FZR600 från 91, gul sladd från batteriet in i rätt kontakt.

noa

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
1991 Yamaha FZR600
Hej,

Den gula sladden från batteriet till den svarta lådan du ser på bilden har lossnat och jag vill inte gärna sätta in den på fel ställe och sabba något.

Sen sladden lossnade så verkar det som om batteriet inte laddar men det går att köra ett par dagar innan batteriet är slut igen.

Någon som har en FZR som kan se var den gula sladden ska in.? På bilden ser ni den gula sladden insatt där jag tror att den ska vara men jag har inte velat koppla in den innan jag vet säkert för en begagnad låda kostar över 1000 kr.

Tacksam för svar.

/ Noa

Bifogat

• IMAG0229.jpg
    IMAG0229.jpg
    244.2 KB · Visningar: 108
  • IMAG0228.jpg
    IMAG0228.jpg
    242.8 KB · Visningar: 82
Har en likadan hoj, samma årsmodell och allt, men på min är det ingen gul sladd alls som går in där... Ser ut som på din andra bild.

Är du verkligen säker på att den kommer från batteriet? Kommer inte från något annat?

Kollade på ett schema och ingen anslutning på cdi.n skall mot bat.+. Men oavsett så har cdi.n inget med laddningen att göra.

är det inte som på 1000 kubikarn att ett stift skall jordas för att man skall få den "ostrypta" tändkurvan, vet inte hur det är på 600:orna.

Ställ frågan i FZR forumet eller sök där !!

Kollade på ett schema och ingen anslutning på cdi.n skall mot bat.+. Men oavsett så har cdi.n inget med laddningen att göra.

Han har inte skrivit att den kommer från + !
Så det kan ju vara en jordkabel / - med !

Last edited:
är det inte som på 1000 kubikarn att ett stift skall jordas för att man skall få den "ostrypta" tändkurvan, vet inte hur det är på 600:orna.

Ställ frågan i FZR forumet eller sök där !!

Han har inte skrivit att den kommer från + !
Så det kan ju vara en jordkabel / - med !

Förvisso kan det vara en jord, men om den inte var jordad så skulle nog inte problemet vara att den inte laddar.

Därav utgick jag ifrån att det var en pluskabel. Men som sagt, det lär ju inte ha med laddningen att göra endå.

Hmm. Jag är faktiskt inte säker på att den ska in i cdi:n, antog bara det. Däremot är jag säker på att den gick från batteriet,ska springa ner och kolla från vilken pol den kommer. Det är en kort sladd, ca 2 dm.

Återkommer snart...

Ok, den gula sladden har suttit på minuspolen på batteriet. Har ingen aning om var andra änden satt. Borde inte vara så långt bort för det är som sagt en kort sladd.

Någon som vet var den ska sitta?

Bifogar en bild som visar sladden och "elcentralen"

Bifogat

• IMAG0235.jpg
    IMAG0235.jpg
    236.4 KB · Visningar: 88
Ok, den gula sladden har suttit på minuspolen på batteriet. Har ingen aning om var andra änden satt. Borde inte vara så långt bort för det är som sagt en kort sladd.

Någon som vet var den ska sitta?

Bifogar en bild som visar sladden och "elcentralen"

Ingenstans? Det där ser väldigt "hemmapulat" ut. Kan vara rester efter något eluttag nån tidigare ägare haft eller uttag för laddare. Men att använda en gul ledare till jord är för mig helt främmande i likspänningssammanhang...

jag har bara två sladdar från minuspolen på batteriet så som en annan sa här så kanske den gula inte behövs...

Ok, låter som jag ska låta sladden vara i fred helt enkelt så får jag leta andra anledningar till varför den inte laddar.

Tack för hjälpen.

/ Noa

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP