Gädda hugger fiskare i handen!

McFille skrev:
2048987 DET är ett ämne som forskarna är långt ifrån eniga om!
Finns lika många som påstår motsatsen.

T.ex.
Nu pratar vi om att fiska, inte att injicera gift i blodomloppet som påverkar alla inre organ etc. Det finns massor med ämnen man kan injicera i människor som ökar hjärtfrekvensen, utan att de är smärtsamma. Det finns säkert massor av ämnen man kan injicera för att dämpa intresset för mat. Det kanske rent av är så att en människa rör sig ryckigt med ättikssyra i blodomloppet...

Vad man INTE kunnat mäta är däremot hjärnaktivitet som utlöses när de sticks i munnen. Noll, nada.

Hinkas skrev:
2048564
Fan, jag vill också ha sommar nu så man kan ut och fiska! Måste införskaffa jerkutrustning tills i sommar, det verkar ju vara grymt effektivt på gädda.

Har fan aldrig jerkfiskat själv, men varit med andra som gjort. Det är grymt tufft när det hugger. Verkar vara ganska effektivt också.. : :yoparty

LazBoy skrev:
2049686 Har fan aldrig jerkfiskat själv, men varit med andra som gjort. Det är grymt tufft när det hugger. Verkar vara ganska effektivt också.. : :yoparty
Har heller aldrig prövat jerk-fisket, men det får nog bli det i vår. Men imorgon lämnar jag alingsås 03.45 för havsöringspremiären. Någon götlaborgare som ska ut? Jag tar mig till Torslanda :banana

Ja, jerk verkar riktigt effektivt. Roligt också om man har ett bete som går ganska tätt under ytan, det verkar som det kan skvätta ganska bra när storgäddan hugger då, ska bli kul att prova!

Hoppas bara att fingrarna klarar sig ;). Har tänkt många gånger på det där om en gädda lurar, dom syns ju fan inte heller så länge man inte ser magen på dom.

På tal om gädda... nån som vet ifall det går att röka gädda?

Red: Alltså, inte oralt utan med en rök. För framtida förtäring menar jag. Smakar det gott?

Last edited:
mb skrev:
2050096 På tal om gädda... nån som vet ifall det går att röka gädda? Alltså, inte oralt utan med en rök. För framtida förtäring menar jag. Smakar det gott?

Har aldrig rökt gädda, men dom har ju ganska elaka Y-ben som sitter i sidan, det är väl anledningen till att dom flesta matar räven med den istället. Så jävla jobbigt att få ur alla ben.
Det man kan göra är: Flå den och filéa den, kör det i kvarn så det blir färs, gör bullar på 100% gädda eller blanda med nötfärs, släng i lite curry så är det riktigt gott :tummenupp

Hinkas skrev:
2050116 Har aldrig rökt gädda, men dom har ju ganska elaka Y-ben som sitter i sidan, det är väl anledningen till att dom flesta matar räven med den istället. Så jävla jobbigt att få ur alla ben.
Det man kan göra är: Flå den och filéa den, kör det i kvarn så det blir färs, gör bullar på 100% gädda eller blanda med nötfärs, släng i lite curry så är det riktigt gott :tummenupp
Benen pallar jag och konsistensen är helt ok. Brukar dock krydda saätn för att få till smaken.

Funderar på att testa rökning till våren.

mb skrev:
2050125 Benen pallar jag och konsistensen är helt ok. Brukar dock krydda saätn för att få till smaken.

Funderar på att testa rökning till våren.

Gör det, kom ihåg att säga hur det smakade.
Kanske vore lättast dock om det var gäddor under 3kg, vet inte hur stor rök du har men... Eh, går väl att dela upp fisken också.
Eftersom jag inte direkt fått någon storgädda... Är större gäddorna äckligare? Hört att dom inte alls smakar likadant.

Hinkas skrev:
2050131 Gör det, kom ihåg att säga hur det smakade.
Kanske vore lättast dock om det var gäddor under 3kg, vet inte hur stor rök du har men... Eh, går väl att dela upp fisken också.
Eftersom jag inte direkt fått någon storgädda... Är större gäddorna äckligare? Hört att dom inte alls smakar likadant.
Tråden vi alla väntat på: Så smakar rökt gädda i viktklassen 1-3 kg - en vårbetraktelse :tomten

Hinkas skrev:
2050116 Har aldrig rökt gädda, men dom har ju ganska elaka Y-ben som sitter i sidan, det är väl anledningen till att dom flesta matar räven med den istället. Så jävla jobbigt att få ur alla ben.
Gädda inmundigas nykokt med potatis, smält smör och lite pepparrot. Gäddfärs är sådant som grodätarna pysslar med.

Hinkas skrev:
2050131 Gör det, kom ihåg att säga hur det smakade.

Huruvida storleken spelar roll vet jag inte. Östersjögädda är dock betydligt godare (och i allmänhet större) än äckligt dysmakande insjöfisk.

RedBaron skrev:
2050252 Gädda inmundigas nykokt med potatis, smält smör och lite pepparrot. Gäddfärs är sådant som grodätarna pysslar med.
Ger man inte gädda till katten? :tomten
Jag har aldrig ätit gädda och kommer aldrig att göra det. Men av vad jag har hört, så är det smågäddor som gäller om man ska äta skiten. Större gäddor blir fadda i smaken, men det spelar kanske ingen roll om man ska röka dom?
Men men. Tacka vet jag rökt abborre, det är grejjer det! :)

Hinkas skrev:
2048564 Fan vad hemskt!
Har en bekant som blev biten i foten av en gädda, han fick sy ganska många stygn.
Fan, jag vill också ha sommar nu så man kan ut och fiska! Måste införskaffa jerkutrustning tills i sommar, det verkar ju vara grymt effektivt på gädda.

Vad är jerk-utrustning? Vad kostar det och vart köper man?

Btw, nån som kan fixa gäddsax?

Dee_cati skrev:
2050590 Vad är jerk-utrustning? Vad kostar det och vart köper man?

Btw, nån som kan fixa gäddsax?

Jerk-utrustning kommer du med från fabriken, kallas även misses right... Neeehdå!
Här har du ett set som jag tror jag ska köpa till i vår: http://www.buyit.se/berras2/visaProdukt.asp?produktID=19579&veckans=

Och här kan du se lite hur det kan se ut när man jerkar att jerkbete: http://www.cwcab.com/bilder/riverrun/manta[1].mpeg Hugger inte gädda på det där då vettefan!

Edit: Saxar vet jag inte vart du skulle kunna hitta, vi brukar köra med angeldon vi.

Last edited:
RedBaron skrev:
2051139 Saxarna är förbjudna sedan länge.

Just därför jag undrar om någon kan fixa fram dem åt mig :tomten

Angeldon, friska upp mitt minne och visa hur det ser ut. Jag kanske har såna i lådan, men jag har aldrig använt dessa.

Men de där jerkarna, hur funkar de? Man måste ha ett nytt spö och allt mao? Såg ju inget speciellt ut på bilden men i filmen såg man ju principen, som jag itne förstår hur det funkar :va

Dee_cati skrev:
2051185 Just därför jag undrar om någon kan fixa fram dem åt mig :tomten

Angeldon, friska upp mitt minne och visa hur det ser ut. Jag kanske har såna i lådan, men jag har aldrig använt dessa.

Men de där jerkarna, hur funkar de? Man måste ha ett nytt spö och allt mao? Såg ju inget speciellt ut på bilden men i filmen såg man ju principen, som jag itne förstår hur det funkar :va

Det är ett aning styvare spö så att du kan rycka i betet, jerka alltså, för att få fram den gången. Det är väl inte så lätt att det bara är att stå och rycka men... Lite övning så ska nog det där fungera.
Ett angeldon: http://www.buyit.se/berras2/visaProdukt.asp?produktID=8272&veckans= Kroken är ju modell ganska lång som man brukar sätta efter ryggraden på mörten väl? Självklart en död men färsk mört. När gäddan sedan tagit mörten och åker iväg med den väntar man tills den stannar, låter den löpa en bit alltså. Då kommer den vända fisken och svälja ner den, det är då man rycker till och hoppas på att den rackarn fastnar. Or so i've heard :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT