FZR1000-motor i en FZR600...går det?

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
Som rubriken lyder...funkar det? Är det enkelt eller dödsdömt? Har sökt i forumet utan att hitta nåt riktigt svar. Ställer frågan då jag har en motor inom räckhåll till rätt pris....är det nån idé att jag köper? :va

Mvh
Morgan

1000 cc:n har väl till att börja med inget ramrör som går under motorn som din 600:a har?

Känns lite risky att ta bort dem helt på 600:an anser jag.

Mojjje skrev:
2298098 Som rubriken lyder...funkar det? Är det enkelt eller dödsdömt? Har sökt i forumet utan att hitta nåt riktigt svar. Ställer frågan då jag har en motor inom räckhåll till rätt pris....är det nån idé att jag köper? :va

Mvh
Morgan

köp en fzr 1000cc hoj istället.
verkar onödigt komplicerat o
byta 600 mot en 1000.. :tungan

Unforgiven skrev:
2298109 köp en fzr 1000cc hoj istället.
verkar onödigt komplicerat o
byta 600 mot en 1000.. :tungan

Beror på hur komplicerat det är...är det inte för svårt för en novis som mig så är det en del av nöjet att skruva o pula ihop nåt "eget"

<micke> skrev:
2298100 1000 cc:n har väl till att börja med inget ramrör som går under motorn som din 600:a har?

Känns lite risky att ta bort dem helt på 600:an anser jag.

Jo jag vill väl inte riskera att strippa bort "bärande" delar.....

"Beror på hur komplicerat det är...är det inte för svårt för en novis som mig så är det en del av nöjet att skruva o pula ihop nåt "eget"

Sant det har du helt rätt i.
Jag har iallafall inte sett någon.
Än... :)

Dom tidiga 1000 kubikarna har också ramrör under motorn. Min 1000 från 87 ser på sprängskisserna ut att vara likadan som din 600.Fast jag kan ju inte lova att dom är identiska, men kan du mäta på 1000cc motorn och på din egen ram så har du svaret inom räckhåll.

Vet ingen som bytt på FZR, men nån ska ju vara först. Vinternöje kanske?

BON skrev:
2308796 Dom tidiga 1000 kubikarna har också ramrör under motorn. Min 1000 från 87 ser på sprängskisserna ut att vara likadan som din 600.Fast jag kan ju inte lova att dom är identiska, men kan du mäta på 1000cc motorn och på din egen ram så har du svaret inom räckhåll.

Vet ingen som bytt på FZR, men nån ska ju vara först. Vinternöje kanske?

Tack!
Jo jag får väl plocka fram måttstock och skjutmått och gå loss på motorn och ramen....och ja, det blir vinternöjet isf. inte fan riskerar jag resten av sesongen! :hihi

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra