gängpaj (motorfäste) vad göra?

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Tjena, jag har lyckats klanta till det riktigt nu, gängpaj där vänstra kraschpucken sitter i motorn, vilken är bästa lösningen? helicoil?

har hört fullösningar från gänstång till kemisk metall men vill ha nåt som är permanent, är det helicoil som gäller eller finns det några andra sätt??

Tacksam för snabbt svar mvh

Har du bild?
Är det mycket gods kan du även gänga om en storlek större.
Men heli är kanon.

Har du bild?
Är det mycket gods kan du även gänga om en storlek större.
Men heli är kanon.

nä, ingen bild, gängerna följde ju med bulten ut som skulle bytas, det är M10 och jag ska ha samma som innan vilket innebär att jag får borra upp till 11mm o sen i med helicoil om jag förstått rätt...

Gängtappen till Helicoilgängan är gjord så att du slipper borra först, den är M10 längs ut och sen skär den för rätt gänga. är hålet djupt eller genomgående så är det lätt. :tummenupp

Men som alltid vid gängning, stadigt fastsatta grejer så att man inte vickar med verktygen.

Det finns ju även andra märken än Helicoil som funkar på samma sätt.

Ja biltema har ju en sats helicoil. Men om det fungerar som vanligt med biltema så är det ju kass!!

Kolla om du har en motorbyggare på bygden, dom brukar ha bra koll på sånt.
Helicoil brukar funka annars får du steka ihop hålet å borra nytt.

låter intressant, berätta mer... kollade lite på Swedol;s hemsida men hittade inget, får bli en tjurrusning o kolla runt i morgon, tack för alla tips! mvh

När man testat timesert så använder man inte helicoil längre. :)
(Har monterat många gängor med båda)

Timesert är en hylsa tillskillnad från helicoil som är mer som en fjäder.

Timesert hylsan är lite konsik i änden och med ett speciellt verktyg expanderar man den när det är monterad. Den har dessutom en krage som håller den på plats.

http://www.timesert.com/

På en så stor gänga som M10 och på ett en viktigt ställe skulle jag välja Timesert även om du säkert får punga ut mer pengar för gängan.

/Fredde

Det finns ett märke som heter V-COIL som jag har använt med bra resultat....var då billigare än Helicoil. Inhandlades på RK-verktyg i Sundsvall....men Biltemas variant funkar säkert också bra.

Svenska Wurth säljer Timesert.
Jag kan inte annat än hålla med i kören som väljer Timesert före Heli.
Enda stället jag använder Heli fortfarande e tändstiftsgänga.

Ja biltema har ju en sats helicoil. Men om det fungerar som vanligt med biltema så är det ju kass!!

Har kört med Biltemas i både Al,stål och rostfritt stål. Det funkar bra. Jag tror Biltemas sats kosta 799:- och det ingår allt för att fixa från M5 till M12 samt 25 insatser av varje.

Det fina med "fjädertypen" är att den fördelar kraften bättre mellan gängvarven än en vanlig gänga så det blir starkare än de var innan.

På grund av detta använder man ibland "fjäderinsats" redan från början, speciellt i AL (och plast) för att få det starkare.

Last edited:
Är det inte m10x1.25mm fingäng och inte standard m10?

Om en standard m8 skruv passar som handen i handsken mot din motorbult är stigningen 1.25 och inte 1.5mm

Jag kan anmäla ytterliggare en produkt som fungerar väl. Kerb konus, en tysktillvekad insatshylsa som är självgängande. Tyvärr fanns den inte över disk utan jag fick beställa den via den lokala järnhandeln. Jag är mycket nöjd med dem och har reparerat allt från gängfästen i spånplatta (soffan), alu och stål. Stabil produkt, ingen har ramlat ur än. Men, jag skulle nog gå på en helicoil först om det finns gods nog kvar. När den sedan rasar kan du gå på en hylsa.

/c

Jag kan anmäla ytterliggare en produkt som fungerar väl. Kerb konus, en tysktillvekad insatshylsa som är självgängande. Tyvärr fanns den inte över disk utan jag fick beställa den via den lokala järnhandeln. Jag är mycket nöjd med dem och har reparerat allt från gängfästen i spånplatta (soffan), alu och stål. Stabil produkt, ingen har ramlat ur än. Men, jag skulle nog gå på en helicoil först om det finns gods nog kvar. När den sedan rasar kan du gå på en hylsa.

/c

Den är också bra men lite "fet"
Det listiga är att man slipper massa verktyg.

Timesert is da shit men då får man köpa ett kit.
Dom har jag i passade storlekar och anväder de flitigt.
Funkar även att montera i stiftgängan på plats om det skulle vara riktigt bråttom.
Men bäst är så klart att montera underifrån med toppen lös.
Ja ursäkta urspårningen men timesert är det du ska köra med.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT