Gänglås på drevbult?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag håller som bäst på att byta drivpaket på min CBR 1000RR, (från original till 520-konverterade lättviktsdrev) och upptäckte när jag lossade drevskruven fram att den såg ut att sakna gänglåsning. Dock ser jag ju den gula "beläggningen" mellan gängtopparna...är detta någon form av låsningsmaterial?

När jag tidigare bytt drev på hojar, har jag alltid använt någon droppe gänglåsning på den här skruven men är osäker på om jag ska göra det på den här, eller om det är meningen att den ska vara som den ser ut.

Vad säger den erfarna expertispanelen?

drevskruv.jpg
 
Det där är väl bara gulkromen ? Jag hade droppat på gänglåsning om inget annat håller bulten
 
Jag kör aldrig med gänglåsning. Rätt eller fel, ingen aning. Har den någon låsbricka? Om inte, så hade jag nog tagit en droppe. Jävligare nästa gång du ska ha loss det men allt löser sig med en bra knack.
 
Jag kör aldrig med gänglåsning. Rätt eller fel, ingen aning. Har den någon låsbricka? Om inte, så hade jag nog tagit en droppe. Jävligare nästa gång du ska ha loss det men allt löser sig med en bra knack.
- Ingen låsbricka. Ser ut precis som på bilden.
 
Det där är väl bara gulkromen ? Jag hade droppat på gänglåsning om inget annat håller bulten
- Ja, antar att det får bli någon droppe låsning på skruven. Märkligt dock, med tanke på att allt på hojen är i snudd på nyskick. Borde väl rimligen sitta någon slags låsning som standard på drevskruvarna, kan jag tycka.
 
Det ser ju ut som rester av gänglåsning på bilden.
 
Det ser ju ut som rester av gänglåsning på bilden.
- Tycker du? När jag dragit loss skruvar med gänglåsning, brukar de vara fransiga och/eller smuliga i låsningsmaterialet, beroende på vilken vätska man använt. Den här skruven ser ovanligt "ren" ut, tycker jag.
 
Jag har aldrig kört med nån gänglåsning.
Sen köpte jag en hoj till som gått 200h med nån annan som skruvat. Bytte drev och skruvade ihop.
Framdrevet släppte och klämde fast sig mellan sving och ram.

Så min vanliga hoj, som jag har haft sen ny, behövde aldrig nån loctite. Den här hojen har man förmodligen dragit åt drevet på tok för hårt och där behövs det tydligen Loctite i framtiden.
 

Bifogat

  • PXL_20210516_141855010.jpg
    PXL_20210516_141855010.jpg
    1.9 MB · Visningar: 56
Bottnar skruven mot axeln med lite glapp mot kedjedrevet behövs teoretiskt ingen gänglåsning för drevet kan på grund av glappet inte vicka loss skruven.
En man som tappat låsmuttern på sin hembyggda hoj med HD motor (muttern som fäste främre kedjedrevet på axeln)
ersatte muttern med två bundband på axelgängorna. Buntbanden skulle bara hindra muttern trilla av splinsen. Sedan körde han bandagens eftermiddag och hem från Karlskoga till Karlstad med buntband istället för mutter.
När jag bytte drivpaket på Sprint RS var muttern lös efter jag böjt undan låsbrickan, kunde ta av muttern med fingarna.

Men försiktig som jag är hade jag i detta fall sätt gänglåsning på skruvgängorna.
Då kommer skruven inte lossa mer än vad som eventuellt behövs för lite glapp mot kedjedrevet.
Sedan sitter skruven.
 
Sy
Jag har aldrig kört med nån gänglåsning.
Sen köpte jag en hoj till som gått 200h med nån annan som skruvat. Bytte drev och skruvade ihop.
Framdrevet släppte och klämde fast sig mellan sving och ram.

Så min vanliga hoj, som jag har haft sen ny, behövde aldrig nån loctite. Den här hojen har man förmodligen dragit åt drevet på tok för hårt och där behövs det tydligen Loctite i framtiden.
Syns att de är en Ktm ram å motor...
En av dom få saker jag använt gänglåsning är motordervet å växelspaken på mina ktm hojar..
 
Bytte på min gamla ninja ett kugg mindre typ. Jäklar vad den muttern satt. Fick förlänga verktyget å trycka med foten. Växel i mm.
Trodde jag skulle ge upp.
 
Typ rätt, sista Husabergen innan dom stängde ner deras egna produktion. 2009:a.
 
Använd 'blå Loctite', dvs den snällare varianten. Den gröna gör att det kan sitta så hårt att man måste värma för att det ska lossna.
 
Jag har använt Biltemas Gärnglåsning (blå) och det är att ta i en hel del för skruven ska lossa.
Varv efter varv är det att ta i när skruven ska loss.
 
Jag har använt Biltemas Gärnglåsning (blå) och det är att ta i en hel del för skruven ska lossa.
Varv efter varv är det att ta i när skruven ska loss.
- Jag har slutat dra loss drevskruvar med handkraft efter att ha ägt 3 st. ZX7:or med extreeeemt hårt satta sådana. Nu är det mutterdragaren som gör jobbet. Snabbt o smidigt och skonsamt för både hojen och mig.
 
- Jag har slutat dra loss drevskruvar med handkraft efter att ha ägt 3 st. ZX7:eek:r med extreeeemt hårt satta sådana. Nu är det mutterdragaren som gör jobbet. Snabbt o smidigt och skonsamt för både hojen och mig.
Det verkar vara en Kawa specialitet sätta drevbulten extremt hårt.
Lånade ut nitverktyget till en man här i Gbg med ZX10R.
När han lämnade tillbaka verktyget berättade han att han gett upp.
Åkt till en däckverkstad som försökte och misslyckades med mutterpicka.
Till slut tog Däckmannen ett flera meter långt järnrör och förlängde ett hylsskaft och med ägaren sittande på sadeln lyfte han hojen när han tog i stående bakom MCn.
Då släppte drevmuttern.
Ganska onödigt eftersom det räcker med att drevet hålls på splinen.
Men Kawa sparar kanske in låsplåten under muttern på det här sättet ?
Suzuki och Triumph har låsplåt under muttern som man får vika loss innan dags ge sig på muttern.
Och på Sprint RS kunde jag ta loss muttern med fingrarna, satt lös, efter jag böjt undan låsplåten.
 
Det verkar vara en Kawa specialitet sätta drevbulten extremt hårt.
Lånade ut nitverktyget till en man här i Gbg med ZX10R.
När han lämnade tillbaka verktyget berättade han att han gett upp.
Åkt till en däckverkstad som försökte och misslyckades med mutterpicka.
Till slut tog Däckmannen ett flera meter långt järnrör och förlängde ett hylsskaft och med ägaren sittande på sadeln lyfte han hojen när han tog i stående bakom MCn.
Då släppte drevmuttern.
Ganska onödigt eftersom det räcker med att drevet hålls på splinen.
Men Kawa sparar kanske in låsplåten under muttern på det här sättet ?
Suzuki och Triumph har låsplåt under muttern som man får vika loss innan dags ge sig på muttern.
Och på Sprint RS kunde jag ta loss muttern med fingrarna, satt lös, efter jag böjt undan låsplåten.
Jag har för mig att kawa hade en recall på att just framdrevet lossnade, och sedan dess använder något herrejösses-gänglås.
 
Det verkar vara en Kawa specialitet sätta drevbulten extremt hårt.
Lånade ut nitverktyget till en man här i Gbg med ZX10R.
När han lämnade tillbaka verktyget berättade han att han gett upp.
Åkt till en däckverkstad som försökte och misslyckades med mutterpicka.
Till slut tog Däckmannen ett flera meter långt järnrör och förlängde ett hylsskaft och med ägaren sittande på sadeln lyfte han hojen när han tog i stående bakom MCn.
Då släppte drevmuttern.
Ganska onödigt eftersom det räcker med att drevet hålls på splinen.
Men Kawa sparar kanske in låsplåten under muttern på det här sättet ?
Suzuki och Triumph har låsplåt under muttern som man får vika loss innan dags ge sig på muttern.
Och på Sprint RS kunde jag ta loss muttern med fingrarna, satt lös, efter jag böjt undan låsplåten.
- Åtminstone ZX7R har den låsringen man viker över kanterna på muttern. Lik förtvivlat sitter de bergfast. Måste vara något medroterande moment som sätter dem så jäkla hårt.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top