Fzr600r turbo

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
Har planer på att turbokonvertera motorcykeln och jag har självklart några frågor.

Förgasare
Keihin CVKD34
Förgasarna har ju inget utstick på på den sidan luftburken sitter på så jag har problem med att få fast ett plenum. Har tänkt ta plattjärn och lägga över varje förgasare och borra hål, skruva fast och sen svetsa dit rör som går till plenum. Men så är det ju det att det är massa "munstycken?" innan själva förgasarna. Vad är dom till och kommer dom att störas om jag kör med den konstruktionen jag tänkt? Bifogar en bild så ni ser hur det ser ut.

Turbo

Förslag på lämplig turbo? Läste någonstans att en 600 pumpar som en 1.8liters bilmotor. Om det stämmer skulle ju ett aggregat från en 200sx s13 kanske funka bra.


Det är dom där 2 frågorna som hindrar mig från att börja nu. Vill få förslag på hur man kan göra för att få dit plenumet och vad för turbo som är lämplig så jag kan börja med grenröret. Kommer GARANTERAT komma fler frågar under byggets gång.

Mvh Rickard
 

Bifogat

  • DSC01517.JPG
    DSC01517.JPG
    60.7 KB · Visningar: 111
  • DSC01506.JPG
    DSC01506.JPG
    57.8 KB · Visningar: 117
Har tyvär inget svar men detta bygget kommer att följas av mig med intresse :tummenupp

Kul när folk går på lite annorlunda hojar :tummenupp kommer du göra något på utseendet?
 
snälla bygg inte fajter av eländet utan bygg skiten innanför kåporna! blir lite som en vass sleeper liksom, mycket coolare:D lycka till med bygget:tummenupp
 
Har tyvär inget svar men detta bygget kommer att följas av mig med intresse :tummenupp

Kul när folk går på lite annorlunda hojar :tummenupp kommer du göra något på utseendet?

Ska försöka gömma undan det så mycket som det går om det nu blir av.
 
Är det någon skillnad på en FZR600 och FZR600R´s motorer?

Vore kul o veta om bygget lyckas o man skaffar en FZR600 att det går o använda samma "recept"
 
satt fast plenumet i forgasarna! sedan har du et lock på baksidan av plenumetsom kan plockas loss for at komma till skruvarna, som jag har sett på andras byggen blir det tajt under tanken...
 
satt fast plenumet i forgasarna! sedan har du et lock på baksidan av plenumetsom kan plockas loss for at komma till skruvarna, som jag har sett på andras byggen blir det tajt under tanken...

Det där kan ju vara en lösning men så ont om plats tycker jag inte det verkar vara och plenumet ska väl bara vara ca 9dl stort på en 600?


6 x (599/4) ~= 900cc/9dl

Är det någon skillnad på en FZR600 och FZR600R´s motorer?

Vore kul o veta om bygget lyckas o man skaffar en FZR600 att det går o använda samma "recept"

Dom har iallafall några kusar mer än den gamla fzr modellen om jag inte minns helt fel och jag tror inte att det byggdes "vanliga" fzr600 under 94-96 heller som fzr600r gjorde.

Jag Kör Med En Mitsi Tdo4 Hl 15 G Gammal Volvo Snurra Funkar Kanon På Min Cbr 600.

Kommer laddet fint och stadigt eller kommer allt på en gång? Någon aning om hur många hk det pallar?
 
Last edited:
Kör med lika förgasare som dig på en zzr600 fungerar kanon snurran kommer från en opel vivaro och soppapump från cheva transport.
Rita ut en mall och gör en plåt som du fäster på gasarna trattarna fäster i plåten precis som dom sitter nu.
Svetsa dit muttrar melan gasarna för att fästa burken.
Gör sedan en burk som har formen av insidan på tanken.
Burken fäster du med långa skruvar raktigenom hela burken mellan gasarna.
Har kört så i år och det fungerar fint och tar ej så lång tid att bygga.
Men då laddar jag inte mer än 0,5bar.
 
Kan ett TD04 13g med 7:ans avgashus vara något att ha?

Kör med lika förgasare som dig på en zzr600 fungerar kanon snurran kommer från en opel vivaro och soppapump från cheva transport.
Rita ut en mall och gör en plåt som du fäster på gasarna trattarna fäster i plåten precis som dom sitter nu.
Svetsa dit muttrar melan gasarna för att fästa burken.
Gör sedan en burk som har formen av insidan på tanken.
Burken fäster du med långa skruvar raktigenom hela burken mellan gasarna.
Har kört så i år och det fungerar fint och tar ej så lång tid att bygga.
Men då laddar jag inte mer än 0,5bar.

Menar du att jag ska montera dit plåten när trattarna är där eller ska jag ta bort trattarna, montera dit plåten och sen montera dit trattarna utanpå den?
Du menar väl orginaltrattarna?
 
Last edited:
Kommer laddet fint och stadigt eller kommer allt på en gång? Någon aning om hur många hk det pallar?[/QUOTE]

känns som att köra orginal fast mer än dubbelt drag powerwhelar på 5 an runt10000 varv vid 1.5 bar. vet ej hur många hk håller inte så länge med 1.5 bar ladd.:huvet
 
känns som att köra orginal fast mer än dubbelt drag powerwhelar på 5 an runt10000 varv vid 1.5 bar. vet ej hur många hk håller inte så länge med 1.5 bar ladd.:huvet

HElvettE! jag funderar på o köpa en cbr 600 och det där verkar riktigt intressant :tummenupp men om man laddar lite mindre så kanske det håller bättre!?
 
Kan ett TD04 13g med 7:ans avgashus vara något att ha?



Menar du att jag ska montera dit plåten när trattarna är där eller ska jag ta bort trattarna, montera dit plåten och sen montera dit trattarna utanpå den?
Du menar väl orginaltrattarna?

Gör plåten med lika fäste för orginaltrattarna fäst trattar montera på fugge klart!

Kanska kan fixa lite bilder någon dag när jag har tid om du vill.
 
Det där kan ju vara en lösning men så ont om plats tycker jag inte det verkar vara och plenumet ska väl bara vara ca 9dl stort på en 600?


6 x (599/4) ~= 900cc/9dl

Jag är bara undrande nu, ej kritisk, men hur motiveras denna formel för plenumvolymen?

I övrigt ska bli kul o följa bygget!
Hur har du tänkt göra med förgasarna?
Bygga in dem i hela skiten eller funkar det o bara blåsa rakt in?
CV är väl = vakuumförgasare(?), borde bli knas?

mvh

M
 
Jag är bara undrande nu, ej kritisk, men hur motiveras denna formel för plenumvolymen?

I övrigt ska bli kul o följa bygget!
Hur har du tänkt göra med förgasarna?
Bygga in dem i hela skiten eller funkar det o bara blåsa rakt in?
CV är väl = vakuumförgasare(?), borde bli knas?

mvh

M

Man blåser igenom förgasarna. Uträkningen hittade jag i en annan turbobyggtråd och det står även där hur man gör med förgasarna och massa annat nyttigt att kunna :)

http://www.gixxer.se/viewtopic.php?p=5326&sid=48ee2b9f3263d1f4fb77388eca3fd783
 
Var nyss och hämtade ett td04 13g med 6ans avgashuspå posten så nu ska det inhandlas lite rör :tummenupp . Går det bra att köra med standardmåtten på grenröret? Ska upp och mäta bara jag ätit middag.

Edit: orginal är 32mm inner och 34mm ytter om jag inte mätt helt fel och avgasporten är 44mm.

Hur tjock behöver flänsen som man monterar turbon på vara? den som alla avgasrören går in i.
 

Bifogat

  • HPIM32561.JPG
    HPIM32561.JPG
    55.7 KB · Visningar: 84
  • HPIM32571.JPG
    HPIM32571.JPG
    57.6 KB · Visningar: 81
Last edited:
Det är inte någon som sitter på en ritning till flänsen på td04 13g? Flänsen som sitter på grenröret som man monterar fast turbon på.
 
Var nyss och hämtade ett td04 13g med 6ans avgashuspå posten så nu ska det inhandlas lite rör :tummenupp . Går det bra att köra med standardmåtten på grenröret? Ska upp och mäta bara jag ätit middag.

Edit: orginal är 32mm inner och 34mm ytter om jag inte mätt helt fel och avgasporten är 44mm.

Hur tjock behöver flänsen som man monterar turbon på vara? den som alla avgasrören går in i.

Gör den tjock 10mm kan gå med 8mm men har lätt att slå sig vid svetsning... Plana anläggningsytan efter att du svetsat klart:tummenupp
Passar på att fråga vilket pakningsmatrial funkar bäst här??
 
Gör den tjock 10mm kan gå med 8mm men har lätt att slå sig vid svetsning... Plana anläggningsytan efter att du svetsat klart:tummenupp
Passar på att fråga vilket pakningsmatrial funkar bäst här??

Om jag inte har läst helt galet så ska det ju vara en kona på tätningen? Fast det kanske funkar lika bra utan med en vanlig packning istället?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top