Fzr600 -91

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Hej!

Tänkte ev. köpa en Fzr600 från 91, nån som har bra/dåliga erfarenhater av dessa hojar? Kruxet är att den har gått 6000mil, lite långt kanske. Den är importerad, men motorn kommer från en svensksåld hoj. Motorn har alltså gått 6000. Hojen är i fint skick annars och så, dåligt bakdäck bara, allt annat verkar reko. Bes ett år till. Får den för 21k. För Mycket eller bra pris?

Går skitfint, kanske kanske ev. behöver justera ventiler då den tickar ytterst lite, inget man inte hör om man inte tänker på det. Lådan kändes bra, inget sladder och så, allt flöt på bra.

Men som sagt, någon som har några "nono:s" osv? Annars hämtar jag den nog imorn.

/ Nicklas

Har den gått så långt kan det vara så att den börjar dricka en del olja, beror väl isåfall på slitna kolvringar, eller vad det nu var.. min gjorde det iallafall. Kanske en deciliter på 20-40mil beroende på hur hårt jag körde.

Snackade precis med han som hade hojen innan den här killen, han sa att den drog en del olja. hmm. inte bra, men den blårök inget så det kan inte vara så übermycket.

Anton_Ljunghusen skrev:
För dyrt om motorn inte är riktigt frisk, tycker jag..

Kika på den här kanske
http://www.blocket.se/view/5504564.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&city=0

Den va ja o kikade på iförrgår... Den va ju skitslö, med tanke på strypningen. Men sen va den skitig som fan, såg inte alls lite fin ut som den andra ja kikade på, plus att han som hade den var inte alls intresserad av att sälja hojen utan stod och mekade med sin volvo i ett asstökigt garage. Och så va inte hojen bes. heller... så då kändes det helt plötsligt som ett vettigare köp med denna ja kikade på idag... Eftersom den inte blårök så antog jag att den inte drog så mycket olja... ska fråga han som har den nu imorn hur mycket den eg. drar.

Så man kan säga att jag fick ett dåligt intryck av den hojen du länkade till...

/ nicklas

Jag har kört en del FZR 600, tycker körställningen är lite sportig och kan nog bli obekväm på långturer. Sen det här oljedrickandet är ju inget spännande alls. Annars verkar det vara en schyst hoj för billig peng. är det så att du inte bara letar FZR så finns ju CBR som alternativ, såg en som verkade vara billig här om dagen, http://www.sporthoj.com/annonser/?id=23155

lilltrollet skrev:
Nån annan som har några tankar om fzr600:an??

jag har en FZR 91... det är en riktigt trevlig hoj, går bra när man har allting inställt som det skall.

Min gick som en påse hallon bögar när ja köppte den, ventilerna som va helt chaise bajse... prövade först med att chimsa in dom, det funkade tyvärr inte, så ja fick byta toppen. inte så svårt...

kolvringsbyte kan inte va mkt svårare än att byta toppen om nu det skulle bli aktuellt för dig, men du kan ju helt klart försöka pruta endel på det.
hör dig för hurvida ventilerna är justerade, när det är gjort å hur mkt det justerats, det ska inte skilja mellan ventilerna, utan bör inte vara för stor avvikelse.

för övrigt är det en väldigt trevlig hoj, tycker den ligger rätt stadigt på vägen, lite småorolig i hög fart om man går hårt in i en böj. bakhjulet tenderar att vandra lite i sidled vid kraftiga motorbromsningar, men det gör väl alla hojar som har nåra år på nacken.

jag är nöjd med min, kört tur å retur Lysekil med den över en helg, endast tankstopp, 30mil va inga större problem med körställningen, jag är runt 175cm lång, eller kort...

Hoppas du blev klokare på detta. :)

Min polare hade en ett tag och jag fick jämt meka med den för han var ju noob på det. En trevlig hoj att köra och lätt att skruva med.
Inte supervass men det räcker till.
Hans drog också en del olja, trots att den bara gått 3500 mil. kanske en 1-2 dl i månaden. Inte så farligt. Jag har hört talas om FZR 1000 som drar en liter i månaden :tungan

Strypningen är väldigt enkel att ta bort/sätta dit om man skulle vilja göra det.

Vad jag minns hade vi inga problem alls med hans hoj förutom ett fäste till avgassystemet som gick av och fick svetsas. Bara rutinjobb som olja, filter, stift och belägg. Och däck gick det ju några föstås.

det går fresten fiiint att weela med den, ja har iof en motor från en -94a i min, så lite mer pulver finns det väl i den, toppen ja har i är från 91, så där rymde nåra hästar igen... :rolleyes: den går iaf upp på ettan med av/på tekniken. :tummenupp

Fluxir skrev:
det går fresten fiiint att weela med den, ja har iof en motor från en -94a i min, så lite mer pulver finns det väl i den, toppen ja har i är från 91, så där rymde nåra hästar igen... :rolleyes: den går iaf upp på ettan med av/på tekniken. :tummenupp

Japp instämmer!!! :yoparty

Rasorblade skrev:
Japp instämmer!!! :yoparty

ja håller på å försöker lära mig få upp den på tvåan.. men det går sådär... är lite feg antar jag... så e ja lite rädd om kopplingen, känns onödigt å pajja den på nå sånt.

Jag köpte en FZR 600- 92 för en vecka sedan jag har väl inte åkt så mycket ca (50 mil) jag är helnöjd med min. Och så är den billig å försäkra (4100 halv/hel) på mig som är 19. :tummenupp

franka skrev:
Jag köpte en FZR 600- 92 för en vecka sedan jag har väl inte åkt så mycket ca (50 mil) jag är helnöjd med min. Och så är den billig å försäkra (4100 halv/hel) på mig som är 19. :tummenupp

ja betalar 2980:- har ja för mig.. halv.. ja e också 19.. :tungan

Fluxir skrev:
ja betalar 2980:- har ja för mig.. halv.. ja e också 19.. :tungan

1 636 halv/helår här med dubbel olycksfallsförsäkring, årsmodell 86 på mig, och du bor väl mer ute i skogen än mig va? :tungan

Vad går kolvringar på, 2000?

Köp hojen och byt kolvringar i vinter, du lär ju hitta lite effekt där också :)

Hörde av en polare att kolvringarna tätar lite dåligt orginal, för att motorn ska hålla länge och kunna gå varm som fan utan ta skada..Isf borde den dra lite i nyskick också tycker man.
Myt, de vet jag inte?

köpte den ivf! Helnöjd, går som ett skollat ollon... skitfint...

Putsat och vaxad 3 timmar idag, phu

Letar nya sulor nu bara. Har bara hittat ett tyskt företag som har 140/60/18 hmm nån annan som vet var man får tag i däck till dom här, verkar vara svår dimension.

Ringar kostade hos lelles 308:- för 3år sen, antar att det var styck. Ser dock inte att den blåryker eller så så jag kör och ser glad ut. :banana

lilltrollet skrev:
köpte den ivf! Helnöjd, går som ett skollat ollon... skitfint...

Putsat och vaxad 3 timmar idag, phu

Letar nya sulor nu bara. Har bara hittat ett tyskt företag som har 140/60/18 hmm nån annan som vet var man får tag i däck till dom här, verkar vara svår dimension.

Ringar kostade hos lelles 308:- för 3år sen, antar att det var styck. Ser dock inte att den blåryker eller så så jag kör och ser glad ut. :banana

Bakdäck är pisskrångligt till dom där... 18", skitdumt... jag köppte nytt för nån vecka sen, ett Battlax bt45 tror ja det hette... 140/70 -18 ett bridgestone däck va det iaf... så det borde finnas hos alla MC handlare som säljer bridgestone. ville ha ett 150*60 -18, men det va för lång leveranstid på det, så ja orkade inte vänta.

hoppas du blir nöjd med hojen, trevlig liten maskin! :tummenupp

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...