Gängreparationsverktyg, vad är denna för?

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Köpte gängreparationssats idag biltema.
Fattar inte vad verktyget på bilden är till för (se pil)

Bifogat

• gangverktyg.jpg
    gangverktyg.jpg
    58.5 KB · Visningar: 334
Knäcka av "spetsen" på insatsgängan efter du dragit den på plats, då låser den sig och annars blire jävla vajsing när skruven ska i ;D

Det är tamejfan världsrekordfart på svaren i det här forumet :)

Om du inte slår av gängans "arbetsflärp" kommer skruven att dra med sig helicoilen ned i gamla gängan/hålet och skava sönder skruvens egna fina gängor - och när du sen ska ur med skruven så följer helicoilen med upp och förstör helicoilgängan... och allt elände som det medför.

Åter till frågan så fattar jag inte heller det....
Verktyget som du skruvar i gängan med funkar precis lika bra till detta om man bara lyfter upp de vänder det 90grader och slår till....

Ska insatsen skruvas i med flärpen nedåt eller uppåt ?
Och gängar man förhand eller med borrmaskin?
Om det är för hand så undrar jag om det finns ngt vettigt handverktyg.

Flärpen ska du ha längst ut på verktyget, det är den som gör att insatsen går att gänga ner i hålet.
Du gängar för hand. Du bör ha fått med ett T-handtag till tapparna?

Har du inga gängverktyg går det bra med typ 2st skiftnycklar, en som pekar åt varje håll (har man bara en e det lätt man kommer snett). 2 varv in 1 varv ut, 2 varv in 1 varv ut brukar väl vara vanliga proceduren.

Går även att gänga med skruvdragare gjort det flera gånger, dock bör man ha den i "skruva" läge och inte i "borra läge" och använda momentinställningen så man inte drar sönder nåt

Ok. Inget T- verktyg med i satsen. Får skaffa sådant idag. Kan inte kosta många kronor

Ok. Inget T- verktyg med i satsen. Får skaffa sådant idag. Kan inte kosta många kronor

" Komplett sats för reparation av skadade gängor. Den skadade gängan ersätts med en ny gänginsats. Satsen innehåller borr, gängtapp och monteringsverktyg för storlekarna M5x0.8, M6x1.0, M8x1.25, M10x1.5 och M12x1.75, samt 25 st. gänginsatser av rostfritt stål för vardera storlekarna M5-M10 och 10 st. för storlek M12. Levereras i kraftig plåtväska"

Om jag inte minns fel så är "monteringsverktyget" den till höger på din bild.

Ett "Z" format handtag utan "_", med ett spår i änden som "driver" på pinnen i insatsen.

/KentW

Dorn för att slå av drivpinnen med efter montering.

OBSERVERA ! Dornen i Biltemas kit har för stort radielt spel. Innan du slår av pinnen kontrollera noga att du håller dornen tight mot den sida som pinnen sitter på annars är det stor risk att du bara böjer den eller trasslar till det nedersta gängvarvet med paj igen som resultat.

I övrigt fungerar kittet mycket bra.

Bara så jag fattar det rätt. Änden med drivpinnen är den ände som förs in först/är längst ner i hålet ?

Bara så jag fattar det rätt. Änden med drivpinnen är den ände som förs in först/är längst ner i hålet ?

Ja :tummenupp
(testa gärna andra hållet om du tror att det går) :brinnerup

Är det en större gänga (typ gamla tändstift och monterat toppblock) så brukar jag ta en smal tång och vrida av pinnen med för att få ut den ordentligt om det inte går på annat sätt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti