FZR600, första tungahojen, lite frågor.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hej.

Jag pratade nyss med en kille som sålde sin Yamaha FZR600 -92 som hade gått 5100mil.
Priset var billigt, 17 000kr ska han ha.

Men nu till frågorna:
Har läst en del om FZR och det verkar vara ett ganska normalt att dom dricker olja. Just den här FZRn dricker uppemot 1 liter olja efter 150-200mil, är det ganska normalt för en sån hoj?
Problemet är ju kolvringarna eller ventiltätningarna, eller både och, och jag undrar hur mycket kolvringar till 4 st kolv skulle kosta ungefär. Jag byter själv.

Sen är det ett problem med varvräknaren. Den visar inte mer än 3000 varv, någon som har erfarenhet med det problemet?

Tack för svar.
//Emil.

Min gamla FZR600 va oljetörstig och varvräknaren gick bara til 3000 varv. Kanske e den? Sålde den för knappt ett år sen för 12000:- Men då var där en skada på fram kåpan och bägge däcken var helslut. Drivpaketet va i behov att bytas.

Min gamla FZR600 va oljetörstig och varvräknaren gick bara til 3000 varv. Kanske e den? Sålde den för knappt ett år sen för 12000:- Men då var där en skada på fram kåpan och bägge däcken var helslut. Drivpaketet va i behov att bytas.

Kanske, han sa att förra ägaren hade försökt lagat räknaren, bytte någon diod, men den funkar iallafall inte. Men nu har han bytt däcken och drivpaketet.

kolvringar kanske kostar ca 500kr/kolv ?

till cb kostade det 700kr/kolv. men jag tror fzr är billigare. skulle gissa 400-600

så ~2000kr tottl. + lite schims för att få till ventilspelen ordentligt medan du ändå plockar ner. och nån packning. ~ 3000kr ( uppskattningsvis)

Nope det var inte den. Den som jag planerar och köpa är svart och lila.

Haha !

Det måste vara frugans gamla hoj, hon hade den att övningsköra på i Somras.

mycket olja drog den inte när vi hade den iallafall.
Jag bytte drivpaket, olja/filter, kylvätska, bakhjulslager och synkade förgasarna på den förra vintern. Kan inte ha rullat många mil sen dess.

Gick som en klocka ju. :va

Och nä, varvräknaren fick jag aldrig att funka.:mad:

Edit: Sålde till en kille i Södertälje som också skulle ta körkort.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard