Fzs 600...

Mr D

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
FZS 600
Effekt Fzs 600, 49kW eller 69kW ?

Hejsan !!

Jag har köpt en FZS 600 -01 som jag än så länge är nöjd med, men jag har sett att den skall vara på 95 kusar och enligt regbeviset så är den på 49 kW...
Är det någon som vet något om detta, dessutom så verkar alla FZS 600 vara registrerad på 49 kW ( åtminstone de jag har kikat på ).. Är det någon som vet något opm detta ?

Dessutom undrar jag ifall det är någon som har monterat högre kåpglas på en FZS 600, och i så fall lite synpunkter kring detta ?

Tacksam för synpunkter kring detta ellr andra erfarenheter av cykeln..

Last edited:
Alla är reggade på 49kw, iaf min. :) (orig. då)
Tror inte de skall vara någon strypning, men om d e d så vill jga oxå veta!

Detta har varit uppe tidigare har jag för mig, eller om det var på bike. Det är, vad som framkom då, ingen strypning utan det står helt enkelt fel i regbeviset.
Om det är en kvarleva från att den tidigare sålts i strypt version vet jag inte, men det var en teori som dök upp.

Edit:
Vad ska du med högre kåpglas förresten? Om man får vara nyfiken. :-)

dumbo skrev:
Detta har varit uppe tidigare har jag för mig, eller om det var på bike. Det är, vad som framkom då, ingen strypning utan det står helt enkelt fel i regbeviset.
Om det är en kvarleva från att den tidigare sålts i strypt version vet jag inte, men det var en teori som dök upp.

Edit:
Vad ska du med högre kåpglas förresten? Om man får vara nyfiken. :-)

Tja, jag tycker att det uppstår någon slags irriterande turbulens runt skallen när man kör, vilket är lite jobbigt när man kört en bit.. Men det kanske inte löser problemet. Inget jag ser som något jätteproblem, tänkte mest höra ifall det är någon som har erfarenhet av detta, lite trist att slänga ut 7-800:- ifall det inte blir något bättre...

Okej. Jo, i vissa hastigheter kan jag åxå känna av att det är lite turbulent. Huvudet vaggar lite svagt fram och tillbaka i sidled. Fast det är inget som jag stör mig på direkt. Men det kan ju vara lite olika beroende på hur lång man är. Jag är 183cm lång och på mig träffar luftströmmen på axlarna ungefär. Är man lite kortare kan det kanske vara jobbigare.

Edit:
Iofs kanske kåpan ser annorlunda ut på 2001:an åxå. Har inte reflekterat så mycket över kåpan, utan bara lyktorna.

Last edited:
Dessutom undrar jag ifall det är någon som har monterat högre kåpglas på en FZS 600, och i så fall lite synpunkter kring detta ?

Jag har monterat ett double bubble på frugans fazer.Blev faktiskt rätt stor skillnad.Det är en 98:a.

zx skrev:

Jag har monterat ett double bubble på frugans fazer.Blev faktiskt rätt stor skillnad.Det är en 98:a.

Ok, vad är double bubble ? Var har du köpt det och vad kostar det ungefär ?

Mr D skrev:
Ok, vad är double bubble ? Var har du köpt det och vad kostar det ungefär ?

Det är ett sånt där raceglas som de flesta sporthojar har.895kr på touringbutiken.
Bifogar en bild så får du se hur det ser ut.

Bifogat

• fazer gold.JPG
    fazer gold.JPG
    71.5 KB · Visningar: 234
Mr D skrev:
Tja, jag tycker att det uppstår någon slags irriterande turbulens runt skallen när man kör, vilket är lite jobbigt när man kört en bit.. Men det kanske inte löser problemet. Inget jag ser som något jätteproblem, tänkte mest höra ifall det är någon som har erfarenhet av detta, lite trist att slänga ut 7-800:- ifall det inte blir något bättre...

mitt funkar kanon.. ca 5-7 cm högre än orginal.
har inga som helst problem..

Bifogat

• min_mc.jpg
    min_mc.jpg
    123.6 KB · Visningar: 169
hben skrev:
mitt funkar kanon.. ca 5-7 cm högre än orginal.
har inga som helst problem..

Ok, är glaset format på något annat sätt, brantare vinklat i överkant eller så ?
Jag tycker att jag får lite turbulens runt skallen nämligen, men sträcker jag på mig så blir det bättre ( jag är 180 cm )... 5-7 cm kanske skulle fixa detta.

Mr D skrev:
Ok, är glaset format på något annat sätt, brantare vinklat i överkant eller så ?
Jag tycker att jag får lite turbulens runt skallen nämligen, men sträcker jag på mig så blir det bättre ( jag är 180 cm )... 5-7 cm kanske skulle fixa detta.

lite rundare, men annars som det vanliga...
det ser lite mesigt ut på bild men inget man tänker på när man ser hojen
jag är 1,82 så det borde funka för dig...

Mr D skrev:
Hejsan !!

Jag har köpt en FZS 600 -01 som jag än så länge är nöjd med, men jag har sett att den skall vara på 95 kusar och enligt regbeviset så är den på 49 kW...
Är det någon som vet något om detta, dessutom så verkar alla FZS 600 vara registrerad på 49 kW ( åtminstone de jag har kikat på ).. Är det någon som vet något opm detta ?

Tacksam för synpunkter kring detta ellr andra erfarenheter av cykeln..

Så här säger Yamaha angående om uppgift på 49kW vs 69kW:

"Då vi typbesiktigade FZS 600 första gången 1998 så var det för att få ner
den i rätt försäkringsklass. Trottelstopp användes i locken, förmodligen så
är dom redan demonterade, om inte så får man full effekt om dom tas bort."

Jag kontaktade yamahas huvudkontor(?) i Sverige för att ta reda på detta och svaret ser ni ovan...

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!