fzr600 bakdäck

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
en liten lätt
Hej!
Jag har en FZR600 av årsmodell 89. Är det möjligt att sätta på ett bredare däck på fälgen ? t.ex. 160 ?

Är det någon som själv testat och kännt försämrad väghållning, mer svårstryd eller liknande ?

Orginal däckdimension bak: 130/70-18

tacksam för alla svar :banana
/jonas

jonnep skrev:
Hej!
Jag har en FZR600 av årsmodell 89. Är det möjligt att sätta på ett bredare däck på fälgen ? t.ex. 160 ?

Är det någon som själv testat och kännt försämrad väghållning, mer svårstryd eller liknande ?

Orginal däckdimension bak: 130/70-18

tacksam för alla svar :banana
/jonas
Tror att det är samma fälg på 91-93 modellen oxå. På min gamla 92:a var det inga problem alls att köra med 160däck...

Bara att köpa. Jag körde med nått som hette roadtec 6 från metzeler, helt klart okej!

:hej

På min -94 så stitter det 160 och jag vfunderat på ett lite fetare=) så 160 på dig bör inte vara nå problem!

nasholm82 skrev:
På min -94 så stitter det 160 och jag vfunderat på ett lite fetare=) så 160 på dig bör inte vara nå problem!

Skiljer rätt mkt på däckbreddsmöjligheterna på 89-93 mot 94>.
Jag körde 150 när jag hade min FZR. Lagom och billigt.

På -89 är bakfälgen 3,5" bara.Kör med max 140/60 annars blir det bara skit med däckprofilen.91-93 har 4" fälg.Då funkar ett 150/60 också.

Busaberg skrev:
På -89 är bakfälgen 3,5" bara.Kör med max 140/60 annars blir det bara skit med däckprofilen.91-93 har 4" fälg.Då funkar ett 150/60 också.

Min 96:a har 5" fälg, och använder 160/60 originaldäck. Går de å pressa på 170 eller tom 180 utan att förstöra profilen?

däckprofiler är en hel vetenskap hos däcktillverkarna.
mc tillverkarna provar ut vad som passar bäst på deras mc.
Dessa företag lägger tillsammans ner miljoner i utvecklingskostnader på att få rätt däck på rätt hoj...sedan ska amatörerna på gatan ändra det och tror att det blir bättre....jösses.
profilerna på däck förändras och köregenskaperna likaså...
det finns tester på detta i engelska och tyska mc tidningar, orkar inte leta .
De som tror sig veta bättre som gatåkare ...lycka till.
bredare bak betyder inte att den får bättre väghållning, snarare sämre.
mot argumentera gärna, :7peta :7peta

Last edited:
tassen skrev:
däckprofiler är en hel vetenskap hos däcktillverkarna.
mc tillverkarna provar ut vad som passar bäst på deras mc.
Dessa företag lägger tillsammans ner miljoner i utvecklingskostnader på att få rätt däck på rätt hoj...sedan ska amatörerna på gatan ändra det och tror att det blir bättre....jösses.
profilerna på däck förändras och köregenskaperna likaså...
det finns tester på detta i engelska och tyska mc tidningar, orkar inte leta .
De som tror sig veta bättre som gatåkara ...lycka till.
bredare bak betyder inte att den får bättre väghållning, snarare sämre.
mot argumentera gärna, :7peta :7peta
Det är ju skillnad på om det GÅR eller om det blir bra :hihi

Är det inte så att folk i allmänhet vill har bredare däck för att det ska se fetare ut, och inte för att dom tror att det ska bli så värst bra? Man får la vara glad om det bara blir liite sämre. :rolleyes:

JWC skrev:
Min 96:a har 5" fälg, och använder 160/60 originaldäck. Går de å pressa på 170 eller tom 180 utan att förstöra profilen?
Förstöra profilen gör du ändå men kanske inte så mycket så den är någon större fara på din typ av körning. Det enda man kan göra är testa och prova.

Jag har för mig att på en 5" kan du trycka på ett 180 om det bara går in i svingen och inte tar emot någonstans.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...