Gängpaj, oljeplugg....godset

matcol

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Kawa ZZR 1100 -91:a
Lyckats med nått trist....utan att ens ta i, dåliga gängor sen tidigare.
Men nu är gängan slut i oljetråget å pluggen går bara runt.
Vad göra?
Måste ja ta ner hela tråget (går det utan att ta ur motorn)?

eller går det att gänga upp med motor å tråg på plats utan att få in spån i motorn?

Tips å råd....tackar...

Hojjen...
ZZr 1100, årsmodell 91

//Matte//

tjenna.. har själv gjort samma sak:pannkyss det bästa är nog att ta loss hela "sumpen" och gänga om den. eller så kan du prova med en pressgängtapp

Svårt o göra utan o få in gängor. Har du en magnet som du kan sticka in kan du ju prova.

Helicoil eller Recoil till gängorna.

Aluminium....tyvärr så går det inte med magnet..
Men får man ur sumpen på en ZZR 1100 91:a utan att ta ur motorn...
Det ser ut som det kan gå, men från att se ut till att det ska funka i verkligheten är ju helt olika saker... .-)

Antar att hur man än vrider å vänder på det så blir det spån?
Pluggen sitter ju i botten som i en kopp så man kanske kan tänka att det funkar med att skölja ur med nån liter olja eller två?
genvägar är ju senvägar heter det men man måste ju kollar hur ni andra gjort i liknande situationer...

//Matte//

genväg är ofta....
Med andra ord plocka av.
Dessutom brukar där kunna bli en lite mörkare beläggning i botten som man vara trevligt o få bort.
Och du slipper oroa dig om att du fått helt rent från spån eller inte.

Det finns nått som heter Helikojl (stavning??) eller insatsgänga,,,, fråga runt på verkstäder för hjälp

med pressgänga blir det inga spån.. den pressar ut godset istället för att skära.. men om det är en bra lössning vill jag ha osagt

Var hittar ja Pressgänga nånstans....sökt på Google men inte fått nån träff, men det lät ju bra...inga spån....
Nån som provat?

Ta bort tråget är ju snabbt gjort. Av med avgassystemet sen äre ju bara å skruva dän. Så skulle jag ha gjort iaf. Biltema har ju en renoveringssats för tändstiftsgängor som skulle kunna funka för visst är det m14 på oljebulten eller.

Detta är gjort på min nuvarande husa och även min gsx-r 750 -00, mekanikern tog aldrig bort något utan såg till så det fanns ett litet lufttryck inne i motorn hela tiden och sen gängade ett halvt varv åt gången så spånet verkligen kom ut. Sen ut med gängsnurran och rengör och gör om tills du har önskad längd. När det försökte göras på husabergen så gick dock den av och sprinten låg kvar inne i motorn så den plockades ut ur ramen och rengjordes invändigt istället.

Gör du som mitt förstnämnda så kan du hälla i en skvätt tunn olja också som drar med sig ev. skräp ut också.

Jag lyckades dra gängpaj i godset i sommras på min Gixxer K5.
Försäkte hitta olika lösningar och gick med magsår i flera veckor och klurade på hur jag skulle göra.

Sen ringde jag susuki och frågade vad ett nytt oljetråg kostade.
1800kr med packningar och oljeplugg.
Med lite prut och rabatter blev det 1400kr.
Bara köpa och byta.
Det kostade mig kanske 1000kr mera än att köpa renoveringssatser.
Packningar och oljeplugg skulle jag ju i alla fall köpa.

För dom 1000kr slipper jag en massa strul och jag kan känna mig hyffsat säker på att det blir bra.

Jag har en tapp och plugg i större dimention än originalpluggen som jag brukar använda.
Funkar finfint.

Sågon spåna klarar motorn av så länge det är alu spån, men det blir med största sannorlikhet inget i motorn om man gängar med tråget monterat.
Men att gänga uppåner på en hoj liggandes som en krumelur brukar sällan bli bra.
Skruva loss och gör det fint på bänken.

Tips: För att undvika att få in spån så doppar du gängtappen i fett.
Spånorna stannar i fettet, och sen är det bara torka av när du gängat klart! :tummenupp
Aluspånor är iofs ofarliga för motorn, och skulle nån sugas genom nätet på pickupen så fastnar den i oljefiltret.
No worries mate.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...