Gänga bobiner Zx9r 01 ???

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Har ett problem mitt egna superspecial hemtilllverkade depåstöd kräver lite längre bobiner än vad man kan köpa. Min gamla hoj hade jag M10 bultar men den nya ninjan hade m8 med någon speicalgänga. Misstänker att det är fingängat men det finns ju andra gängor än de metriska. Är det någon som vet exakt vilken gänga det är?

Tacksam för all hjälp om någon vet gänga och stigning kan jag beställa men verktygshandlaren hade inga hemma och 2st kunde de nog få hem som varuprov men då känns det som att jag bara har en chans att då det rätt.

Att det är en M-gänga(=mwtrisk) är helt säkert......
Stigningen kan du ganska enkelt räkna ut.....
- Räkna antalet gängtoppar på 10mm, blir det 12-13st/10 = 1.25 så är det
en vanlig standard grovgänga.
Blir det 10st gängtoppar på 10mm så är det standard fingänga= 1.0

/KentW

Att det är en M-gänga(=mwtrisk) är helt säkert......
Stigningen kan du ganska enkelt räkna ut.....
- Räkna antalet gängtoppar på 10mm, blir det 12-13st/10 = 1.25 så är det
en vanlig standard grovgänga.
Blir det 10st gängtoppar på 10mm så är det standard fingänga= 1.0

/KentW

Okej problemet är att det är jobbigt att räkna gängtopparna inne i hålet :-) Någon som har en bobin som passar en 01 som har lust att räkna?

Yess det ær någon form av fingænga eller rørgænga, kommer inte ihåg kan kolla nær jag kommer hem. Men annars så tar du bara en långskruv och låser det med en mutter på andra sidan, så gjorde jag då vi inte hade någon skruv på lagret som passade och lægga ner tid før att tillverka 2st kændes øverflødigt :)

Jag tror biltema säljer M8 fingängat i sin sats med bobiner, du kan ju alltid köpa en sats för att testa med den skruven? Tror den kostar 49 pistoler.

biltemas bobiner fingängade funkar till zx6r av samma års, tror det är samma sving.

Fast det är en bit till närmsta varuhus växjö - jönköping!

Dessutom säljer de depåstöd och adaptrar till dessa för bobiner.
bobiner 49:90 + adapter 89:90 + depåstöd 249:- = totalt 388:80

rese en del i jobbet så jag drar förbi biltema på måndag tackar för tipset.

Ang deras stöd: Har deras depåstöd fram och ärligt talat känns det in så stabilt att jag hade haft hojjen på det hela vintern men en dag för att kränga om däcket duger det till.

EDIT, men suck hittar varken bobbiner eller adaptrarna på biltemas site, någon annan som gör? länka?

Hade gängstav tidigare på min förra men då var det M10 så jag kunde köra M8. Nu är det M8 så köra en M6 stav käns lite klent kommer en bit ut med tyvärr.

Last edited:
Men va fan, ska det vara så svårt?
M8 standardgänga stiger 1,25 mm/ varv, fingänga är 1 eller 0,75 mm.
Jag är rätt säker på att det är M8x1 du ska ha, men kolla genom att känna med en vanlig M6-skruv, den stiger nämligen också 1 mm/ varv.
Du sätter i M6-skruven, trycker lite lätt neråt, och drar skruven fram och tillbaka.
Då känner du om stigningen är samma.
Skulle gängan vara 0,75 så gör samma sak med en M5-skruv, den har stigning 0,8 mm, nära nog.
Sen köper du rätt skruv hos en välsorterad skruvaffär, vet inte vad som finns hemma hos dig, i Stockholm finns ju alltid Siefvert...
Edit: Förresten heter det inte stigning längre, det heter delning... Enligt Bultens teknikhandbok, tillgänglig på nätet. Där står alla normala gängors delningar också.

Last edited:
okej dödar tråden nu då jag löst mitt problem.

Eftersom jag inte kan mäta (skäms :huvet) kan jag nu meddela att det är M10x1,25 fingängat. Alltså passar biltemas bobbin.

Back