FZX 750 dör i regn

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Hej alla!
Lägger upp denna tråd åt en grannes vägnar.
Han har en Yamaha FZX 750 ('89) som går bra när det är torrt, men beter sig konstigt i regn.
När man kört en bit i regnet, så börjar hojen bluddra och sedan dö. Väntar man ett litet tag och försöker starta så går den igång, men man kan då bara köra en liten stund till innan samma sak händer.

Någon här som har någon idé vad som kan vara fel?

Någon kabel eller kontakt läcker ström när den är våt.
Längesedan tändkablarna byttes?

Om den går att starta när den har fått vila en stund så skulle jag gissa att det blir ett vattenlås i tankavluftningen.

Hoppas på detta. Han var ganska förtvivlad då han precis besiktigat, på vilken han fick 2a för att "bromsljuset tändes försent"..

Var sitter tändspolen på cykeln? Väl skyddad eller utsatt för regnvattnet?

En FZX har några år på nacken nu, och sitter det en original tändspole på den så lär plasten vara hyfsat porös vid det här laget. Fukt tränger in och ställer till det.

Hade liknande problem, om och om igen, på min 500. Den nedre tändspolen lade helt enkelt av när det blev för blött. Fungerade fint igen när den fått torka till en liten stund.

Var sitter tändspolen på cykeln? Väl skyddad eller utsatt för regnvattnet?

En FZX har några år på nacken nu, och sitter det en original tändspole på den så lär plasten vara hyfsat porös vid det här laget. Fukt tränger in och ställer till det.

Hade liknande problem, om och om igen, på min 500. Den nedre tändspolen lade helt enkelt av när det blev för blött. Fungerade fint igen när den fått torka till en liten stund.

Det sitter 2 st tändspolar på varsin sida under tanken. Kunde endast se undersiden på dem igår, men de såg fina ut.
Det krångliga är att det sitter en lackad platskåpa ovanför tanken, som vi inte fick bort igår. Mer infor har jag inte ännu..

Back