Bodoe
Motorhaverist? Javisst!
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Efter att allt för många skruvar vibrerar loss har jag bestämt mig för att investera i nån typ av gänglåsning. Det jag tänker på är vad många allmänt kallar "Loctite" och som finns i lite olika utföranden: på stift, klet i tub, olika styrkor (stark, medium, svag), värmetålig... Tänkte göra en kortare sammanfattning av vad jag vet än så länge och sedan höra med er om tips.
Loctite:
Verkar inte vara nån större skillnad på stift och tub annat än vid applicering (stift är dock något dyrare men kanske räcker längre?)
Enl återförsäljare sägs det att den normala och svaga styrkan är för skruvar man ska ta bort när man själv vill det, extra stark ("stark") är för skruvar som man inte ska ta bort.
Värmetålig lämpar sig på motordelar där temperaturen blir ganska hög och vanlig gänglåsning löser upp sig (150 grader).
Nu till mina frågor!
Var hittar jag den billigaste gänglåsningen (biltema, mekonomen)?
Funderar på att använda kontaktlim istället för att betala dyrt för en lite tub, vad tror ni om detta?
Några allmänna råd?
Loctite:
Verkar inte vara nån större skillnad på stift och tub annat än vid applicering (stift är dock något dyrare men kanske räcker längre?)
Enl återförsäljare sägs det att den normala och svaga styrkan är för skruvar man ska ta bort när man själv vill det, extra stark ("stark") är för skruvar som man inte ska ta bort.
Värmetålig lämpar sig på motordelar där temperaturen blir ganska hög och vanlig gänglåsning löser upp sig (150 grader).
Nu till mina frågor!
Var hittar jag den billigaste gänglåsningen (biltema, mekonomen)?
Funderar på att använda kontaktlim istället för att betala dyrt för en lite tub, vad tror ni om detta?
Några allmänna råd?