Gängpaj i cylindern

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
Höll på o fipplade med avgassystemet till min dt125'a, men när jag skulle kruva tillbaka det upptäckte jag att ena skruven bara snurrade i cylindern :näsblod

Detta resulterar i att hojen läcker rätt kraftigt från skarven cylinder/avgasrör. Har försökt med både epoxy och kemisk metall, men inte lyckats nå vidare. Det fäster helt enkelt inte av nån anledning(har tvättat någorlunda).

Nån som har nån idé på hur man kan göra? Skruven i fråga sticker ut från cylindern och sedan drar man fast avgasröret i den med en mutter, så skruven behöver inte kunna skruvas ut igen. Ju hårdare den sitter, desto bättre.

Finns det plats att borra upp hålet och göra en storlek större gänga. Dvs har du tex m8 nu så kan du borra upp och göra en m10 gänga. Sen kan du skaffa en insatsgänga och sätta i eller så sätter du i en m10 pinnbult helt enkelt och borrar lite större hål i avgasröret också.
Det sista är väl inte den snyggaste lösningen direkt men det funkar iallafall.

Jag har verkyg till att sätta insatsgänger. Hyffsat smidiga att sätta i. Ej Biltema trams =)

GixxerJensa skrev:
2425771 Finns det plats att borra upp hålet och göra en storlek större gänga. Dvs har du tex m8 nu så kan du borra upp och göra en m10 gänga. Sen kan du skaffa en insatsgänga och sätta i eller så sätter du i en m10 pinnbult helt enkelt och borrar lite större hål i avgasröret också.
Det sista är väl inte den snyggaste lösningen direkt men det funkar iallafall.

Precis så brukade jag göra på mina gamla mopeder som behövde fixas. Brukade dock använda mig av nästa storlek i tumgänga så att skillnaden inte blev så stor.

Ta hojen till en bilfirma där du kanske har känningar så borrar de ur bulten och monterar en insatsgänga på plats. 200 spänn utan kvitto?

andersbrink skrev:
2425862 Ta hojen till en bilfirma där du kanske har känningar så borrar de ur bulten och monterar en insatsgänga på plats. 200 spänn utan kvitto?

Och den firman i LKPG är Bröderna Nilsson ute vid IKEA

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...