Gängtätningstejp

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå!

Jag rensade köksvaskens vattenlås. När jag demonterade det så insåg jag att gummipackningen var helt förtorkad och desintegrerades i molekyler. Hittar ingen ny packning som liknar min gamla.

Denna är tex mycket tjockare(=större skillnad mellan inner- och ytterdiameter)
http://www.jula.se/gummipackning-430173

Min packning var en riktigt tunn historia.

Funderar på om gängtätningstejp kan vara ett alternativ. Men hur ska den appliceras? På gängorna innan man skruvar ihop delarna (låter knasigt) eller i efterhand (känns inte heller så vettigt).

Borra och popnita var min första tanke, men har nu slagit det ur hågen....
 

Bifogat

  • 20131026_205830.jpg
    20131026_205830.jpg
    230.9 KB · Visningar: 173
Last edited:
Går att tillverka en packning av gängtejp om det är kris.

Rulla på ett gäng varv tejp på ett rör i den diametern du ska ha, förslagsvis Det röret du vill ha en packning till, börja sen i ena änden och rulla ner tejpen som man rullar på en kådis så blir det en O-ringsliknande historia av det.
Lägg denna där packningen skulle suttit och montera, klart!
 
Ser ut att va samma typ av vattenlås som jag nyss bytte på, på norska menar jag packningen heter Plastkonus 40mm (1 1/2"). Bara åk till en rörfirma och köp riktig packning, kostar inte många kronor.

Ett tips är att byta alla packningar när du ändå håller på!
 
Hur menar du tunn? Tunn som i väldigt väldigt platt eller tunn som i att det är en o-ring?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top