Gängstorlek

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Hur kan man tareda på vilken storlek det är på en bult? Jag har dragitsönder gängorna i toppen på cylindern som håller toppen så nu jag köpa helicoil men vet inte vilken storlek det är.

Tack på förhand.. :tummenupp
Emil

Gängor

Hej,

Ta en skruv (oskadad).
Mät diametern över gängan, på metrisk skruv (som allt japanskt har) är det ett mått som nästan alltid är en "hel" millimeter.
6-7-8-osv. (undantag för småskruv som finns i decimalmått <5mm)

Mät sedan avståndet mellan ett antal gängtoppar (längs med skruven) mät mellan 11 gängtoppar (=10gängvarv) dela måttet med antalet gängvarv = gängstigningen. (går naturligtvis med färre gängvarv men osäkerheten blir större)

Låt oss säga att din skruv har 8 mm diameter, då vet vi att den är en M8 (eftersom den sitter på en japansk mc). Avståndet på 11 gängtoppar är 12,5 mm, det delat i antal gängvarv (10) är 1,25mm: alltså skruven har gängan M8*1,25

Lycka Till
RoneRider

Edit: gängstigningen är alltså ett mått på hur långt in/ut skruven rör sig när du skruvar ett varv.

Last edited:
ta med bulten till en järnaffär så svarar dom på det åt dig

Tack så mycket för hjälpen :) Det va en vanlig M6 :)
Är det nu nån som vet vart man kan få tag på Helicoil i stockholmsområdet?

Colly Components i Kista/Solluntuna www.colly.se

Ganska dyra grejor om du skall köpa. Om man e snäll och trevlig går det att låna verktyg där i den dimension du behöver mot ett par hundra i pant plus lite fikabröd, men du måste nog snacka med nån på lagret. Det har iaf jag gjort tidigare.

/Lengis

annas gå det bra att ha en förälder som jobbar på en mekanisk verkstad som har högvis med dessa produkter :rolleyes:

Det finns gängmätare billigt, t.ex. Biltema. Ser ut som en bunt bladmått fast taggiga. Med dom kollar man stigning o gängtyp, m skjutmåttet diametern. Köp även tum varianten, så nedslående leta mm tolk som passar tum grejor...
/u

Back