gäller försäkringen???

kim s skrev:
Trafik försäkringen gäller väl vare sig man har kort eller inte ????(givetvis under förutsätningen att försäkringen är betald) . Seriöst tycker ni verkligen att det är så jävla farligt att låna ut hojen till nån som inte har kort ??

Nej. Det enda som händer är att försäkringsbolaget ersätter eventuella skador och glatt skickar inbetalningskort till dig. Ett stort inbetalningskort. Jättestort.

kim s skrev:
Trafik försäkringen gäller väl vare sig man har kort eller inte ????(givetvis under förutsätningen att försäkringen är betald) . Seriöst tycker ni verkligen att det är så jävla farligt att låna ut hojen till nån som inte har kort ??

Ja, låna ut i syfte att köra runt i trafiken är rätt lågt, dessutom livsfarligt och straffbart :fatta!

Hos TH gäller försäkringen, dock med höjd självrisk (precis som om man fyllstyrt). Det är väl ingen vits med försäkring om den inte gäller när man själv gjort fel? (Vilket iofs aldrig händer... :hihi ).

Jag läste IF's villkor, och det enda jag kunde se var att man fick en förhöjd självrisk om man inte hade kort under tiden, alternativt begick brott när man kraschade. Då var det bara futtiga 1000kr extra på trafiken och något mer på vagnskada.

Jag tror man ska kolla upp det där innan man uttalar sig, jag tror inte det är helt omöjligt att den gäller.

von reisen skrev:
Ring och fråga, finns det däremot någon anledning till varför du skulle låna ut hojen till din polare? Inget A-kort=cykel eller moped. :D
Anledningen till att jag tänkte låna ut hojen är för att vi skulle kunna ta en sväng och att jag då skulle hyra en hoj o han skulle köra min,men får väl ta kortet först.En annan sak också,NI behöver väl inte bli helt jävla skogs-tokiga
bara för att jag ställde en fråga. :kocko

kim s skrev:

Trafikförsäkringen funkar väl som så att DEN ANDRA PARTEN ska komma så lindrigt undan som möjligt.
Dundrar nå´t pucko utan körkort på lånad hoj in i sidan på din bil med följd att bilen måste skrotas & du blir rullstolsbunden så slipper du att vänta på att puckot ska panta 1miljon burkar, du får ny bil & rullstol omgående.

Naturligtvis får även puckot som körde på dej all den vård han behöver, men den som lånade ut hojen får försöka kräva ersättning utav limsniffarpolaren som körde.

Du får ju inte ens ersättning av försäkringsbolaget om du ger nycklarna till en spekulant på din hoj, som istället för provtur bara sticker med hojen....

PS!
Klarar man inte av att ta MC-kort så misstänker jag att man antagligen INTE får/kan köra MC......

Daggarparn skrev:
Trafikförsäkringen funkar väl som så att DEN ANDRA PARTEN ska komma så lindrigt undan som möjligt.
Dundrar nå´t pucko utan körkort på lånad hoj in i sidan på din bil med följd att bilen måste skrotas & du blir rullstolsbunden så slipper du att vänta på att puckot ska panta 1miljon burkar, du får ny bil & rullstol omgående.

Naturligtvis får även puckot som körde på dej all den vård han behöver, men den som lånade ut hojen får försöka kräva ersättning utav limsniffarpolaren som körde.

Du får ju inte ens ersättning av försäkringsbolaget om du ger nycklarna till en spekulant på din hoj, som istället för provtur bara sticker med hojen....

PS!
Klarar man inte av att ta MC-kort så misstänker jag att man antagligen INTE får/kan köra MC......
Du får inte ut någonting på stöldförsäkringen just för att det inte räknas som stöld, däremot gäller de andra försäkringarna om inget annat anges. Läs som sagt igenom dina försäkringsvillkor så får du se. Eller så ringer du till FB. Själv har jag trygghansa och hos de så gäller det även om man inte har kort. (vilket jag har, sen -97)

bigblock skrev:
Anledningen till att jag tänkte låna ut hojen är för att vi skulle kunna ta en sväng och att jag då skulle hyra en hoj o han skulle köra min,men får väl ta kortet först.En annan sak också,NI behöver väl inte bli helt jävla skogs-tokiga
bara för att jag ställde en fråga. :kocko
Skulle bara.... Lite Alfons Åberg det där.

Handlar det om övningskörning (vilket är okey) eller bara en liten nöjestripp?

Kan faktiskt oxå tycka att det är inte lika hemskt om det är nå´n som kör bana eller så. Då kan han ju köra, men inte helt säkert att bara för att man kör som sa**n på bana, så kan man köra i trafik.

Plåtniklas säker på att det inte är ett litet kort med många siffror på :) nä men förstår vad du menar.

Dez straffbart har jag för mig att det är som du nämnde en livsfarligt nja där håller jag inte med dig alls (beror lite på till vem man lånar ut / vad man lånar ut).

Daggarparn

"PS!
Klarar man inte av att ta MC-kort så misstänker jag att man antagligen INTE får/kan köra MC......"

Det finns ju vissa som är "lyckligt" lottade och fyller år i tex december och måste då vänta till nästa vår innan dom enns får chans att ta kort. Så darför så kanske dom får för sig att dom vill ut och köra lite innan med sina kompisar som har kort.

If

Vem får ersättning från trafikförsäkringen?
Det här är egentligen ganska enkelt: Om du krockar med ett annat fordon, och det var ditt fel, får det andra fordonets ägare ersättning från din trafikförsäkring.

Om du krockar med ett annat fordon, och det var hans fel, får du ersättning från hans trafikförsäkring. På så sätt har alla i trafiken ett grundskydd.

Skada på något annat än ett motorfordon
Skulle du ha oturen att krocka med något annat än ett motorfordon, till exempel ett staket eller en lyktstolpe, ersätts det också av din trafikförsäkring.

Vi på If utreder och ersätter de skador som du är skyldig att ersätta. Vi tar även hand om eventuella advokat- och rättegångskostnader.

Självrisk
Självrisk är den del av skadan du måste betala själv. Grundregeln är att trafikförsäkringen gäller utan självrisk.

Men det finns några undantag: Unga förare • Om en förare som är yngre än 24 år orsakar en skada är självrisken 1 000 kronor.

Inget körkort • Om föraren saknar körkort är självrisken 1 000 kronor.

Alkohol & droger • Om föraren gjort sig skyldig till rattfylleri är självrisken 1 000 kronor.

Grov vårdslöshet • När föraren orsakat skadan med avsikt eller genom grov vårdslöshet är självrisken 1 000 kronor.

Jag måste förtydliga att det bara är Trafikförsäkringen som gäller hos TH, inte vagnskada etc.

Daggarparn

"PS!
Klarar man inte av att ta MC-kort så misstänker jag att man antagligen INTE får/kan köra MC......"

Det finns ju vissa som är "lyckligt" lottade och fyller år i tex december och måste då vänta till nästa vår innan dom enns får chans att ta kort. Så darför så kanske dom får för sig att dom vill ut och köra lite innan med sina kompisar som har kort.[/QUOTE]

Visst kan det vara så, men då är det väl bara att ÖVNINGSKÖRA?
Visserligen kostar lämpet en slant, men det varar väl ett tag.
Fyller själv år i slutet av NOVEMBER...:-(

Denna diskussion hade nog passat bättre över några öl. Det är inte riktigt samma sak att skriva som att prata direkt till personerna.
Det skrivna kan ju verka mycket elakare än det är menat.
Funderingar & gissningar tolkas som bergfasta påståenden...:-)

Så här säger folksam:
Självrisker
8 Trafikförsäkring gäller normalt med
en grundsjälvrisk som framgår av försäkringsbrevet.
I några fall gäller försäkringen med
särskild självrisk, se nedan.
a) Om föraren var under 24 år när
skadan inträffade höjs grundsjälvrisken
med 1 000 kronor.
b) Självrisken är 1/10 prisbasbelopp
• om föraren kört motorcykel utan av
oss godkänd skyddsdräkt (Året
Runt- och 35-årsförsäkring)
• om föraren är under 35 år (35-årsförsäkring)
• om föraren inte är folkbokförd på
samma adress som du (Året Runtoch
35-årsförsäkring)
• om föraren kört motorcykel utan
giltigt körkort
• om läraren eller eleven vid övningskörning
inte uppfyllt de regler som
gäller för övningskörning
• om föraren enligt strafföreläggande
eller dom som vunnit laga kraft
– gjort sig skyldig till rattfylleri eller
grovt rattfylleri
• orsakat skadan med uppsåt eller
genom grov vårdslöshet.
Den sammanlagda självrisken i trafikförsäkringen
får enligt TSL inte överstiga
1/10 prisbasbelopp för fysisk person.
Självrisk enligt b) behöver dock inte
betalas om det vid rattfylleribrott framgår
att dessa omständigheter inte medverkat
till skadans uppkomst.
Du ska efter krav från oss betala den
del av utbetalt skadebelopp som motsvarar
självrisk. Vi kan överlåta en
fordran på obetald självrisk till Trafikförsäkringsföreningen.

Så alltså så gäller trafikförsäkringen även om du INTE har kort ??

Daggarparn

"Visst kan det vara så, men då är det väl bara att ÖVNINGSKÖRA?
Visserligen kostar lämpet en slant, men det varar väl ett tag.
Fyller själv år i slutet av NOVEMBER...:-(

Denna diskussion hade nog passat bättre över några öl. Det är inte riktigt samma sak att skriva som att prata direkt till personerna.
Det skrivna kan ju verka mycket elakare än det är menat.
Funderingar & gissningar tolkas som bergfasta påståenden...:-)"

Jo sant det hade varigt bättre att ta sådan här diskutioner över en öl då det är lättare att förstå varan :fyllisar

Så fort någon säger "försäkring" blir alla här tokiga!

Vore bra om det inte hinner komma en sida med gnäll och skrik innan någon har kollat hur det egentligen ligger till…

Stoffer for president!

Men när jag tog lappen -01 och skulle försäkra min A-T så fick jag inte det för att jag hade inte A-behörighet :va ....jag köpte hojen 2 veckor innan jag körde upp....så min fråga får man försäkra en MC utan att man har behörighet A?

Tanten på T-H kanske hade hybris eller nåt också men det gick ju bra med uppkörningen och sen var det bara och försäkra och gasa....

stoffer skrev:
ett basbelopp är väl runt 36kkr antar jag, så 1/10 blir väl 3600kr då.

Jo, det visste jag men är "basbelopp" och "prisbasbelopp" synonyma?
Jag tycker liksom att det känns lite väl lite att få en självrisk på <4000kr.

"Den sammanlagda självrisken i trafikförsäkringen
får enligt TSL inte överstiga
1/10 prisbasbelopp för fysisk person."

Mvh

Back