft mm gängor, om så udda dimensioner med ovanlig stigning, så hade jag fortsatt med detta.
Värsta jag sett var en Rudge med fem olika sorters tumgängor på samma cykel.
Fyra sorters "standard" gängor plus cyclegänga.
Till på köpet var den modifierad någon gång på 70talet.
Då användes mm gänga...

Hade dessa haft mm gängor, om så udda dimensioner med ovanlig stigning, så hade jag fortsatt med detta.
Då användes mm gänga...

Du glömde gasgängan på bensinkranen! :D

Jag använder den ofta, men då på hela gängor som är fulla i skit (sot/koks) och rensgängar då dem.
Ni vet såna gängor som, fast man har nya stift så går det inte gänga i dem för hand.
Irriterande.
Men efter en rensgängninging är den som ny och livet känns lättare! :)

Last edited:
Jag bumpar en gammal tråd då jag behöver insatsgänga till tändstift M14. Finns på biltema, enda problemet är att de M14 19 mm långa insatsgängerna de har egentligen är 17 mm. Då blir det lite kort, har testat detta men var inte nöjd och eftersom gängan följde med stiftet upp så tänkta jag sätta i en gänga som är lagom lång.
Köper jag en sats på biltema finns en 19 mm med men jag tycker det är fånigt att köpa en sats när jag behöver en.

Några tips på var jag kan köpa enstaka insatsgängor?
Bor i linköping om nån har lokala tips.

/Karl

Då användes mm gänga...

Vill minnas att jag på en BSA råkade på British cycle extra fine, tog ett tag att identifiera :D

Jag bumpar en gammal tråd då jag behöver insatsgänga till tändstift M14. Finns på biltema, enda problemet är att de M14 19 mm långa insatsgängerna de har egentligen är 17 mm. Då blir det lite kort, har testat detta men var inte nöjd och eftersom gängan följde med stiftet upp så tänkta jag sätta i en gänga som är lagom lång.
Köper jag en sats på biltema finns en 19 mm med men jag tycker det är fånigt att köpa en sats när jag behöver en.

/Karl

Är det inte så att gänginsatsen dras ut 2mm när den monteras eftersom stigningen är lite större än vad den är på den icke monterade insatsen?

Är det inte så att gänginsatsen dras ut 2mm när den monteras eftersom stigningen är lite större än vad den är på den icke monterade insatsen?

Du tänker kanske på lösa spiraler a´la HeliCoil? Där sker så.
De insatser biltema har är solia (om det är samma som jag tänker på) och de dras inte ut nåning! :)

/Karl

M14 är ju musealt... ;)
Har bara gängtapp till M14. (14x1,25) Men hålet till hylsan ska väl antagligen vara M16x1,25 å det har jag nog inte... ska kika.
Har däremot kompletta satser till M10 och M12...och där hade du kunnat få en hylsa till självkostnadspris, och då Würth, dvs det bästa, då denna oxå nitas fast i godset = följer INTE med upp igen.
Det trista med Würth är priset på en sats... ett par tusingar.
Men å andra sidan: Har man en sån är man kung! :) :tummenupp

Last edited:
/Karl
Besökte JULA i lördags, de har påsar med gänginsatser billigt såg jag. Om det behövs några spec verktyg för ändamålet är obekant..

Jag tycker gängor är skitkul..
Särskilt när man råkar har rätt gängsnitt och tappar hemma.
Den som inte läst denna nördbibel - bör göra det. NU!
http://t360.idg.se/2.8229/1.236493/karlebo-handbok---en-verkstadsbibel
Några enkla tips finns här:
http://www.triken.se/diverse/gangor.htm

Sen är det väl allmänt känt att det även finns en M6.3?
Jänkarna behövde en mm-ersättning till sin 1/4"
Det luriga med den är att M6 och M6.3 är delvis "kompatibla" dock på moppefuckovis, dvs M6 "passar" i M6.3 - med resultatet 30% av korrekta hållfastheten..

Du tänker kanske på lösa spiraler a´la HeliCoil? Där sker så.
De insatser biltema har är solia (om det är samma som jag tänker på) och de dras inte ut nåning! :)

M14 är ju musealt... ;)
Har bara gängtapp till M14. (14x1,25) Men hålet till hylsan ska väl antagligen vara M16x1,25 å det har jag nog inte... ska kika.
Har däremot kompletta satser till M10 och M12...och där hade du kunnat få en hylsa till självkostnadspris, och då Würth, dvs det bästa, då denna oxå nitas fast i godset = följer INTE med upp igen.
Det trista med Würth är priset på en sats... ett par tusingar.
Men å andra sidan: Har man en sån är man kung! :) :tummenupp

Det är som du säger solida hylsor, dom ska vara 19 mm men är 17 när man mäter med ett skjutmått. Jag tror det är så att de ska sticka igenom lite och när man drar i tändstiftet så "trycks/nitas" de ut och fastnar. Men då den var lite kort så trycktes den inte fast och följde med ut när jag gängade ur tändstiftet.

Angående dimensionen så är det ju tändstiftet som är M14 hålet är större. M16 stämmer säkert.
Det följde med en gängtapp med satsen som fungerade bra så hålet finns där, bara hylsan med gänger i som fattas.

Är det en bra ide att ha i tex locktight för att hylsan ska stanna i toppen eller är det dumt? Vill ju inte försämra värmöverföringen från stiftet till toppen mer än nödvändigt.

Är det en bra ide att ha i tex locktight för att hylsan ska stanna i toppen eller är det dumt? Vill ju inte försämra värmöverföringen från stiftet till toppen mer än nödvändigt.

I instruktionerna till bl.a W¨rth så står det uttryckligen att låsvätska (typ Loctite) absolut INTE ska användas.

Det står dock inte varför, men en av anledningarna är givetvis sämre värmeledningsförmåga.
En annan skulle kunna vara dålig jordning, men den tror jag inte på själv.
En tredje är att låsvätska, av vilket slag det månde vara, smälter vid senast 300 grader, och skulle således ta vägen elswhere...

Det som får W¨rth-hylsorna att sitta är att de nitas. Det går til så att de inte är färdiggängade längst ned, utan eb icke avverkande rullgängtapp dras igenom och hylsan tvingas då att expandera ut i alut.

Kanske likadan ide´på B-temas?

I instruktionerna till bl.a W¨rth så står det uttryckligen att låsvätska (typ Loctite) absolut INTE ska användas.

Det står dock inte varför, men en av anledningarna är givetvis sämre värmeledningsförmåga.
En annan skulle kunna vara dålig jordning, men den tror jag inte på själv.
En tredje är att låsvätska, av vilket slag det månde vara, smälter vid senast 300 grader, och skulle således ta vägen elswhere...

Det som får W¨rth-hylsorna att sitta är att de nitas. Det går til så att de inte är färdiggängade längst ned, utan eb icke avverkande rullgängtapp dras igenom och hylsan tvingas då att expandera ut i alut.

Kanske likadan ide´på B-temas?

Ja jag tror det är liknande på biltemas. Om de sticker igenom som de ska, alltså är 19 mm så kommer de nog stanna kvar på plats. Brorsan har använd de med och då funkade det bra, men då hade han en sats där en var 19 mm. Mina "19 mm" var 17 men det stämmer i satsen så jag får väl köpa en sån.
Tack för tipset om låsvätskan, jag låter bli den så jag slipper obehagliga överaskningar.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul