Gänglåsning

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Efter att allt för många skruvar vibrerar loss har jag bestämt mig för att investera i nån typ av gänglåsning. Det jag tänker på är vad många allmänt kallar "Loctite" och som finns i lite olika utföranden: på stift, klet i tub, olika styrkor (stark, medium, svag), värmetålig... Tänkte göra en kortare sammanfattning av vad jag vet än så länge och sedan höra med er om tips.

Loctite:
Verkar inte vara nån större skillnad på stift och tub annat än vid applicering (stift är dock något dyrare men kanske räcker längre?)

Enl återförsäljare sägs det att den normala och svaga styrkan är för skruvar man ska ta bort när man själv vill det, extra stark ("stark") är för skruvar som man inte ska ta bort.

Värmetålig lämpar sig på motordelar där temperaturen blir ganska hög och vanlig gänglåsning löser upp sig (150 grader).

Nu till mina frågor!

Var hittar jag den billigaste gänglåsningen (biltema, mekonomen)?
Funderar på att använda kontaktlim istället för att betala dyrt för en lite tub, vad tror ni om detta?
Några allmänna råd?

Bodoe skrev:
2255094 Nu till mina frågor!

Funderar på att använda kontaktlim istället för att betala dyrt för en lite tub, vad tror ni om detta?
Några allmänna råd?
Eh...
Har du inte råd med Loctite utan funderar på att använda kontaktlim istället, så bör du nog sluta med hoj... :va

NoPinky skrev:
2255118 Eh...
Har du inte råd med Loctite utan funderar på att använda kontaktlim istället, så bör du nog sluta med hoj... :va
Hehe kanske han borde!

Jag personligen skiter i sådant där!
Aluminium där det blir varmt blir självlåsande om det e draget med rätt moment....Inte alltid men för det mesta :D

Bodoe skrev:
2255094 Efter att allt för många skruvar vibrerar loss har jag bestämt mig för att investera i nån typ av gänglåsning. Det jag tänker på är vad många allmänt kallar "Loctite" och som finns i lite olika utföranden: på stift, klet i tub, olika styrkor (stark, medium, svag), värmetålig... Tänkte göra en kortare sammanfattning av vad jag vet än så länge och sedan höra med er om tips.

Loctite:
Verkar inte vara nån större skillnad på stift och tub annat än vid applicering (stift är dock något dyrare men kanske räcker längre?)

Enl återförsäljare sägs det att den normala och svaga styrkan är för skruvar man ska ta bort när man själv vill det, extra stark ("stark") är för skruvar som man inte ska ta bort.

Värmetålig lämpar sig på motordelar där temperaturen blir ganska hög och vanlig gänglåsning löser upp sig (150 grader).

Nu till mina frågor!

Några allmänna råd?

du ska inte köpa något billigt rat...en locite tub kostar runt 150200 spänn och det är det lätt värt.

köp loctite 243 det är den blåa..den borde du klara dej med. Är "mellanmodellen" om man säger så...270 är grön och måste om den apliceras rätt värmas bort. Den sitter som satan. använd INTE kontaktlim!!!
jag vet detta eftersom jag jobbar med stridsfordon och dom vibrerar rätt hyfsat!

Citat en locite tub kostar runt 150200 spänn

Fy faaan vad dyrt hur många liter är den på ?? :D

Förlåt var bara tvungen :hihi :banana :rofl

Sluta åka hoj? Är ni inte riktigt friska? :7peta

Ok, ni som har erfarenheten, varför inte ta kontaktlim? Nån som ens provat eller kanske förstår sig på den kemiska uppsättningen i limmet som gör att det inte lämpar sig som gänglåsning? Min tanke är att ta enbart lite lim och sedan dra åt, inte doppa skruven.

Fler alternativ? Jag tog mig tiden att kolla på biltemas hemsida och det jag jag hittade där som motsvarar gänglåsning var detta: Packningslim

Bodoe skrev:
2255168 Sluta åka hoj? Är ni inte riktigt friska? :7peta

Ok, ni som har erfarenheten, varför inte ta kontaktlim? Nån som ens provat eller kanske förstår sig på den kemiska uppsättningen i limmet som gör att det inte lämpar sig som gänglåsning? Min tanke är att ta enbart lite lim och sedan dra åt, inte doppa skruven.

Fler alternativ? Jag tog mig tiden att kolla på biltemas hemsida och det jag jag hittade där som motsvarar gänglåsning var detta: Packningslim

Seriöst en tub loctite kostar väl max 100kr varför chansa? Lim har man att limma ihopa plaster o skit som gått sönder, gänglåsning till att låsa gänger och skruvar. Rätt grej till rätt ändamål :)
Vi har loctite på jobb kom förbi ska du få en skvätt :)

woodii skrev:
2255175 Seriöst en tub loctite kostar väl max 100kr varför chansa? Lim har man att limma ihopa plaster o skit som gått sönder, gänglåsning till att låsa gänger och skruvar. Rätt grej till rätt ändamål :)
Vi har loctite på jobb kom förbi ska du få en skvätt :)
Jag tar med mig en burk...ok?

5 ml kostar typ 80 kr, 24 ml kostar över 200...värt pengarna?

"Varför chansa"-argument är de sämsta argument som finns, skriv istället "Varför brys sig om vad man köper, pröjsa överpriser för att man är lat och inte orkar ta reda på fakta"

Hittade iaf ett något billigare alternativ på Micro: http://www.micro.se/index.asp?jump=http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=56279

Någon som sitter på någon billigare lösning?

Det är väl inte så många ställen man behöver gänglås på, så en förpackning räcker länge.
Och där det behövs så är det värt besväret och pengarna.

Undvik den starkaste, det som måste värmas för att få bort, kan skada godset om man lossar utan att värma.

Bakdrev på KTM EXC behöver man starkast möjliga till. Inte bara skruvarna, utan hela drevet...
/u

Permatex använder jag, jag TROR det fungerar bra. Har åtminstone inte tappat något ännu. :tomten

ulf_lundin skrev:
2255270
Bakdrev på KTM EXC behöver man starkast möjliga till.
Just vad jag vill använda gänglåsningen till. Efter att alla utom två skruv till bakdrevet vibrerat bort utan att jag märkt det så slog den näst sista skruven i svingen och bröt sönder godset för ryckutkjämnaren.

Najning, svetsning och övriga tips passar inte på bakdrevet, dels för att jag vill kunna ta loss med jämna mellanrum för att dreva om och för att skruvarna med låsmuttrar har speciell utformning.

Tror jag kör med kontaktlim tills jag fått lite klirr i kassan eller någon lyckas övertyga mig om att använda "riktiga grejor"!

Bodoe skrev:
2255320 Just vad jag vill använda gänglåsningen till. Efter att alla utom två skruv till bakdrevet vibrerat bort utan att jag märkt det så slog den näst sista skruven i svingen och bröt sönder godset för ryckutkjämnaren.

Najning, svetsning och övriga tips passar inte på bakdrevet, dels för att jag vill kunna ta loss med jämna mellanrum för att dreva om och för att skruvarna med låsmuttrar har speciell utformning.

Tror jag kör med kontaktlim tills jag fått lite klirr i kassan eller någon lyckas övertyga mig om att använda "riktiga grejor"!

Men va faan är du en såndär DUMSNÅL JÄVEL !!!

Ställ hojen en vecka om du har så jävla dåligt med stål, sen åker du och köper dig en flaska loctite!!

Hur svårt kan det va ?? :huvet Förlåt men..............

:fatta!

Jag kör locktite normal på alla "lösa" delar" såsom växelpinne, stöd, m.m.. iof kör jag stånka så det behövs

Stark är väl ganska overkill; förutom när du har gängsallad
"bra att ha" men används sällan

Prova att lägge lite kontaktlim på en skruv, vänta ett dygn och lossa. Förmodligen säger det "knäck" så lossar det som vanligt. Locktite är seeeegt

Som innan sagt Loctite 243 funkar bra ,den är dessutom oljebeständig och har mellanstyrka,notera dock att det inte funkar på plastdetaljer.

243
För medelstark låsning av gängade detaljer.
Härdar även på lätt oljiga ytor.
Rekommenderas för muttrar och skruvar av alla typer. Demonteras med normala handverktyg.

Fixeringstid: 30 minuter på ståldetaljer
Lossbrytningskraft: 3 timmar 3 N/mm². Medelstark
Maximal spaltfyllnad: 0,25 mm

Loctite är dyrt ,en liten tub 10 ml kostar ca 80-90 :- en stor tub på 50 ml 300-350:-

Men å andtra sidan så kan man sova gott om natten när man har det på.

Bodoe skrev:
2255320 Just vad jag vill använda gänglåsningen till. Efter att alla utom två skruv till bakdrevet vibrerat bort utan att jag märkt det så slog den näst sista skruven i svingen och bröt sönder godset för ryckutkjämnaren.

Loctite är ett lim som härdar i frånvaro av syre. Dvs bra i gängor och dyl. Det härdar alltså inte om du låter bli att skruva på korken på flaskan.
Kontaktlim är beroende av syre för att härda.
Superlim eller cyanoakrylatlim likaså.

Vet inget om din ekonomiska situation, men det känns dumsnålt att köpa fel sorts lim bara för att det är billigt.
Man kan jämföra det med att använda växellådsolja i bensinen i stället för tvåtaktolja, eller med att använda banan istället för skidvalla osv.
Övertygad?
Nähe...
Loctite rockar som gänglåsning och kontaktlim gör det inte. :fakta

Loctite 2703 500ml har räckt sedan 2000 och kommer nog räcka bra länge till.

Fortfarande inte övertygad?

Gjut in motorn i betong så lossnar inga bultar. :tummenupp :D

Bodoe skrev:

Men du ge dig nu!
Köp locktite eller skall vi starta en insammling åt dig?
Hittat en tub med kontaktlim i mammas syskrin elle.. o tänkt gratis e bra?
(För ingen frisk pojk vet att det e någe att ha till något)

Om du ändå skall ge dig på skiten o få det att sitta o vara driftssäkert så gör det ordentligt:mattias

Föresten så innehåller kontaktlim väl oljor o skit det i komb med värme....ajaj

Last edited:
Jag heter Lasse skrev:
2255402 Loctite är ett lim som härdar i frånvaro av syre. Dvs bra i gängor och dyl. Det härdar alltså inte om du låter bli att skruva på korken på flaskan.
Kontaktlim är beroende av syre för att härda.
Superlim eller cyanoakrylatlim likaså.

Vet inget om din ekonomiska situation, men det känns dumsnålt att köpa fel sorts lim bara för att det är billigt.
Man kan jämföra det med att använda växellådsolja i bensinen i stället för tvåtaktolja, eller med att använda banan istället för skidvalla osv.
Övertygad?
Nähe...
Loctite rockar som gänglåsning och kontaktlim gör det inte. :fakta

Loctite 2703 500ml har räckt sedan 2000 och kommer nog räcka bra länge till.

Fortfarande inte övertygad?

Gjut in motorn i betong så lossnar inga bultar. :tummenupp :D
Där kom svaret jag väntade på, inte en massa snack utan en förståelig förklaring! Jobbigt bara att jag måste ha korken av till flaskan om jag köper Loctite XXX för att det inte ska härda i frånvaron av syre :rolleyes:

Att vara dumsnål är nåt jag kallas ofta men just nu ÄR det pyrt vad gäller pengar! Panikhandlade ryckutjämnare för 1000 kr nyss eftersom det förra var sprucket. Är pank nu men pengar kommer den 25:e....JULI! Kanske smartare att köpa från en skrot men tack vare Tommys snabba gäng på Karlströmmotor har jag nu en hoj som åter rullar (med hjälp av motorn!). Kan således åka till jobbet istället för att gå 20 min :)

Snålvarianten är nagellack eller färg,inte speciellt seriöst eller säkert men det är iaf något.

Snabblimmer härdar pga fukten i luften eller på ytan som limmas,fukten aktiverar aktivatorn i limmet som får det att härda.

Det är bla annat därför det alltid fäster så snabbt på huden.

Långa farbron skrev:
2255595 Snålvarianten är nagellack eller färg,inte speciellt seriöst eller säkert men det är iaf något.

Snabblimmer härdar pga fukten i luften eller på ytan som limmas,fukten aktiverar aktivatorn i limmet som får det att härda.

Det är bla annat därför det alltid fäster så snabbt på huden.
Ska köpa ett färgprov med blå färg så kommer ingen se skillnade på det och "riktig" gänglåsning... :)

Ang. fukten, vad är det i fukten som gör att limet härdar? Inte kan det väl vara syret eftersom det finns mycket mer syre i torr luft än vad som finns i fukt (vatten)

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT