Gänger följde med ut. Insugsgummi

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zxr 750
När jag skulle byta insugsgummi följde gängerna med ut en skruv. Vad göra? Verkstaden sa helicoil inte var ngt bra alternativ å dom ville sätt dit insattshylsa.. Är det ngt man kan fixa själv? Fungerar stålet från en helicoil bra med aluminium? Verktyget för å montera helicoil ligger strax under tusenlappen men har gängtappar i rätt storlek själv.. verkstaden ville ha 200 för material å runt 1000:- för monterings jobb.. Vad hade ni gjort?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vill dom ha 1200kr för att montera en insatsgänga/hylsa (hylsorna är bättre än helicoil)? Frigör du så dom kommer åt att borra är det max 300kr som gäller. 150kr är rimligare

Jag tycker det funkar kanonbra att montera helicoil utan verktyget
 

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zxr 750
Ljunghusen skrev:
2406288 Vill dom ha 1200kr för att montera en insatsgänga/hylsa (hylsorna är bättre än helicoil)? Frigör du så dom kommer åt att borra är det max 300kr som gäller. 150kr är rimligare
Förgasare å rubb e borta så hålen är fria men dom menade på imed det är blocket så skulle det va svårt att komma åt med maskinen för å fräsa upp hål eller vad det är dom gör därav priset för montering.. hur monterar man helicoilen? å du tror inte d är ngt problem med aluminium med stål?
Å en grej till det är en M6 gänga då gängar jag upp med en m6 gängtapp?
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
hittebarnX skrev:
2406297 Förgasare å rubb e borta så hålen är fria men dom menade på imed det är blocket så skulle det va svårt att komma åt med maskinen för å fräsa upp hål eller vad det är dom gör därav priset för montering.. hur monterar man helicoilen? å du tror inte d är ngt problem med aluminium med stål?
Å en grej till det är en M6 gänga då gängar jag upp med en m6 gängtapp?

Om det finns plats kanske du kan sätta dit en pinnbult som du förankar i det skadade hålet med kemisk metall och sedan använda en mutter på pinnbulten att hålla fast gummit med.
 

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zxr 750
Sydney skrev:
2406319 Om det finns plats kanske du kan sätta dit en pinnbult som du förankar i det skadade hålet med kemisk metall och sedan använda en mutter på pinnbulten att hålla fast gummit med.
Smart! kemiskmetall håller bra?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
hittebarnX skrev:
2406325 Smart! kemiskmetall håller bra?

Nej inte speciellt :)


Om din sabbade gänga är m6, gängar du m8 och sätter i en m8 -m6 helicoil - en sån kan du få av mig

Locktite på gängan, skruva ner den och när den är tillräckligt långt ner slå av "sprinten" med en mejsel + hammare. Har aldrig strulat för mig - även om hylsorna som mc-firman vill montera är mkt bättre. De sitter fast forever, det gör inte helicoil

Alu/stål är inga probs
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
hittebarnX skrev:
2406325 Smart! kemiskmetall håller bra?

Ja det håller bra och eftersom det finns rester kvar av gängorna i hålet kommer det att sitta som berg. Det som fungerar bra på motorer och tål värme, olja, bensin mm är ett 2-komponent som heter JB Weld om jag minns rätt, det finns på Clas Olssons. Det är ganska vanligrt att man ersätter vanliga bultar med pinnbultar på delar som ska demonteras frekvent, gängor i aluminium är inte så hållbara.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Sydney skrev:
2406333 Ja det håller bra och eftersom det finns rester kvar av gängorna i hålet kommer det att sitta som berg. Det som fungerar bra på motorer och tål värme, olja, bensin mm är ett 2-komponent som heter JB Weld om jag minns rätt, det finns på Clas Olssons. Det är ganska vanligrt att man ersätter vanliga bultar med pinnbultar på delar som ska demonteras frekvent, gängor i aluminium är inte så hållbara.


Jag råkade ut för en liknande "fix" på ett topplock, dock hade dom monterat orginalskruven med kemisk metall eller liknande. Ajjabajja
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ljunghusen skrev:
2406338 Jag råkade ut för en liknande "fix" på ett topplock, dock hade dom monterat orginalskruven med kemisk metall eller liknande. Ajjabajja


Ja det var ju inte särskilt smart att sätta tillbaka originalbulten, med en ny pinnbult/kemisk metall fungerar det säkert tillräckligt bra, men visst är det mer proffsigt men en gänginsats, det borde det vara redan från början.
 

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zxr 750
fan vad schysst då vet jag! har redan en helicoil 6-8 men ingen m8 gängtapp.. har du en sån oxå? :)
fattar inte hur monteringsverktyg för helicoil kan kosta 1000spänn om det bara är å skuva ner dom??
Lutar lite åt pinnbult varianten slipper jag borra gänga upp å ha mig.. sen när det finns mer tid å cash får det väl bli verkstad å göra det rätt

måste vara jag ska använda då neh http://www.clasohlson.se/shop/store...Campaign=N&NoCache=2006-08-24+19:37:34#q27829
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hittebarnX skrev:
2406374 fan vad schysst då vet jag! har redan en helicoil 6-8 men ingen m8 gängtapp.. har du en sån oxå? :)
fattar inte hur monteringsverktyg för helicoil kan kosta 1000spänn om det bara är å skuva ner dom??
Lutar lite åt pinnbult varianten slipper jag borra gänga upp å ha mig.. sen när det finns mer tid å cash får det väl bli verkstad å göra det rätt

måste vara jag ska använda då neh http://www.clasohlson.se/shop/store...Campaign=N&NoCache=2006-08-24+19:37:34#q27829


de där auto marine e sjukt..
brorsan byggde upp delar av en hemmapulad topp till en minimoto av sånt..
jag har lagat med det o de fukar bra för mig..
men betänka att om du sätter den som pinnbult med det där kanske den aldrig går o få bort nå mer om de nu skulle behövas :va
 

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zxr 750
ozeo skrev:
2406615 de där auto marine e sjukt..
brorsan byggde upp delar av en hemmapulad topp till en minimoto av sånt..
jag har lagat med det o de fukar bra för mig..
men betänka att om du sätter den som pinnbult med det där kanske den aldrig går o få bort nå mer om de nu skulle behövas :va
jo måste ju kunna gå å såga av bulten sen borra upp hålet?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
hittebarnX skrev:
2406374 fan vad schysst då vet jag! har redan en helicoil 6-8 men ingen m8 gängtapp.. har du en sån oxå? :)
fattar inte hur monteringsverktyg för helicoil kan kosta 1000spänn om det bara är å skuva ner dom??
Lutar lite åt pinnbult varianten slipper jag borra gänga upp å ha mig.. sen när det finns mer tid å cash får det väl bli verkstad å göra det rätt

måste vara jag ska använda då neh http://www.clasohlson.se/shop/store...Campaign=N&NoCache=2006-08-24+19:37:34#q27829


Jag vet inte om det finns flera varianter, men den jag använt har varit som en omvänd spårmejsel, som du använder till att skruva ner gängan med, och sen ger du den en smäll uppe på (den är fjädrande) så lossar piggen. Hur simpelt verktyg som helst

Ja jag har m8 gängtapp men dom är inte så jäddra dyra. En billig kostar 30kr (billiga går av lättare och slits snabbare, men i alu kvittar det..typ)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dra i en lång skruv och se hur mycket gängor du har kvar - mer än 5 mm = okej. Drar du sen åt som folk (dvs använder en insexskruvmejsel) med en längre skruv håller det hojen ut. Ta hojen till en bilverkstad och låt dem fixa gängorna åt dig istället. Gänginsatsen kostar 10 kronor och arbetstiden är ca 15 minuter från början till slut - förrutsatt att allt är bortmonterat när du tar dit hojen. 300 spänn är det värt att få det fixa, inte mer.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top