Gängpaj i Styrkronan CBR 929

pizzant

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2005
Ort
Vimmbery
Hoj
Honda CBR 929
Har ett trixit problem köpte en halv kvaddad CBR 929 som jag håller på att renovera som lite vinterprojket. Nu har jag dock kommit till en allvarigt problem.

Där Adjust Nut & Lock Nut till Styrkronan sätts fast är det gängpaj!
Någon har alltså skruvat dit dessa snett.
Dessvärre är det andra gängan från toppen så jag kommer inte åt att fixa med helicoil eller liknande.

Men jag undrar kan man få detta att funka genom att sätta dom på plats och fylla ut med loctite eller likande? :confused:

Är dessa muttrar av yttersta vikt för styrningen i sig?

Jag hittar ingen som har en begagnad styrkrona till salu nämligen annars kunde man ju köpa en så har du en liggande till en CBR 929 så hör av dig (tror faktiskt även 954 passar)


/pissmyran i garaget
 

Bifogat

  • gangpaj.JPG
    gangpaj.JPG
    14.1 KB · Visningar: 150
pizzant skrev:
Där Adjust Nut & Lock Nut till Styrkronan sätts fast är det gängpaj! Någon har alltså skruvat dit dessa snett. Dessvärre är det andra gängan från toppen så jag kommer inte åt att fixa med helicoil eller liknande.

Men jag undrar kan man få detta att funka genom att sätta dom på plats och fylla ut med loctite eller likande?

Är dessa muttrar av yttersta vikt för styrningen i sig?

Jag hittar ingen som har en begagnad styrkrona till salu nämligen annars kunde man ju köpa en så har du en liggande till en CBR 929 så hör av dig (tror faktiskt även 954 passar)

/pissmyran i garaget

Hur pass sabbad är gängan? Kan gå att ta ett gängsnitt och dra upp gängorna på nytt beroende på hur illa det ser ut.

K-muttrarna (som låsmuttrarna kallas) är till för att ansätta lagren i styrhuvudet hårdare eller mjukare mot lagerbanorna, alltså för att justera eventuellt glapp man har i gaffeln.

Så ja, dom är av yttersta vikt.

Leta på brittiska eBay efter kronor. 929:an är rätt vanligt fighter-objekt där så det brukar finnas gott om reservdelar.
 
Om du går till en industributik så har dom gängfilar som klarar flera olika gängstigningar. Naturligtvis beror det på HUR paj gängorna är men smärre skador funkar.
Men detta är ju styrstammen och inte kronan där skadan är? Vad kostar en original stystam? Den säljs väl som en lös reservdel och inte komplett med undre kronan?
 
Du kommer inte ha en körbar hoj eller någon styrning utan dessa... Eller jo du kan leda cykeln etc men du kommer få glapp tex när du bromsar etc. I extremfallet kommer hjulet att träffa kåpa/grenrör eller kylare och det blir tråkigheter.
 
På en trampcykel eller moped kan man fila gängorna och fippla med fullösningar, men inte på en hoj som har kapaciteten att lyfta framändan från backen och som toppar över 200....

Köp ny/begad styrkrona!
 
På en trampcykel eller moped kan man fila gängorna och fippla med fullösningar, men inte på en hoj som har kapaciteten att lyfta framändan från backen och som toppar över 200....

Köp ny/begad styrkrona!

alla gängor går att laga :tummenupp
 
alla gängor går att laga :tummenupp

Jo, visst, men FILAR man en gänga så avverkar man material som var tänkt att vara där, vilket ger ett sämre gängförband.

Ska man göra det där rätt så ska man svarva, svetsa på, svarva igen och gänga om.

Jag svetsar inte gärna i delar som håller fast framhjulet, då jag dels är kass på att svetsa, dels inte vet vad värmen gör med materialet.
 
Det kanske tom går att pressa stången ur kronan och svarva en ny om det inte går att hitta en beg krona
 
Dessa håller glappet på styrlagret i ordning.
Inga fullösningar.

Köp beg på Ebay eller byt ut styraxeln.

Enda nästan godkända lösningen är att svetsa det på plats med då tappar man chansen att justera glappet.

Att göra något annat än att byta är att sminka en gris.

Det kanske tom går att pressa stången ur kronan och svarva en ny om det inte går att hitta en beg krona

Eller kanske köpa en ny! :rolleyes:
 
Last edited:
Dessa håller glappet på styrlagret i ordning.
Inga fullösningar.

Köp beg på Ebay eller byt ut styraxeln.

Enda nästan godkända lösningen är att svetsa det på plats med då tappar man chansen att justera glappet.

Att göra något annat än att byta är att sminka en gris.



Eller kanske köpa en ny! :rolleyes:

Som sagt om det inte går finna en beg. En ny kostar ett antal tusenlappar. Går mkt sällan köpa löst
 
Är det fel att kosta på sin hoj ett antal tusenlappar för att få den bra?
De går alldeles utmärkt att köpa lösa hos en Hondahandlare.
Kolla själv får du se!

Att hitta en beg någonstans i världen kan ju inte vara omöjligt.
Och vintern är lång...

Samt att söka på tex 954an som har samma styraxel (bör dubbelkollas)

Men svarva en kan man ju göra det är säkert gratis om man har en egen svarv.
 
Är det fel att kosta på sin hoj ett antal tusenlappar för att få den bra?
De går alldeles utmärkt att köpa lösa hos en Hondahandlare.
Kolla själv får du se!

Att hitta en beg någonstans i världen kan ju inte vara omöjligt.
Och vintern är lång...

Samt att söka på tex 954an som har samma styraxel (bör dubbelkollas)

Men svarva en kan man ju göra det är säkert gratis om man har en egen svarv.


Du vill bara debatera för att jag sa du hade 2 skrivfel i din firmaslogan va?

De kan väl kosta en femhundring på sin höjd för en ny stång.. Inte en chans i helvetet att du får en ny hondastång för dom pengarna, om det ens går att köpa löst
 
Tja!
Visst du har köpt en 929 a till bra peng ,MEN tänk på vad det är för maskin! ALDRIG i helvete att jag skulle fila till gängorna på en av hojens viktigaste delar för att spara en tusenlapp eller två. Inse fakta, du kör inte moppe längre! Wobbel i 200 blås eller ännu sämre 280 blås och du kan vara stendöd pga att du filade till styrkronan.
SKÄRPNING!
 
Du vill bara debatera för att jag sa du hade 2 skrivfel i din firmaslogan va?

De kan väl kosta en femhundring på sin höjd för en ny stång.. Inte en chans i helvetet att du får en ny hondastång för dom pengarna, om det ens går att köpa löst

Ha ha ha...
Nja jag vill helst få stopp på dig och dina ideér om hur man lagar trasiga saker!
Gör gärna det på din egen hoj och håll tyst om det.
Försök inte sprida dina "laga billigt och dö" kunskaper.
Reglerna i teknikforumet finns ju av en anledning, detta har då inget med skrivfel (som för övrigt var medvetna) att göra utan säkerhet!

Att du gärna skickar iväg folk på hojar med stora risker för tex sprickor i styrhalvor som flertalet kunnigt folk på SH talade om för dig att det var FEL jämförs med skrivfel förklarar en del.

Senast jag gjorde en styrstång kostade den 800:- att tillverka och det var ca 5 år sedan, och detta gjordes hos en firma jag kände mycket väl och arbetat med i andra uppdrag samt sponsade mig mot reklam
Så detta var mer eller mindre självkostnadspris om knappt det.
Men 500:- på en mekanisk verkstad torde ju knappast räcka till en timmes arbete om man räknar på vad dom behöver dra in för att gå runt.
Sen tillkommer materialet.
Det är bara min gissning.

Hittade denna för övrigt. (SC50 954)

http://cgi.ebay.de/Honda-CBR-900-RR...ptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item4832d8e00e

Och denna

http://cgi.ebay.de/Gabelbruecke-unt...ptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item25561de0b5
 
Last edited:
Gängan är som sagt riktigt dålig så jag ska nog försöka få tag i en ny (bättre begagnad) om jag ska tolka det hela rätt... att gängfila kommer inte på tal det ända tänkbara som jag kommit fram till isåfall är att gå från m26x1.0 till 25x1.0 så man får fräscha gängor fast grejen är att man kommer inte ner utan att bli tvungen att göra om hela skiten iaf.

tack för alla tips!
 
Gängan är som sagt riktigt dålig så jag ska nog försöka få tag i en ny (bättre begagnad) om jag ska tolka det hela rätt... att gängfila kommer inte på tal det ända tänkbara som jag kommit fram till isåfall är att gå från m26x1.0 till 25x1.0 så man får fräscha gängor fast grejen är att man kommer inte ner utan att bli tvungen att göra om hela skiten iaf.

tack för alla tips!

Tjena,

löser det åt dig om du vill.
Antingen pressar du ut styrstolpen själv eller så kan jag ordna det med, mäter av och tillverkar en ny stolpe och sätter i...

Kostar inte skjortan men blir rätt och riktigt!

//SlowDog
 
Det löste sig tillslut hade lite flyt och fick tag i en bättre begagnad från MC-skrot för 1000:- en komplett styrkrona :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top