gängtapp för tändstift

the_spirit

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
yamaha
Kan man använda M14 eller vad för gängtapp man skall använda. Eller måste man kanske ha en specigell gängtapp för att dra tändstifts gänger?

Last edited:
Det är INTE M13

M12 x 1,25 eller M14 x 1,25 är de vanligaste, men det finns både större och mindre.

Existerar ens M13? :va

nej jag tror inte heller att M13 existerar skrev fel :D.. men tack för svaret! vad står 1,25 för?

1,25 är stigningen per gängvarv

M12 har ju normalt en grövre stigning. Finns både 1,5 och 1,75, så 1,25 är s.k fingäng.

fick rysningar när jag såg vart detta verktyg kommer ifrån. :gnissla
Någon som testat detta ?
Skulle nog sattsa på en vanlig tapp modell dyr hällre än ev förvärra med ett "fultema" verktyg !

Fultemas verktyg är ju en renstapp. Ingen gängtapp.
Håll isär begreppen. Inte kosntigt att det blir så mycket "förstör det själv" i garagen och sen skyller man på t.ex feltema...

Last edited:
Äh, fan vad ni var kinkiga då.
Får några år sen ägde min gode vän en folkabubbla där det blev gängpaj i en tändstiftsgänga. Han tog helt enkelt ett stift modell större, tror det hörde hemma i en alfaromeo, och gängade bara i det i toppen. Det funkade fin fint!

Nej men allvarligt, feltemaverktyget var det som dök upp först i skallen eftersom jag kan hela katalogen utantill.

Vad har hänt med gängan? Dratt snett? Eller total skrot? Vad är det för hoj?

Det är INTE M13

M12 x 1,25 eller M14 x 1,25 är de vanligaste, men det finns både större och mindre.

Har aldrig sett m13 som skruv men gängan finns då jag har haft det på en svingbult till någon italiensk 80-tals cykel.
Min favorit på konstiga gängor är dock M7 vilket används i gaffelkronan på GasGas endurocyklar, halvt omöjligt att hitta så när jag väl fann det så köpte jag ett 100pack.

Har aldrig sett m13 som skruv men gängan finns då jag har haft det på en svingbult till någon italiensk 80-tals cykel.
Min favorit på konstiga gängor är dock M7 vilket används i gaffelkronan på GasGas endurocyklar, halvt omöjligt att hitta så när jag väl fann det så köpte jag ett 100pack.

Ser jag förvånad ut? :rolleyes:

Si Si signore dottore... vi har uppfunnit en HELT onödig gänga som ingen annan har... Låt oss bygga en motorcykel runt den...

Så lät det i den vinrusiga lilla fabriken bergis!! :D

Slå detta då:
Jag tjackade en snygg manometer i mässing som jag skule ha som oljetrycksmätare på en gammal 70-talshoj.
Detta var på den tiden Bulten-Kanthal hade ett verktygsförråd stort som Säffle!
Men - inte ens DE hade en gängtapp!
Jag frågade en kille i V-ås...
Det gick en vecka... och jodå, de hade frågat som FAAN på verkstaden va jag hittat DENNA gäng...
De hade en tapp!
Det var på ASEA Atoms experimentverkstad och gängan var M7 x 0,9 :D
(den håller tätt än idag)

Hmm M7 används oxå i på Casals moped motorer (75:a) till toppen. Fick gänga om ett gäng M6 mutrar

Hmm M7 används oxå i på Casals moped motorer (75:a) till toppen. Fick gänga om ett gäng M6 mutrar

Å Casal är en Zündappklon.

M7 är det även på alla Puchs modeller till dragstängerna genom topp/cyl.

Borde användas mer då den "inte är för klen, men inte heller för grov" :)

Självfallet har jag köpt på mig x antal olika snitt och tappar.

Det är INTE M13

Jag kan briljera med att i min fars förråd hittar man både gängtapp M7 och M13:tummenupp

När jag praktiserade på metso för några år sedan, då skojjade vi med inköparen genom att jag tog med gängtapp M7 eller om det var M13 till honom och sa att jag behövde en ny ifrån (SKF?) det fanns inte med i några listor, han kliade sig i skallen ett tag innan jag berättade att dom inte var så vanliga.

Last edited:
Laverda`s avgas bultar som håller grenröret åxå M7 likaså motsvarande ställe på Volvo 760 ,, avgasmuttrar ,,, existerar även M9 på vissa ställen på en Laverda ,, dragstängerna till toppen bl,a.
tur jag jobbar på en verktygsavd,som har ALLT vad beträffande gängtappar.

Å Casal är en Zündappklon.

M7 är det även på alla Puchs modeller till dragstängerna genom topp/cyl.

Borde användas mer då den "inte är för klen, men inte heller för grov" :)

Självfallet har jag köpt på mig x antal olika snitt och tappar.

När vi ändå halkat in på bilar, citroen 2cv är nerlusat med m7 och m9.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul